personlig palett

Da Elisabeth og Kristoffer malte om soverommet, fikk de et mye bedre søvnmønster

– Å bo i en hvit kube vil aldri være min greie, sier Elisabeth Limi. Du trenger ikke å komme lenger enn inn i entreen hjemme hos henne og mannen Kristoffer, for å skjønne at hun virkelig mener det.

Det er Elisabeth som er interiørdesigneren i familien, men også Kristoffer er sterkt engasjert i hvordan hjemmet ser ut. Denne sofaen fra Furninova passerte nåløyet hos begge to. Over henger en gruppe med bilder av datteren Solveig, sammen med et større bilde fra Hay. Teppet er fra A. Huseby.
Det er Elisabeth som er interiørdesigneren i familien, men også Kristoffer er sterkt engasjert i hvordan hjemmet ser ut. Denne sofaen fra Furninova passerte nåløyet hos begge to. Over henger en gruppe med bilder av datteren Solveig, sammen med et større bilde fra Hay. Teppet er fra A. Huseby. Foto: Yvonne Wilhelmsen
Først publisert Sist oppdatert

– Farger er en stor del av min, og vår, personlighet. Noen av fargevalgene her er litt annerledes enn de vi opprinnelig valgte. Vi trodde huset var mye lysere enn det det var, og det har vært behov for justeringer, forteller Elisabeth. Hun er tidligere partner i Koi Fargestudio og over gjennomsnittet opptatt av farger.

– Vi hadde opprinnelig et mørkt soverom, og som småbarnsforelder merket særlig jeg hvor tunge morgenene var. Etter at vi malte det om like før jul, ble det et helt nytt rom – mye bedre tilpasset vårt søvnmønster.

Trivsel for alle

Da flyttelasset i 2019 gikk til Årvoll i Oslo, var mye av motivasjonen å få bedre plass til familien på fire som for lengst hadde vokst ut av leiligheten på Bjølsen. Hagen var en stor medvirkende årsak til at de falt for rekkehuset fra 1960-årene.

Hvem?

Interiørdesigner Elisabeth Limi Pahle (37) og musiker og skribent Kristoffer Limi Pahle (45) med barna Alva (14) og Solveig (4).

Hva?

Rekkehus fra 1960-tallet på 135 kvm.

Hvor?

Bydelen Årvoll, nord i Oslo.

– Dette huset hadde alt vi trengte og mer til. Det store kastanjetreet utenfor var helt klart utslagsgivende! Visningen var på sommeren, og først i etterkant skjønte vi at alle disse bladene og kastanjene ville falle ned i hodet på oss, forteller Elisabeth med glimt i øyet.

Mye har skjedd siden de overtok huset for tre år siden. Noe av det viktigste har vært å få åpnet opp mellom stue og kjøkken, og gjøre det til en felles sone.

– Vi tilbringer mesteparten av tiden vår her, så det er viktig at det er tilrettelagt for alle. Dette er det første hjemmet vi har skapt sammen fra «scratch», så vi har brukt mye tid og krefter på å lage et hjem vi alle skal trives i. Vi har bygget mye selv, og de store tingene, som kjøkkenet, har vi brukt flinke folk til å lage for oss.

– Da vi fikk et plassbygget kjøkken med sittebenk på plass, var hovedrommet ganske satt. Stuedelen har vært det vanskeligste å innrede. Vi ønsket opprinnelig en plassbygget løsning også her, men i og med at det varierer hvor mange som er til bords i spisestuen, landet vi på en mer fleksibel løsning. Sittesonen langs de store vinduene er en veldig god plass å lande litt i, med en bok og en kopp te, sier interiørdesigneren, og legger til at det var viktig for dem å unngå et overfylt hjem.

Les også: Slik bruker du farger

Kjøkkeninnredningen har skrog fra Kvik og fronter laget hos en møbelsnekker, som også har bygget sittebenken. Overskapene er grunne for å unngå at de blir uoversiktlige og rotete. – Vi ønsket oss kjøkkenfronter i varig heltre og landet på mørk, varm bambus. Et materiale som tåler masse og er bærekraftig produsert, sier hun. Øvrige fronter og kjøkkenøya er spraylakkert i fargen Sugar Bag Light fra Farrow & Ball. Rundt spisebordet i heltre eik står T-chair fra Carl Hansen & Søn og Rey Chair fra Hay. Belysningen over spiseplassen henger fra en strømførende skinne, som enkelt kan flyttes rundt etter ønske og behov.
Kjøkkeninnredningen har skrog fra Kvik og fronter laget hos en møbelsnekker, som også har bygget sittebenken. Overskapene er grunne for å unngå at de blir uoversiktlige og rotete. – Vi ønsket oss kjøkkenfronter i varig heltre og landet på mørk, varm bambus. Et materiale som tåler masse og er bærekraftig produsert, sier hun. Øvrige fronter og kjøkkenøya er spraylakkert i fargen Sugar Bag Light fra Farrow & Ball. Rundt spisebordet i heltre eik står T-chair fra Carl Hansen & Søn og Rey Chair fra Hay. Belysningen over spiseplassen henger fra en strømførende skinne, som enkelt kan flyttes rundt etter ønske og behov. Foto: Yvonne Wilhelmsen

– Vi liker å trekke alle møbler til side, gjøre yoga, bygge togbane eller bare danse litt rundt. Hjemmet har blitt til underveis. Plutselig kommer det en ny idé og et nytt møbel eller en lampe flytter inn. Da er det greit at det er litt fleksibelt!

Rekkehuset går over tre etasjer,
Rekkehuset går over tre etasjer,

Affeksjonsverdi

Arkitekturen har påvirket interiørstilen, men aller viktigst har det vært å skape et hjem som spiller på lag med dem som bor der.

– Alle møblene og tingene skal passe huset, men jeg har vært mer opptatt av at de passer oss. Og at tingene vi omgir oss med er objekter vi har glede av, som har en historie.

Et eksempel i så måte er den gamle kommoden på foreldresoverommet. Den har Kristoffer arvet av sin mormor og passer kanskje ikke inn i husets stilepoke, men scorer høyt når det kommer til affeksjonsverdi. Det samme gjelder «kunsten» på veggen over sofaen og på kjøkkenet.

– Bildene har jentene våre laget, og vi synes de var så flotte at de har fått hovedplassen i stuen.

Styling: Tone Kroken. Foto: Yvonne Wilhelmsen

Se flere bilder av leiligheten nedover på siden:

Peisen, kledd med håndlagde zellige-fliser fra Ulfven, er midtpunktet i allrommet. Speilet over er fra Ferm Living, og på peishyllen står en vase fra Hein Studio og sølvkule fra Milla Boutique, der også skjellet på gulvet kommer fra. Vegghyllene er fra Ikea, teppet fra Volver Studios og gardinene fra Mimou. Lenestolen med fotpall er Lille Petra fra &Tradition, mens det lille bordet er et bruktfunn. Den lune veggfargen er spesialblandet for dette rommet, en lys fersken med like mengder gult og rødt i seg.
Peisen, kledd med håndlagde zellige-fliser fra Ulfven, er midtpunktet i allrommet. Speilet over er fra Ferm Living, og på peishyllen står en vase fra Hein Studio og sølvkule fra Milla Boutique, der også skjellet på gulvet kommer fra. Vegghyllene er fra Ikea, teppet fra Volver Studios og gardinene fra Mimou. Lenestolen med fotpall er Lille Petra fra &Tradition, mens det lille bordet er et bruktfunn. Den lune veggfargen er spesialblandet for dette rommet, en lys fersken med like mengder gult og rødt i seg. Foto: Yvonne Wilhelmsen
Kjøkkenøya kom senere enn resten av kjøkkeninnredningen, og den har gitt bedre flyt og mer plass til å arbeide på. Furugulvet, som lå skjult under en sliten parkett, har fått nytt liv etter sliping og lakking. Veggen over kjøkkenbenken er belagt med kitkatfliser fra Fagflis. Benkeplaten er i bambus, det samme som frontene, og tilpasset av møbelsnekker.
Kjøkkenøya kom senere enn resten av kjøkkeninnredningen, og den har gitt bedre flyt og mer plass til å arbeide på. Furugulvet, som lå skjult under en sliten parkett, har fått nytt liv etter sliping og lakking. Veggen over kjøkkenbenken er belagt med kitkatfliser fra Fagflis. Benkeplaten er i bambus, det samme som frontene, og tilpasset av møbelsnekker. Foto: Yvonne Wilhelmsen
Arbeidsrommet har fått spenstige farger. Tapetet er Vårklockor av Josef Frank for Svenskt Tenn, mens takfargen er Plum fra Pure & Original. De oransje skapene er Ivar-moduler fra Ikea, malt i en egenmikset kulør. 
Arbeidsrommet har fått spenstige farger. Tapetet er Vårklockor av Josef Frank for Svenskt Tenn, mens takfargen er Plum fra Pure & Original. De oransje skapene er Ivar-moduler fra Ikea, malt i en egenmikset kulør.  Foto: Yvonne Wilhelmsen
Arbeidsbordet er fra Ilse Crawfords kolleksjon Sinnelig for Ikea, mens stolen er Carl Hansen & Søns Y-stol i eik. Lampen Birdy er fra Northern. 
Arbeidsbordet er fra Ilse Crawfords kolleksjon Sinnelig for Ikea, mens stolen er Carl Hansen & Søns Y-stol i eik. Lampen Birdy er fra Northern.  Foto: Yvonne Wilhelmsen
Sengegavl og -ramme har Kristoffer og Elisabeth bygget og polstret selv. Hele sengen er trukket i tekstilet Polka fra Linwood, via Intag. Det lavendelfargede sengetøyet er fra Myyk, nattbordet Ball Stool fra Pols Pottern og lampen Nelson Ball Wall Scone fra Hay, via OsloDeco.
Sengegavl og -ramme har Kristoffer og Elisabeth bygget og polstret selv. Hele sengen er trukket i tekstilet Polka fra Linwood, via Intag. Det lavendelfargede sengetøyet er fra Myyk, nattbordet Ball Stool fra Pols Pottern og lampen Nelson Ball Wall Scone fra Hay, via OsloDeco. Foto: Yvonne Wilhelmsen
Soverommet var først malt i en dyp, grønn nyanse, men har fått et helt annet uttrykk med kuløren Double Cream fra Farrow & Ball. De konjakkfargede gardinene er fra Mimou. På den arvede kommoden står et smykkeskrin fra Jonathan Adler, anskaffet hos Bellas Hus. 
Soverommet var først malt i en dyp, grønn nyanse, men har fått et helt annet uttrykk med kuløren Double Cream fra Farrow & Ball. De konjakkfargede gardinene er fra Mimou. På den arvede kommoden står et smykkeskrin fra Jonathan Adler, anskaffet hos Bellas Hus.  Foto: Yvonne Wilhelmsen
Fargepaletten på badet er en god miks av hva Elisabeth og Kristoffer ønsket seg. Veggene på badet er malt i fargen Nutmeg Powder fra Pure & Original. Gulvfliser og stavfliser foran badekaret er fra Fired Earth, de okergule flisene fra Fagflis. Servantmøbelet og servanten er fra Flisekompaniet, kranene fra Tapwell. Speilet er fra House Doctor, mens vegglampen er et loppemarkedkjøp.
Fargepaletten på badet er en god miks av hva Elisabeth og Kristoffer ønsket seg. Veggene på badet er malt i fargen Nutmeg Powder fra Pure & Original. Gulvfliser og stavfliser foran badekaret er fra Fired Earth, de okergule flisene fra Fagflis. Servantmøbelet og servanten er fra Flisekompaniet, kranene fra Tapwell. Speilet er fra House Doctor, mens vegglampen er et loppemarkedkjøp. Foto: Yvonne Wilhelmsen
Trappen er original fra byggeåret og var en av tingene som Kristoffer og Elisabeth falt for på visningen. Veggene er malt i fargen Krydderurt fra Jotun, og på veggen ned mot inngangsetasjen henger en konsertposter for Motorpsycho, sammen med en plakat fra kunstmuseet Louisiana i Danmark og en avstøpning av Edvard Munchs dødsmaske. – En kuriosa fra min manns eklektiske kunstsamling, sier Elisabeth. 
Trappen er original fra byggeåret og var en av tingene som Kristoffer og Elisabeth falt for på visningen. Veggene er malt i fargen Krydderurt fra Jotun, og på veggen ned mot inngangsetasjen henger en konsertposter for Motorpsycho, sammen med en plakat fra kunstmuseet Louisiana i Danmark og en avstøpning av Edvard Munchs dødsmaske. – En kuriosa fra min manns eklektiske kunstsamling, sier Elisabeth.  Foto: Yvonne Wilhelmsen
Gulvflisene i entreen er spesialbestilt i egne farger, med mønster fra Popham Design i Marrakech. Bak forhenget fra Svensson er det klesskap og skooppbevaring. Speilet er fra Ikea og krakken Ball Stool fra Pols Potten, via SenseOn. På veggen til høyre henger et bilde som Elisabeths venninne har laget som bursdagsgave, og på motsatt side henger en spesialbestilt Henrik Placht-akvarell, en bryllupsgave fra Elisabeths tidligere kollegaer i Koi Fargestudio.
Gulvflisene i entreen er spesialbestilt i egne farger, med mønster fra Popham Design i Marrakech. Bak forhenget fra Svensson er det klesskap og skooppbevaring. Speilet er fra Ikea og krakken Ball Stool fra Pols Potten, via SenseOn. På veggen til høyre henger et bilde som Elisabeths venninne har laget som bursdagsgave, og på motsatt side henger en spesialbestilt Henrik Placht-akvarell, en bryllupsgave fra Elisabeths tidligere kollegaer i Koi Fargestudio. Foto: Yvonne Wilhelmsen