lær å bruke farger

Jo mer du bruker farger, desto enklere blir det å sette dem sammen

Du trenger ikke unngå farger, selv om du ønsker deg et rolig og helhetlig interiør.

Fargedesigner Dagny Thurmann-Moe i Koi står bak disse spenstige fargekombinasjonene. Tak og dør er malt i gulfargen Old Ochre, utsiden av døren har fått fargen Soft Greek. Alle farger fra Pure & Original
Fargedesigner Dagny Thurmann-Moe i Koi står bak disse spenstige fargekombinasjonene. Tak og dør er malt i gulfargen Old Ochre, utsiden av døren har fått fargen Soft Greek. Alle farger fra Pure & Original Foto: Pure & Original
Først publisert Sist oppdatert

Se for deg en enslig, knallblå stol i en hvit stue. Og se den så for deg i et rom fullt av farger. Du vil sannsynligvis oppleve at du ser en helt annen stol. Hjernen vår oppfatter ikke en farge alene, men alltid sammen med andre. Bakgrunn og kontrast er med på å bestemme hvordan en farge oppfattes.

De fleste av oss har de siste årene blitt åpne for flere farger, etter en lang periode med mye hvitt og nyanser av grått. Jo flere farger vi omgir oss med, desto enklere blir det å lykkes. Årsaken er rett og slett at farger kler hverandre, forklarer interiørarkitekt og fargeforsker Kine Angelo.

– Det er gledelig å se at vi tør stadig mer, og at vi får mer farger i nyansene.

At Pantone i fjor lanserte en fargekombinasjon som årets farge, grått og gult, var neppe tilfeldig, mener Angelo:

Kine Angelo er førsteamanuensis ved Institutt for arkitektur og teknologi ved NTNU. Hun har også 20 års erfaring som interiørarkitekt, med ekspertise innen fargesetting.
Kine Angelo er førsteamanuensis ved Institutt for arkitektur og teknologi ved NTNU. Hun har også 20 års erfaring som interiørarkitekt, med ekspertise innen fargesetting. Foto: Privat

– Mange av oss hadde mye grått i hjemmene våre fra før. Alle som jobber med farger og maling må sørge for at kundene er glade. Det innebærer at de nye fargene må passe til det vi allerede har, ellers blir trendene kortvarige, forklarer hun.

Men utviklingen går raskt, og det gjør fargesettingen enklere: – Når du først har tilsatt en farge, blir det enklere å finne farge nummer to og tre, fordi du ikke lenger sammenligner fargene med det hvite.

Fargenes oppgaver

For første gang siden 2018 lanserer Farrow & Ball nye farger. 11 nye nyanser spenner fra en flammende rød til en mild rosa. Og de byr selvsagt også på vakre blå og grønne nyanser som vi nordmenn kanskje er spesielt glad i, på bildet er tak og vegger over panel malt i den nye nyansen Selvedge, mens panelet er malt i Hopper Head.
For første gang siden 2018 lanserer Farrow & Ball nye farger. 11 nye nyanser spenner fra en flammende rød til en mild rosa. Og de byr selvsagt også på vakre blå og grønne nyanser som vi nordmenn kanskje er spesielt glad i, på bildet er tak og vegger over panel malt i den nye nyansen Selvedge, mens panelet er malt i Hopper Head. Foto: Farrow & Ball

At utviklingen går raskt mot sterkere farger, ses godt hos produsentene. Ennå er det primært de duse nyansene som brukes på større flater, men sterke kulører dukker stadig opp i detaljene.

Farger har to hovedoppgaver, forklarer Angelo: De skal samle og skille seg ut, gi et signal eller kamuflasje. Forenklet handler alt om hva som skal samles, og hva som skal skape kontrast. Kontrasten er vanligvis det fargesterke, mens det samlende er ned­tonet, men dette kan også snus på hodet.

Vi er kanskje ikke helt klare for «legofargede» stuer ennå, men sannsynligheten er stor for at de er på vei. De klare primærfargene dukker nå opp både hos malingsprodusenter og møbelleverandører. Det kan imidlertid være grunn til å begrense seg noe, mener Angelo.

Nyanser av gult. &Tradition, som vanligvis holder seg unna de sterke kulørene, kommer også med gule møbler i sin nye kolleksjon. Her vises barstolen Rely HW84.
Nyanser av gult. &Tradition, som vanligvis holder seg unna de sterke kulørene, kommer også med gule møbler i sin nye kolleksjon. Her vises barstolen Rely HW84. Foto: &Tradition

– Det eneste sikre med trender, er at de kommer og går. La deg gjerne inspirere for å få nye impulser, men se også på hva du allerede har som kan piffes opp. Man kan gjøre utrolig mye med små grep. Tenk etter hva du trives med, det er bærekraftig, for slik lager vi varige løsninger. Har du for eksempel en blå lampe, sett den sammen med noe nytt og gi rommet et helt annet uttrykk. Eller finn frem malingsspannet og gi nytt liv til det du allerede har!

Les også: Maling forvandlet rekkehuset til en herlig fargeklatt

Vi har også lært oss at en farge bør gjentas for å skape harmoni i interiøret. Det er en sannhet med modifikasjoner, mener Angelo:

– Jeg vil gjerne snu litt på det: Vi kan spille opp fargen ved å skape dialog med det vi har. Vi trenger ikke gjenta den samme fargen, men den samme fargekarakteren.

Å unngå farger for å oppnå ro i interiøret, er heller kanskje ikke nødvendig?

– Vi er vant med at det «rolige» ligger nær gråskalaen. Men vi kan også skape ro med farger, så lenge det er dialog mellom dem – og vi lærer oss hvordan fargene fremhever hverandre!

Matt eller blankt?

Variasjon i malingens glansgrader har vært et viktig virkemiddel i lyse og typisk skandinaviske hjem de siste årene. Dette kan være i ferd med å endre seg, ettersom vi tilfører stadig sterkere farger.

– Når vi velger farger og maling er det to ord jeg har merket meg at ofte går igjen: rolig helhet, sier Angelo.

– I veldig lyse interiører, der man har jobbet primært i hvitskalaen, finnes få kontraster. Kontrasten mellom matt og blankt ble derfor viktig for å skape spenning. Med mer variasjon i farger, blir det naturlig å roe ned med mindre glans. Matte flater roer ned synsinntrykket, fordi det blir mindre gjenspeiling. I et veldig homogent fargespill kan man spille på glansgrader, men jo flere farger vi velger, desto mindre variasjon vil vi trenge i glansgradene. Kort fortalt: Jo flere farger, desto mindre variasjon i andre ting, enten det er former eller glansgrader.

Det er kanskje ikke alltid farger vi tenker på når vi sier vi har behov for rolige omgivelser, mener Kine Angelo. – Kanskje er det heller en homogen opplevelse? Vi har hatt få diskusjoner rundt hva som er mye eller lite kontrast, det har vært alt eller ingenting. Her er vi i ferd med å modnes. Farger kan også oppleves rolige.            Her har stueveggene innerst fargen Pale Terracotta, taket Wetlands Yellow og veggene ytterst fargen Daybreak, alle fra Pure & Original. 
Det er kanskje ikke alltid farger vi tenker på når vi sier vi har behov for rolige omgivelser, mener Kine Angelo. – Kanskje er det heller en homogen opplevelse? Vi har hatt få diskusjoner rundt hva som er mye eller lite kontrast, det har vært alt eller ingenting. Her er vi i ferd med å modnes. Farger kan også oppleves rolige. Her har stueveggene innerst fargen Pale Terracotta, taket Wetlands Yellow og veggene ytterst fargen Daybreak, alle fra Pure & Original.  Foto: Pure & Original
I den nyeste kolleksjonen til Broste Copenhagen er taklampen Diana, kr 2100, fotografert i et varmgult rom med et koboltblått felt. – Vi er neppe klare for helt klarblå rom ennå, så det er et enkelt objekt, en fondvegg eller en annen detalj, som får spille kontrastrollen, forklarer Kine Angelo.
I den nyeste kolleksjonen til Broste Copenhagen er taklampen Diana, kr 2100, fotografert i et varmgult rom med et koboltblått felt. – Vi er neppe klare for helt klarblå rom ennå, så det er et enkelt objekt, en fondvegg eller en annen detalj, som får spille kontrastrollen, forklarer Kine Angelo. Foto: Broste
Varme toner med klare primærfarger som kontrast ses også hos Montana. Produsenten kommer med nye farger bare hvert åttende år, men leker alltid med nye fargekombinasjoner. «En farge er aldri bedre enn sitt selskap», sier de selv. Sminkebordet (kr 4690) har fargen 135 Monarch, mens kommodene (kr 12490 per stk.) og veggskapet (kr 3690) har fargen Masala 155, og fargene repeteres på veggen.            – En farge påvirkes alltid av andre farger, og her roes blåfargen ned av de varme omgivelsene. Det blå ville fremstått helt annerledes i et hvitt rom, sier Angelo. 
Varme toner med klare primærfarger som kontrast ses også hos Montana. Produsenten kommer med nye farger bare hvert åttende år, men leker alltid med nye fargekombinasjoner. «En farge er aldri bedre enn sitt selskap», sier de selv. Sminkebordet (kr 4690) har fargen 135 Monarch, mens kommodene (kr 12490 per stk.) og veggskapet (kr 3690) har fargen Masala 155, og fargene repeteres på veggen. – En farge påvirkes alltid av andre farger, og her roes blåfargen ned av de varme omgivelsene. Det blå ville fremstått helt annerledes i et hvitt rom, sier Angelo.  Foto: Montana
Fargen 1520 Cheerful Peach befinner seg et sted imellom fersken, aprikos og rødlig gul, og er hentet fra Jotun Ladys nye fargekart for 2023..
Fargen 1520 Cheerful Peach befinner seg et sted imellom fersken, aprikos og rødlig gul, og er hentet fra Jotun Ladys nye fargekart for 2023.. Foto: Jotun
Fargekolleksjonen The Nordic Edit fra Farrow & Ball består av 24 fargetoner. Taket har fargen Arsenic No.214, veggen har Light Blue No.22 og vinduskarmen Babouche No.223. 

Vi ville neppe vært klare for gule vinduskarmer for noen år siden, men dit er vi definitivt på vei, mener Angelo.

- Vi påvirkes av signalene markedet sender ut, og er i ganske rask utvikling. Jeg ser at mine studenter er langt mer modne for farger nå enn de var for bare ett, og i hvert fall to og tre, år siden.
Fargekolleksjonen The Nordic Edit fra Farrow & Ball består av 24 fargetoner. Taket har fargen Arsenic No.214, veggen har Light Blue No.22 og vinduskarmen Babouche No.223. Vi ville neppe vært klare for gule vinduskarmer for noen år siden, men dit er vi definitivt på vei, mener Angelo. - Vi påvirkes av signalene markedet sender ut, og er i ganske rask utvikling. Jeg ser at mine studenter er langt mer modne for farger nå enn de var for bare ett, og i hvert fall to og tre, år siden. Foto: Farrow & Ball
Som en del av Jotun Ladys nye fargepalett Curated Living, dukker både nyanser av brunt og rødt opp. Her vises 2951 Sophisticated Red sammen med 10430 Dempet Savanne, en moderne gyllenbrun tone, og 0486 Silke i taket. – Vårt mål med denne paletten var å løfte frem nostalgiens komfort, uten å stå fast i fortiden, sier Lisbeth Larsen, Global Colour Manager hos Jotun.
Som en del av Jotun Ladys nye fargepalett Curated Living, dukker både nyanser av brunt og rødt opp. Her vises 2951 Sophisticated Red sammen med 10430 Dempet Savanne, en moderne gyllenbrun tone, og 0486 Silke i taket. – Vårt mål med denne paletten var å løfte frem nostalgiens komfort, uten å stå fast i fortiden, sier Lisbeth Larsen, Global Colour Manager hos Jotun. Foto: Jotun
Jotuns 1536 Burnt Ochre er en lun, rødlig okertone, og kan også beskrives som gyllen oransje eller terrakotta-aktig. At fargen kombineres med komplementærfargen blå, er ingen tilfeldighet. – De gamle teoriene er like relevante i dag. Varme og kalde farger kan settes sammen for å skape perspektiv. Det vi ser nå er mer pigment i nyansene, men prinsippene er de samme som før, sier Angelo.
Jotuns 1536 Burnt Ochre er en lun, rødlig okertone, og kan også beskrives som gyllen oransje eller terrakotta-aktig. At fargen kombineres med komplementærfargen blå, er ingen tilfeldighet. – De gamle teoriene er like relevante i dag. Varme og kalde farger kan settes sammen for å skape perspektiv. Det vi ser nå er mer pigment i nyansene, men prinsippene er de samme som før, sier Angelo. Foto: Jotun
Da Beckers nylig lanserte sine farger for 2023, var det fremdeles de duse og støvete nyansene som dominerte. I den mest lekne kolleksjonen, Playful Spirit, dukker imidlertid gladere toner frem, som den klare blåfargen Euforisk 897.
Da Beckers nylig lanserte sine farger for 2023, var det fremdeles de duse og støvete nyansene som dominerte. I den mest lekne kolleksjonen, Playful Spirit, dukker imidlertid gladere toner frem, som den klare blåfargen Euforisk 897. Foto: Beckers