Putter pengene i hyller og skap
Priskampanjer styrer nordmenns møbelkjøp og vi handler gjerne på det første varehuset vi oppsøker, viser en landsomfattende undersøkelse.
Møbelanalysen
Tar for seg samtlige møbelkjøp i Norge for et gitt kvartal. Undersøkelsen baserer seg på intervjuer med 1000 husstander, representative for Norge m.h.t. geografi, alder og boligtype.
Nordmenn er ikke bare et bokelskende folk, vi hamstrer også bokhyller, viser den nyeste Møbelanalysen fra Prognosesenteret. Den gjennomsnittlige møbelkjøperen brukte 10 800 kroner på møbelkjøp hos et møbelvarehus i fjerde kvartal i fjor, og brorparten av pengene gikk til skap, bokhyller, stoler og sofaer.
Nesten 1/3 av alle møbelkjøp skjedde hos Ikea. På en god annenplass kommer Bohus med 14 prosent av møbelsalget, deretter Skeidar med 12 prosent.
De aller fleste kjøpene (ca. 30 prosent) var møbler til stuen, deretter følger barnerom og soverom med nesten 15 prosent. Resten av kjøpene fordeler seg forholdsvis jevnt over de øvrige rommene i boligen.
Tallene forteller også at nordmenn flest er opptatt av kampanjepriser og at de får mye for pengene, og gjerne handler når de får den nyeste katalogen eller en reklamefolder mellom hendene.
Over 40 prosent av oss oppgir fast lavpris og priskampanjer som viktigste årsak for valg av møbelvarehus, mens ca. 35 prosent er opptatt av at varehuset har et godt utvalg.
Ca. 30 prosent av oss legger stor vekt på at møbelvarehuset fører varer med god design. Forsvinnende få av oss bryr seg om at det er lett å finne fram i butikken (ca. 5 prosent), og nesten ingen har noen interesse av rabattordninger når de velger sitt favorittvarehus.