Ikea-katalogen 2013
Inspirert av gamle gårder, fabrikker, skoler og sykehus - og Afrika
Etnisk og nordisk - Ikea-katalogen 2013 er ute.
I dag ble Ikea-katalogen lansert på Grünerløkka i Oslo.
En katalog som vil bli lest av over 400 millioner mennesker over hele verden, og som gjør den til en av de viktigste inspirasjonskildene innen hjeminnredning,
Når det samtidig kan tilføyes at Ikea-konsernet har varehus i 40 land, som sist år ble besøkt av 734 millioner mennesker, blir det tydelig at vi snakker om en gigant innen hjemmekos.
Den enorme utbredelsen gjør at lanseringen er en begivenhet blant interiørkåte nordmenn - og de har det etter hvert blitt mange av...
For to år siden var det hverdagen det ble lagt vekt på. I fjor handlet det om plassutnyttelse .
I år løftes tekstilene frem. "Skap forandring", lyder Ikeas oneliner.
For nå vil møbelgiganten at du skal bringe nytt liv til hjemmet med deres tekstiler. Dermed passet det på sett og vis at årets lansering foregikk i en tidligere konfeksjonsfabrikk i Thorvald Meyers gate.
I år er det for øvrig to stiler Ikea ønsker å løfte frem. Den rustikke stilen og den etniske stilen.
Globalt preg
Den etniske handler kort fortalt om ulike grafiske mønstre som skal gi hjemmet et globalt preg. Mens den rustikke uttrykker en røffere stil med naturlige teksturer som skal bidra til å skape den nordiske følelsen.
Det rustikke, eller "swedish rustic" om du vil, er preget av svenske røtter.
Ifølge Ikea er inspirasjonen hentet fra gamle gårder, fabrikker, skoler og sykehus hvor ting var enkle, solide og praktiske. Materialer som furu, keramikk, naturlige fibre og metall sammen med tekstiler i ull, lin og bomull fremhever den rustikke stilen. Naturen skal altså inn. Fortsatt.
Fargene som det legges vekt på er turkis, dus rød og dempet gul og grønn. Materialene skal gjerne skal være så naturlige som mulig. Og tekstiler med bladmotiver skal visstnok snakke godt til den rustikke stilen.
Skandinavia møter Afrika og Asia
Som en motvekt til den rustikke stilen finner vi den etniske. Her møter Skandinavia Afrika og Asia.
Det er fokus på håndverk og tradisjoner som vevde tepper og potteplanter og lamper i naturfibre. Keramikk, glass og svart jern danner kontrastene til det naturlige. Varme og glødende jordfarger som beige, brunt og brent rødoransj skal gå godt sammen med andre stiler, mener IKEA. Stilen gjør seg spesielt synlig på tekstilserien som Ikea har valgt å kalle Lappljung.
- Årets to stilretninger fra Ikea gir deg alle muligheter, så hvorfor ikke krydre rommet på samme måte som du krydrer maten din; lite eller mye avhengig av smak, oppfordrer kommunikasjonsrådgiver Siv Elizabeth Egger i Ikea.
Nordiske røtter
- Jeg liker at Ikea minner oss om det vi allerede vet - at hjemmet mitt - og ditt er nettopp det - vårt eget. Det betyr at vi selv kan bestemme hvordan vi vil innrede det og hvordan vi ønsker å leve der, sier redaksjonssjef Åsne Hjukse i Bonytt.
- Dessuten er det fint å se at de har hentet inspirasjon fra våre nordiske røtter og viser enkle, solide og rustikke objekter i naturmaterialer. Det kommer garantert til å slå an, fortsetter hun.
Hjukse skulle for øvrig gjerne sett at flere av produktene ble plassert i mer inspirerende miljøer.
- Det er jo det de er best på. Nå synes jeg for mange av sidene viser oppstilte produkter, til dels dårlig fotografert. Dessuten synes jeg forsiden er overraskende kjedelig.
Treffer mange
Redaksjonssjef i BoligDrøm Eva Høydalsvik tror årets katalog vil treffe deres lesere. Da tenker hun først og fremst på det rustikke, "swedish rustic".
- Men stilen er ikke veldig lett å finne i katalogen. Jeg ser de trekker frem kjøkkenfrontene Norje som representant for det rustikke. Det er vakre eikefronter, men de blir for enkle i stilen til å passe under fanen rustikk. Kanskje har Ikea og BoligDrøm forskjellige definisjoner av stilen rustikk. Likevel ser jeg mange nyheter som passer rett inn hos oss.
- Hva savner du?
- Jeg savner egentlig ingenting. En Ikea-katalog leses ikke på en dag, det tar gjerne ett år. Problemet med katalogen, er at de vil tekkes alle. Derfor finner du aldri en stil som passer helt inn noe sted, du må rett og slett jobbe for resultatene. Så Ikeas problem er samtidig Ikeas suksess. De tekkes ingen, og lykkes faktisk med å tekkes alle.
Reiseminner som hyllevare
Hjukse i Bonytt synes imidlertid Ikea har lagt for mye vekt på eksotiske tekstiler.
- Det er ikke noe galt med eksotiske tekstiler, men når de får jobben med å illudere reiseminner, blir det litt mye.
- Når reiseminner blir hyllevare fra Ikea, vet jeg ikke om det reflekterer hvem som bor der. Og det er jo det både vi og Ikea ønsker at hjemmene våre skal gjøre, er det ikke?
Fra i morgen har du også mulighet til å laste ned Ikea-katalogen for iPad, iPhone og Android her.
Les også:
Sjekk denne skulpturelle badstuen som ble bygget på dugnad nå i sommer
Her er årets ferdighytte i Norge
Les alt om arkitektur på klikk.no
I denne bildebanken finner du inspirerende interiørbilder
Til orientering: BoligDrøm og Bonytt eies av EGMONT Hjemmet Mortensen, samme eier som Klikk.no.
Denne saken ble første gang publisert 07/08 2012, og sist oppdatert 29/04 2017.