boliginspirasjon

Gyri klarer kunsten å gjøre tradisjon nyskapende

Designer Gyri Sørensen Susrud følger magefølelsen når hun innreder hjemmet sitt med antikviteter, minner, moderne kunst og mønstre fra sitt eget merke.

<b>SAMLINGSPUNKT:</b> Dagligstuen ligger vegg i vegg med kjøkkenet, og er en del av kjernen i hjemmet. Veggene er lyst rosa, så nært opp mot hvitt at det tok flere måneder før Gyris mann, som ville male de hvite, oppdaget den faktiske fargen. Sofa og bord er kjøpt i Genève, mens hjørnelampen er fra Høvik Lys med lampeskjerm fra Gyri Design. Lenestolen er anskaffet på auksjon hos Bukowskis og trukket i Gyris stoff Filippa. På veggen henger et bilde «the style of» av Bernd og Hilla Becher. 
SAMLINGSPUNKT: Dagligstuen ligger vegg i vegg med kjøkkenet, og er en del av kjernen i hjemmet. Veggene er lyst rosa, så nært opp mot hvitt at det tok flere måneder før Gyris mann, som ville male de hvite, oppdaget den faktiske fargen. Sofa og bord er kjøpt i Genève, mens hjørnelampen er fra Høvik Lys med lampeskjerm fra Gyri Design. Lenestolen er anskaffet på auksjon hos Bukowskis og trukket i Gyris stoff Filippa. På veggen henger et bilde «the style of» av Bernd og Hilla Becher.  Foto: Monica Friedrich Johannessen
Først publisert

Sammen med mann, barn og hunden Molly bor Gyri i en gammel trevilla over tre etasjer, beliggende i en fredfull liten gate vest i hovedstaden.

Hit flyttet familien etter et lengre utenlandsopphold i London og Genève.

– Det var litt tilfeldig at det ble akkurat dette huset vi endte opp med. Vi kjøpte det mens vi fortsatt bodde i Sveits, forklarer husets frue, som er mer enn fornøyd over å ha havnet nettopp her.

Det er kort vei til sentrum og alle tilbudene som finnes der, samtidig som huset og nabolaget skaper en rofylt ramme rundt hverdagslivet.

Boligen er omkranset av en hyggelig hage der de gamle kirsebærtrærne blomstrer vakkert hver vår.

– Vi bruker hagen mye i sommerhalvåret. Mannen min er veldig glad i å lage mat, så vi starter grillingen tidlig om våren og slutter sent på høsten, sier Gyri.

Les også: Margit bygde drømmeleiligheten sin på fire uker – og alt skjedde på bærekraftig vis

<b>KREATIV:</b> Gyri på trappen som leder fra stuen og ut til hagen. .
KREATIV: Gyri på trappen som leder fra stuen og ut til hagen. . Foto: Monica Friedrich Johannessen

Gyri Sørensen Susrud sammen med mann og barn, og ikke å forglemme hunden Molly som ifølge matmor er husets egentlige eierinne. Trevillaen fra 1921 er på rundt 380 kvm med kjøkken, dagligstue, TV-stue og loftsstue, 4 soverom, 3 bad og et gjestetoalett. Gyri driver interiørmerket Gyri Design, som har spesialisert seg på bærekraftige tekstiler og tapeter med mønstre basert på et tradisjonelt norsk uttrykk. 

Nett: gyridesign.com

Instagram: @gyri.design

Se mer

Leken energi

Innendørs venter et hjem som ånder personlighet og en behagelig, litt leken energi. Det er en beskrivelse som Gyri kjenner seg igjen i. – Målet har vært å skape et hjem med god atmosfære og fylt med liv, mønster, farger, kunst og musikk, forklarer hun.

De sosiale sonene er samlet på bakkeplan, med soverom en trapp opp. Interiøret byr på møter mellom ulike stiler og uttrykk, der Gyris forkjærlighet for både fotokunst og norsk kulturarv er representert.

Det sistnevnte har også gitt impulser til hennes eget kolleksjon med stoffer og tapeter.

– Mønstrene til Gyri Design er inspirert av norske kulturhistoriske mønstre, som rosemaling og vevde veggtepper. Jeg slår et slag for folkekunsten, som jeg mener er blitt litt glemt.

– De gamle motivene danner basis for mine design som tolker det tradisjonelle i et moderne lys. Selv om dette er gamle mønstre, håper og tror jeg at de skal passe inn i et moderne bymiljø og ikke kun på en hytte på fjellet, sier Gyri.

<b>NORSKEN, SVENSKEN OG DANSKEN:</b> I stuen møtes skandinavisk design, med Dagg-vasen fra Svenskt Tenn, Swoon lenestol fra danske Fredericia og puter sydd i tekstiler fra Gyri Design.
NORSKEN, SVENSKEN OG DANSKEN: I stuen møtes skandinavisk design, med Dagg-vasen fra Svenskt Tenn, Swoon lenestol fra danske Fredericia og puter sydd i tekstiler fra Gyri Design. Foto: Monica Friedrich Johannessen
<b>FINSK KLASSIKER:</b>Skjenk kjøpt i Sveits. Lenestolen Pulkka fra 1960, er en finsk designklassiker av formgiveren Ilmari Lappalainen for møbelmerket Asko. – Mannen min har arvet den av sine foreldre, og her elsker han å sitte og lese, sier hun. Gardinene er sydd i tekstilet Anne fra Gyri Design, og lampen på skjenken er en PH-modell fra Louis Poulsen.
FINSK KLASSIKER:Skjenk kjøpt i Sveits. Lenestolen Pulkka fra 1960, er en finsk designklassiker av formgiveren Ilmari Lappalainen for møbelmerket Asko. – Mannen min har arvet den av sine foreldre, og her elsker han å sitte og lese, sier hun. Gardinene er sydd i tekstilet Anne fra Gyri Design, og lampen på skjenken er en PH-modell fra Louis Poulsen. Foto: Monica Friedrich Johannessen
<b>HØYT TIL TAKET:</b> Åpningen i veggen leder inn til kjøkkenets spiseplass. Den store takhøyden er med på å skape den luftige stemningen i interiøret. Taklampen Indochina er fra Oi Soi Oi, og sisal-teppet er kjøpt i Genève.
HØYT TIL TAKET: Åpningen i veggen leder inn til kjøkkenets spiseplass. Den store takhøyden er med på å skape den luftige stemningen i interiøret. Taklampen Indochina er fra Oi Soi Oi, og sisal-teppet er kjøpt i Genève. Foto: Monica Friedrich Johannessen

Følger ikke trender

Hennes eget hjem er et godt eksempel på at, jo da, norsk kulturarv trives utmerket i en ny setting.

Designeren er ikke opptatt av å følge noen gitte stilarter når hun skal innrede, men fokuserer fullt og helt på å skape et eget uttrykk som passer de som skal bo der.

– Jeg er ikke veldig opptatt av å følge trender, men heller å finne ting som gir glede og som varer. Det viktigste for meg har vært å bruke tid på å komme frem til løsninger og en form som passer vår familie.

– Flesteparten av møblene våre ble kjøpt mens vi bodde i utlandet; dessuten har vi en del møbler og kunst som er arvet fra min svenske manns familie. Og så har vi gjort noen funn på auksjonshus, blant annet et fantastisk skap fra midten av 1700-tallet som vi kjøpte på auksjon i Sverige mens vi bodde i Genève.

<b>TRADISJONSRIKT:</b> Serviset Bondemønster fra Porsgrunds Porselænsfabrik hører naturlig hjemme hos en designer som inspireres av norsk kulturarv.
TRADISJONSRIKT: Serviset Bondemønster fra Porsgrunds Porselænsfabrik hører naturlig hjemme hos en designer som inspireres av norsk kulturarv. Foto: Monica Friedrich Johannessen

Opptatt av varighet og håndverk

– Jeg elsker møbler som har en historie, de skaper en dybde som nyanskaffelser ikke kan. Jeg trekker for eksempel heller om stoler vi allerede har og er glad i, i stedet for å kjøpe nye. Ikke bare er det mer miljøvennlig, men det er også en måte å ta vare på håndverkskunst, sier Gyri.

På veggene henger det mye spennende kunst av nyere dato. Verkenes relativt unge alder er ikke valgt ut som en bevisst kontrast til Gyris tradisjonsbaserte mønstre og antikvitetene i huset, men er en tilfeldighet mer enn noe – Gyri og mannen samler kunst med hjertet og magefølelsen.

<b>MODERNE INNSLAG:</b> Popart-kunster Robert Swain malte i 1962 bildet som nå henger hjemme hos Gyri og familien. 
MODERNE INNSLAG: Popart-kunster Robert Swain malte i 1962 bildet som nå henger hjemme hos Gyri og familien.  Foto: Monica Friedrich Johannessen

– Vi elsker begge kunst generelt. Ettersom jeg har studert kunstfotografi og drevet et fotogalleri i London, er nok min interesse for fotokunst over middels. Mye av det vi har, er nåtidig fotokunst, men i de senere årene har vi kjøpt kunst og skulpturer innen kategorien moderne kunst, altså fra forrige århundre.

– For eksempel henger et popart-bilde fra 1962 i gangen. Jeg har alltid ment at kunst aldri skal dikteres av interiøret, men heller være en inspirasjon til innredningen. Desto bedre om kunsten ikke «matcher», spør du meg!

Verken Helene Bøksle eller mannen Espen er veldig opptatt av at ting skal være...
Pluss ikon
Verken Helene Bøksle eller mannen Espen er veldig opptatt av at ting skal være nye. Det er hjemmet deres et bevis på

Styling: Marthe Bergan Osen

• Ikke vær redd for å leke med mønstre! Start med mønstre som har rolige farger eller nøytrale farger dersom du synes det er litt skummelt. Usikker på å bruke tapeter? Begynn med små rom, som gjestetoalettet.
Eller taket på soverommet. 

• Mønstre skaper mer liv og gjør rom mye mer interessante. Å kombinere organiske mønstre med geometriske mønstre på tekstiler er alltid morsomt. Våg å prøve noe annet, ofte så ser jeg at kunder som tør å gå litt utenfor komfortsonen ender opp superfornøyde og har noe som ikke alle andre har.

• Ikke kast tekstiler. Sy om gamle gardiner til puter eller et sengeteppe. «Buy once, buy well» er mitt mantra. 

• Kjøp naturfibre; syntetiske tekstiler kan det ta opp til 200 år å bryte ned på en søppeldynge. Det er noe av grunnen til at alle mine tekstiler er printet med bærekraftig blekk på bærekraftig OEKO-TEX-tekstiler
av naturfiber, og tapetene er trykket på bærekraftig
FSC-papir og produsert i England.

Se mer
<b>KJÆRE MINNER:</b> Spisebordet i massivt tre er kjøpt i London. Stolene, derimot, har Gyri funnet på Finn.no og trukket om i sine egne tekstiler Otto og Arthur. Den innrammede posteren på veggen er fra 1957 og er en avskjedsgave fra venninner i Genève.
KJÆRE MINNER: Spisebordet i massivt tre er kjøpt i London. Stolene, derimot, har Gyri funnet på Finn.no og trukket om i sine egne tekstiler Otto og Arthur. Den innrammede posteren på veggen er fra 1957 og er en avskjedsgave fra venninner i Genève. Foto: Monica Friedrich Johannessen
<b>LYST OG LUFTIG:</b> Spiseplassen fylles med herlig dagslys som slippes inn gjennom de store vinduene. Porselensurnene i vinduskarmen er kjøpt på et marked i England. Lampen som også ble anskaffet da familien bodde i den britiske storbyen, har fått ny skjerm fra Gyri Design. 
LYST OG LUFTIG: Spiseplassen fylles med herlig dagslys som slippes inn gjennom de store vinduene. Porselensurnene i vinduskarmen er kjøpt på et marked i England. Lampen som også ble anskaffet da familien bodde i den britiske storbyen, har fått ny skjerm fra Gyri Design.  Foto: Monica Friedrich Johannessen
<b>SNEKKERKUNST:</b> – Mitt beste kjøp, sier Gyri om det svenske skapet som ble laget en gang mellom 1750 og 1770 og er like stødig og staselig flere hundre år senere. 
SNEKKERKUNST: – Mitt beste kjøp, sier Gyri om det svenske skapet som ble laget en gang mellom 1750 og 1770 og er like stødig og staselig flere hundre år senere.  Foto: Monica Friedrich Johannessen
<b>KUNSTSAMLING:</b> På veggen ved spisebordet henger et maleri av den engelske, Oslo-baserte kunstneren Sebastian Helling. Lampen Compendium er designet av Daniel Rybakken for Luceplan. 
KUNSTSAMLING: På veggen ved spisebordet henger et maleri av den engelske, Oslo-baserte kunstneren Sebastian Helling. Lampen Compendium er designet av Daniel Rybakken for Luceplan.  Foto: Monica Friedrich Johannessen
<b>IDYLLISK:</b> Kjøkkeninnredningen er beholdt fra forrige eier av huset, og har et klassisk formspråk. Hvitevarene på kjøkkenet er fra Miele og Gaggenau. Liftgardinen er sydd i Gyris tekstil Filippa. 
IDYLLISK: Kjøkkeninnredningen er beholdt fra forrige eier av huset, og har et klassisk formspråk. Hvitevarene på kjøkkenet er fra Miele og Gaggenau. Liftgardinen er sydd i Gyris tekstil Filippa.  Foto: Monica Friedrich Johannessen
<b>TIL BORDET:</b> I det gamle skapet ligger lin-servietter og duker i mønstrene Otto, Alexander og Filippa, alle fra Gyri Design. 
TIL BORDET: I det gamle skapet ligger lin-servietter og duker i mønstrene Otto, Alexander og Filippa, alle fra Gyri Design.  Foto: Monica Friedrich Johannessen
<b>ARV OG MILJØ:</b> På veggen opp mot andre etasje henger en trio med arvede litografier fra slutten av 1800-tallet med Stockholm-motiver.
ARV OG MILJØ: På veggen opp mot andre etasje henger en trio med arvede litografier fra slutten av 1800-tallet med Stockholm-motiver. Foto: Monica Friedrich Johannessen
På foreldresoverommet er veggene malt i en mørk, rogivene greige farge. Sengen er fra Carpe Diem, mens både sengekappen, putene og liftgardinen er sydd i det vakre stoffet Kristin som Gyri har formgitt. Nattbordet er fra Bolina, og lampeskjermen er fra Fermoie. Over sengen henger et bilde av en japansk kunstner fra 1850.
På foreldresoverommet er veggene malt i en mørk, rogivene greige farge. Sengen er fra Carpe Diem, mens både sengekappen, putene og liftgardinen er sydd i det vakre stoffet Kristin som Gyri har formgitt. Nattbordet er fra Bolina, og lampeskjermen er fra Fermoie. Over sengen henger et bilde av en japansk kunstner fra 1850. Foto: Monica Friedrich Johannessen
<b>VEGGPYNT:</b> Gjestetoalettet er tapetsert i Filippa fra Gyri Design, der også lampeskjermen kommer fra. 
VEGGPYNT: Gjestetoalettet er tapetsert i Filippa fra Gyri Design, der også lampeskjermen kommer fra.  Foto: Monica Friedrich Johannessen
<b>UTESTUE:</b> I hagen står et bord kjøpt hos en antikvitetshandler i Genève sammen med et par stoler fra 1920-tallet som er trukket om i Gyris stoff Arthur. 
UTESTUE: I hagen står et bord kjøpt hos en antikvitetshandler i Genève sammen med et par stoler fra 1920-tallet som er trukket om i Gyris stoff Arthur.  Foto: Monica Friedrich Johannessen