Garasje med fliser og gulvvarme:
Svein-Erik bygget drømmegarasjen – på 125 kvadratmeter
Garasjen har gått fra å være skjul til bilen, til å bli en stadig mer integrert del av vår hverdag – og vår bolig. Da Svein-Erik Knutsen bygget nytt hus, var den 125 kvadratmeter store garasjen en sentral del av planen.
Garasjen er stor, men når alt er inne er den ikke større enn nødvendig, sier Svein-Erik Knutsen om de 125 kvadratmeterne i underetasjen av hans nybygde enebolig på Åros i Buskerud, som er beregnet til parkering.
Når Knutsen sier alt mener han, foruten sine egne to biler – en Toyota han bruker til jobben som byggmester i eget firma, Profil Trebygg AS, og en Maserati suv til privatkjøring; bilen til sin eldste sønn, bilen til kjæresten Laila Kjendseth, en motorisert gressklipper, av og til en båt, to terrengsykler, en jobbavdeling med verktøy, vaskerom og et kjøleskap, nødvendig verktøy til vedlikehold av hus og hage, og diverse oppbevaring.
I tillegg er det blitt plass til en komfortabel sitteplass med utsikt over Oslofjorden.
– Garasjen er til mye mer enn oppbevaring av bil. Her har jeg mye av jobben min og litt hobbyutstyr. Kroken med stolene er et sted å kose seg, ta en kaffepause i litt hyggelige omgivelser, sier Knutsen.
Han visste tidlig i planleggingsfasen da han skulle bygge nytt hus, at garasjen skulle være integrert.
– Som byggmester er jeg genuint opptatt av funksjonalitet, og garasjen er ikke et unntak. Den må fungere som den skal i forhold til resten av huset, både i tilgjengelighet, funksjon og stil. Når alt kommer sammen blir garasjen et sted man har lyst til å være, sier han.
Les også: Oppussings-boom: – Aldri opplevd lignende
– Her bør garasjen plasseres
Stil-biten gjør at garasjen har fliser over vannbåren varme i gulvet, veggene er malt i en hyggelig beige nyanse og dekorert med bilder, og belysningen er god men holdt på den varme siden av Kelvin-skalaen.
Huset er planlagt slik at alle praktiske funksjoner er lagt til underetasjen, mens alle oppholdsrom er lagt til overetasjen. Det er enkelt å bevege seg mellom sonene, og man kommer inn i garasjen både fra huset og utsiden, gjennom en dør ved siden av portene.
– Du skal bruke det beste arealet i huset til oppholdsrom, også skal garasjen være der du har dårligst oppholdsareal, det gir mest mening. Parkering skal ligge på den delen av tomta der du har minst sol. Slike grep er vesentlig for helheten når du bygger hus, sier Svein Erik Knutsen.
Ting å tenke på
Skal du ha garasjen som en del av huset, er det noen ekstra hensyn å ta:
• Ventilasjonsanlegg: En integrert garasje blir varmere enn en frittstående, selv om den er isolert, ettersom varmen fra huset påvirker temperaturen i garasjen. Det krever god ventilasjon. Lufteluker er bedre enn ingenting, men som regel ikke godt nok.
• Gulvvarme: Ikke nødvendig, men en god idé, så vannsøl fra bil og sykler tørker raskt.
• Vannavrenning: Sluk i garasjeanlegg er lurt, men krever at du installerer oljeutskiller.
• Dreneringsrist: Er du usikker på om det er nok fall bort fra garasjen, er en dreneringsrist utenfor (og gjerne innenfor) porten smart.
• Elektrisitet: Mange vil ha eget strømskap til garasjen fordi her skjer det mye. Dette gjelder særlig om du har elbil.
• Belysning: Godt lys er viktig i garasjen, uansett hva du bruker den til. Tenk på belysning mellom portene om du har stor garasje.
• Sikkerhet: Hvis noen kommer seg inn i garasjen din kan også de gå tørrskodd inn i ditt hjem, så sørg for sikre porter og gode låser på dørene, samt et alarmsystem.
Han burde vite det, han har bygget sin del av hus og garasjer på Østlandet, og sitter med omfattende erfaring om hva som fungerer og ikke – samt om hva folk vil ha for tiden.
– Mange av boligene vi bygger i dag har integrert garasje. Det er ingen tvil om at det handler om tomteutnyttelse, men også et ønske fra folk om å kunne gå tørrskodd til garasjen. Det er et sted hvor vi oppbevarer flere av husets ting og funksjoner i dag. Også ønsker vi en bil som er tørr og varm om vinteren, sånn at vi slipper skraping, kaldstart og kupévarmer, sier Knutsen.
Les også: Amalie og Ole Johnny bygget hytte på ni måneder
Utfordringene
Å bygge integrerte garasjer er altså både praktisk og populært, men ikke bare enkelt.
– Den største utfordringen med garasjer inn i boligen er at de blir varme. De er mye tettere enn vanlige garasjer og får varme fra huset. Dette må vi ta hensyn til fordi det påvirker luftfuktigheten, temperatur og vannavrenningen i garasjen. Hvis klima i garasjen ikke er godt får du rust på bilene og annet utstyr i garasjen. Det vil også påvirke huset negativt, sier Knutsen.
I egen garasje har han installert separat balansert ventilasjonsanlegg og han har vannbåren varme i gulvet. På den måten tørker det som blir med inn av vann og snø på bilene nedenfra og opp, mens god sirkulasjon får fuktigheten ut.
– Man må også ha en kuldebro ved porten, der varmt og kaldt treffes. Utenfor er det ti minusgrader og gulvet går forbi porten. Har du ikke kuldestopper vil kulda gå inn i gulvet på innsiden. Det gir varmetap og risiko for is.
Når det gjelder vannavrenning er ting litt mer komplisert. Gulvvarme og ventilasjon skal håndtere søl fra bilene, har du mer vann enn som så, bør du vurdere sluk.
Men sluk i garasje krever også at du installerer en oljeutskiller, som renser spillvannet. Det er en ekstra kostnad å installere og den må tømmes fire ganger i året, så mange velger bort sluk av den grunn.
Les også: 35 kvm drømmeleilighet på toppen av garasjen
Dreneringssluk ved garasjeport, gjerne både på utsiden og innsiden, kan være smart.
– Skal du vaske bilen inne må du også sørge for at lufteanlegget ditt er dimensjonert for å håndtere damp, ellers får du et problem, sier Knutsen.
Selv har han tatt alle hensyn og har en garasje som er selvstendig men integrert. Den tar opp en tredel av arealet i huset, men har eget lufteanlegg, egen sluk og egen strømkrets. Det er kostbare valg, som man likevel har igjen for i lengden.
– Å ha garasjen som del av boligen er veldig fint. Man må bare ta forholdsreglene og legge til rette for godt innemiljø, sier Knutsen.
Les også: Selv den mest slitne terrasse kan bli som ny
Denne saken ble første gang publisert 22/05 2020, og sist oppdatert 22/05 2020.