før og etter

Malte vegger og tak mørkegrå og oransje - se resultatet

Spisestuen er ikke til å kjenne igjen.

FØR: Familien var i utgangspunktet fornøyd med den grå veggfargen de hadde valgt, men i spisestuen opplevde de den som litt for kald.
FØR: Familien var i utgangspunktet fornøyd med den grå veggfargen de hadde valgt, men i spisestuen opplevde de den som litt for kald. Foto: Anne Bråtveit
Først publisert Sist oppdatert

Interiørarkitekt Ida Lundqvist så med en gang at at arealet måtte deles inn i soner.

En plassbygd bokhylle og fargemarkering definerer nå spisesonen i den store stuen.

Interiørarkitektens løsning

Mange interiørarkitekter er tilhengere av åpen løsning. I denne stuen har interiørarkitekten heller valgt å dele opp rommet.

Hva var den største utfordringen med dette rommet?

– Arealet var ikke avgrenset. Vi bestemte raskt at vi måtte dele det inn i ulike soner. En plassbygget bokhylle og fargemarkering skiller nå spisestuen fra resten av det åpne familierommet, sier interiørarkitekt Ida Lundqvist.

Les også: En hytte full av farger

FARGERIKT: Opprinnelig var det åpen løsning i stuen. Nå er den delt opp i soner. I spisestuen er det brukt farger og en plassbygd hylle for å definere sonen. Den lysegrå fargekoden er 0553 Ascott, den mørke er 1434 Elegant, begge fargene er fra Jotun. I midten sees fargekode NCS S 5060-Y80R.
FARGERIKT: Opprinnelig var det åpen løsning i stuen. Nå er den delt opp i soner. I spisestuen er det brukt farger og en plassbygd hylle for å definere sonen. Den lysegrå fargekoden er 0553 Ascott, den mørke er 1434 Elegant, begge fargene er fra Jotun. I midten sees fargekode NCS S 5060-Y80R. Foto: Anne Bråtveit
SKEPTISK: Marte forteller at de først var skeptisk til et bilde av dronning Elizabeth på veggen. Men etter å ha innsett at bildet passet inn og lest seg litt opp på dronningen, vente hun seg til det. Bildet er kjøpt på Shutterstock.
SKEPTISK: Marte forteller at de først var skeptisk til et bilde av dronning Elizabeth på veggen. Men etter å ha innsett at bildet passet inn og lest seg litt opp på dronningen, vente hun seg til det. Bildet er kjøpt på Shutterstock. Foto: Anne Bråtveit

Hva vil du si om fargevalget?

– Poenget med den oransje fargen på deler av bokhyllen, var å lage en stoppeffekt som tydelig sier fra at her starter det en nye sone. Jeg er generelt ikke glad i fondvegger.

BOKHYLLE: Bokhyllen er bygget på begge sider av åpning inn til spisestuen.
BOKHYLLE: Bokhyllen er bygget på begge sider av åpning inn til spisestuen. Foto: Anne Bråtveit

Erfaringsmessig velger folk fondvegger fordi de har lyst på mer farge, men ikke riktig tør å male om.

- Jeg er veldig glad for at Marte våget å trå til på fargefronten. Å male rundt gir et mer spennende resultat og bedre flyt i interiøret, enn om vi bare hadde malt endeveggen mørk.

Viktig med riktig fargepalett

- Rommet fungerer mye bedre nå. Den mørke veggfargen gjør rommet lunt og maskulint. Bokhyllene som ble bygd inn og den rødoransje kontrastfargen gjør at spisestuen nå føles som et eget rom, sier Marte Neverdal.

Spisebordet er overtatt fra en tante, stolene hadde også familien fra før. Taklampen ble skiftet ut, den heter Dovre, og et teppe fra Ellos samler spisegruppen.

Døren er malt i samme farge som veggen, det er effektfullt.

Hva er du som interiørarkitekt mest fornøyd med?

– Jeg er veldig fornøyd med bokhyllen, den er både funksjonell og estetisk vakker. Fast møblering gir et luksuriøst og unikt preg, men det begrenser jo også rommets fleksibilitet. Man skal være helt sikker på hva man vil ha og hvordan det skal se ut, før snekkeren setter i gang.

Hvor viktig er det å holde seg til én stilretning?

– Det at fargepaletten stemmer overens er det viktigste. Jeg opplever det som kvelende for kreativiteten om man bare skal innrede innenfor én stilretning. Velg gjerne eklektisk, men velg ting du kjenner sterkt for. Da vil de alltid passe inn, selv om trendene endrer seg.

Les også: Kjellerstuen gikk fra ikke-sted til lekestue

- Bruken av den oransje fargen var en aha-opplevelse, vi hadde aldri kommet på det selv, sier Marte.

INNDELING: De innbygde bokhyllene med den rødoransje kontrastfargen gjør at spisestuen nå føles som et eget rom. Teppet fra Ellos samler spisegruppen, og at døren er blitt malt i samme farge som veggen gir en fin effekt.

Dette kostet forvandlingen:

  • Maling (malte selv): kr 1000
  • Gulvteppe fra Ellos: kr 2200
  • Taklampe Dovre: kr 3000
  • Vegglampe Yes: kr 500
  • Bokhylle (snekkerarbeid og maling): kr 17 000
  • Dronning Elizabeth-bilde fra Shutterstock: kr 1500
  • Totalt: kr 25 200
EIER: Marte Neverdal.
EIER: Marte Neverdal. Foto: Anne Bråtveit

KONTRAST: Noen enkle blikkfang på veggen skaper raskt hyggelig stemning og noe godt å hvile øynene på. Det gjør seg med tekstur i kontrast til veggflaten. Fjærpynten er fra Kremmerhuset.

INTERIØRARKITEKT: Ida Lundqvist.
INTERIØRARKITEKT: Ida Lundqvist. Foto: Anne Bråtveit
SKEPTISK: Grønne planter myker opp den mørke stramheten. Og Yes-lampen fra Lagerhaus henter opp den oransje fargen fra bokhyllen og skaper dybde i rommet.
SKEPTISK: Grønne planter myker opp den mørke stramheten. Og Yes-lampen fra Lagerhaus henter opp den oransje fargen fra bokhyllen og skaper dybde i rommet. Foto: Anne Bråtveit

VIRKEMIDLER: Lampen over spisebordet heter Dovre og er fra Christiania belysning. Lampens gjenomsiktige skjerm gjør den mindre massiv i rommet, og den svever nærmest mot det mørke taket.

Artikkelen er hentet fra magasinet Bonytt og en er del av serien Bonytthjelpen.

HYLLER: Hyller til bøker og andre kjære eiendeler rammer inn hele rommet som utgjør spisetuen.
HYLLER: Hyller til bøker og andre kjære eiendeler rammer inn hele rommet som utgjør spisetuen. Foto: Anne Bråtveit