valg av lamper og farger:

– Rom med feil belysning blir ubehagelige over tid

Ekspertene: Dette bør du tenke på før du begynner oppussingen.

HELT FEIL: Gamle lysstoffrør finnes fortsatt i norske hjem. Ekspertene sier det er viktig å ha en plan for belysning når du skal pusse opp.
HELT FEIL: Gamle lysstoffrør finnes fortsatt i norske hjem. Ekspertene sier det er viktig å ha en plan for belysning når du skal pusse opp. Foto: gettyimages.no
Først publisert

Har du lagt merke til at fargene hjemme hos deg endrer seg i takt med lyset gjennom døgnet? Det at beigetonen oppleves annerledes i morgenlyset, kanskje blir den mer rødbrun når kveldssolen treffer den?

For Nina Klæboe Mørkve, fargesjef hos Jotun, er dette nokså opplagt. For ifølge henne er vi helt avhengig av lys for å ha fargeopplevelser.

Det er grunnen til at alle som jobber med farge anbefaler at du alltid prøvemaler så store felt som mulig og i flere nyanser.

– Vi anbefaler at du betrakter fargene gjennom minst et døgn, nettopp for å oppleve dem i mange ulike lysforhold, både naturlig og kunstig. Forskjeller i været vil også gi store utslag, så det er fint å bruke flere dager. Når lysforholdene er kartlagt og du har sett hvordan fargene endrer seg, har du bedre kunnskap til å velge den perfekte nyansen til det spesifikke rommet, sier hun.

KVELDSKOS: Atmosfæren endres ganske dramatisk i denne stuen når det går fra morgen til kveld, eksempelvis på en høstdag. Vinduer mot nordvest gjør at dagslyset er dust og kveldssolen mindre fremtredende. Lys fra lamper får stor innvirkning i et slikt rom. I bildet lenger ned i saken ser du stor forskjell.
KVELDSKOS: Atmosfæren endres ganske dramatisk i denne stuen når det går fra morgen til kveld, eksempelvis på en høstdag. Vinduer mot nordvest gjør at dagslyset er dust og kveldssolen mindre fremtredende. Lys fra lamper får stor innvirkning i et slikt rom. I bildet lenger ned i saken ser du stor forskjell. Foto: Sveinung Braathen
NATURLIG LYS: Den samme stuen som på bildet øverst, men i dagslys. - En relativt lys vegg vil gjøre den lyse sofaen mindre fremtredende om dagen enn om kvelden, fordi tekstilets uttrykk endrer seg mindre med lysforandringer enn veggen gjør, sier stylist Kirsten Visdal.
Sofaen Retreat i tekstilet Beige Grace, kr 48 650, Ask. Kaiser Idell gulvlampe, kr 7545, Fredericia Furniture, og teppe i håndtuftet, økologisk lin, kr 5200 pr./kvm, Eco Linum/Teppeforum. Sofabordet i limestone er fra Fredericia Furniture, pris på forespørsel. På bordet står to betongformer, kr 169 pr. stk., Bolina og en bolle i håndlaget keramikk, 
kr 2349, Houz. Bak sofaen står en lyddemper fra Abstracta, pris på forespørsel. Veggen er malt i fargen 1233 Mohair fra Jotun, med Lady Pure Color. Fargeprøven på vegg er 1929 Muskatnøtt og i sofaen ligger 10679 Washed Linen, begge fra Jotun.
NATURLIG LYS: Den samme stuen som på bildet øverst, men i dagslys. - En relativt lys vegg vil gjøre den lyse sofaen mindre fremtredende om dagen enn om kvelden, fordi tekstilets uttrykk endrer seg mindre med lysforandringer enn veggen gjør, sier stylist Kirsten Visdal. Sofaen Retreat i tekstilet Beige Grace, kr 48 650, Ask. Kaiser Idell gulvlampe, kr 7545, Fredericia Furniture, og teppe i håndtuftet, økologisk lin, kr 5200 pr./kvm, Eco Linum/Teppeforum. Sofabordet i limestone er fra Fredericia Furniture, pris på forespørsel. På bordet står to betongformer, kr 169 pr. stk., Bolina og en bolle i håndlaget keramikk, kr 2349, Houz. Bak sofaen står en lyddemper fra Abstracta, pris på forespørsel. Veggen er malt i fargen 1233 Mohair fra Jotun, med Lady Pure Color. Fargeprøven på vegg er 1929 Muskatnøtt og i sofaen ligger 10679 Washed Linen, begge fra Jotun. Foto: Sveinung Bråthen

Les også: Malte tak og vegger mørkegrått og oransje - se resultatet

Sofa i solnedgang

Lyset påvirker ikke bare fargen på veggen, men alle fargene i et rom. Og elementene i rommet påvirker hverandre.

Kelvin – eller lysets farge

Kelvin (K) er en standard måle­enhet for temperatur, som vi bruker til å snakke om fargen på lyset. Temperaturen i dagslys ligger rundt 6000 K, som er veldig blått. Jo rødere lyset blir, jo lavere temperatur (Kelvin) har det.

En standard lyspære ligger rundt 2700 K, som gir grei hvile for øynene og er godt for hverdagslig aktivitet i hjemmet. Om du skal jobbe eller lese vil lys rundt 3000 K gi bedre kontrast og fargegjengivelse. Pærer som dimmes helt ned får en farge rundt 1800 K, som passer til å se film eller for en romantisk date.

Kelvin sier altså ikke noe om lys­styrken, bare temperaturen. I dagligtale kaller vi det fargetemperatur.


Kilder: Lysbutikken.no, Store Norske Leksikon.

– En kjølig grå nyanse på veggen kan vippe nesten mot lilla i møte med for eksempel en gyllen beige sofa, da vil også sofaen kunne oppfattes som nærmest skitten i tonen. Her kunne en varmere veggfarge gjort at sofaen fremsto som mer harmonisk, sier Klæboe Mørkve.

Om dette er en løsning som fungerer hos deg er avhengig av om du liker den varmere nyansen på veggen. Det hjelper lite å kjenne til de tekniske forholdene rundt lys og hvordan det påvirker fargene og omgivelsene, hvis alle de riktige løsningene likevel skaper et rom du ikke trives i.

Å skape velvære hjemme

– Fordi lyset styrer hvordan vi ser og opplever farger, har det en unik evne til å kunne skape trivsel. En farge kan bli feil eller riktig avhengig av lyset som treffer den, men hva som er riktig og feil farge er subjektivt. Hvis det oppleves positivt oppstår gjerne velvære, sier Lise Hansen Fjellstad.

Hun er kulturviter og har skrevet en masteravhandling i kunsthistorie om lysets evne til å generere atmosfære og skape velvære. Hun beskriver hvordan atmosfære oppstår i møte mellom mennesker, rom og lys.

– At vi er en stor del av det vi kaller atmosfære, tenker vi ikke alltid over. Men humøret vårt og det vi har med oss av erfaringer og referanser påvirker hvordan vi ser omgivelsene våre, like mye som stemningen i et rom virker på oss og vårt humør, sier hun.

I tillegg vil rommets utforming, materialbruk og beliggenhet påvirke atmosfæren. Og lyset.

– Lys påvirker hvordan vi føler oss. En sofa i sterkt lys kan få deg til å føle at du sitter på utstilling, mens samme sofa i dunkel belysning gjør at vi får lyst å kravle opp i den. Du vet med en gang om lyset i et rom er behagelig eller for sterkt, men vi vet ikke alltid hva vi kan gjøre for å sikre at lyset er godt å være i. Vi mangler kunnskap om hvordan vi påvirker omgivelsene våre og hvordan vi kan bruke lys til å skape gode miljøer, sier Hansen Fjellstad.

Les også: For mye furu, tenkte eieren og kjøpte litervis med hvitmaling

Mal flere fargeprøver for å vurdere hvordan fargene endrer seg etter lyset gjennom døgnet. Test gjerne på plater som her, og flytt dem rundt. Med et moodboard kan du se hvordan elementene i rommet fungerer sammen med fargene. Her er fargene 0349 Varmgrå, 1233 Mohair og 2363 Solid fra Jotun, malt med Lady Pure Color. Krakkene Dot med skinnsete, designet av Arne Jacobsen, kr 2679 pr. stk., A Huseby. Papirruller fra Norway Designs.
Mal flere fargeprøver for å vurdere hvordan fargene endrer seg etter lyset gjennom døgnet. Test gjerne på plater som her, og flytt dem rundt. Med et moodboard kan du se hvordan elementene i rommet fungerer sammen med fargene. Her er fargene 0349 Varmgrå, 1233 Mohair og 2363 Solid fra Jotun, malt med Lady Pure Color. Krakkene Dot med skinnsete, designet av Arne Jacobsen, kr 2679 pr. stk., A Huseby. Papirruller fra Norway Designs. Foto: Sveinung Bråthen

Sett deg inn i hva en lyspære er

– Noen ganger er den visuelle opplevelsen av et rom og fargene i det viktigere enn å gjøre det som er riktig. Poenget er å skape gode sanseopplevelser hjemme, sier Kirsten Visdal.

Hun er interiørstylist og har laget bildene i denne saken. Hun er også kurator for flere store designutstillinger, og gjennom sitt arbeid opplever hun stadig hvor avgjørende lyset kan være, både for stemning og fargegjengivelser. Og dagslys er én ting, men lys fra lamper er like viktig.

– Ved bruk av kunstig belysning kan vi manipulere frem resultatet vi ønsker til en viss grad, og dette med filter og kelvin er en hel vitenskap. Man bør spørre i butikkene og prøve seg frem til hva som funker best hjemme, sier hun.

Kanskje trenger du ikke male veggen dersom fargen fungerer om dagen men ikke om kvelden. Det kan være nok å bytte lyspære, som vil gi en helt annen fargeopplevelse.

Opplys meg!

Hva betyr det egentlig når det står 18W/827, 1000 lm på lyspæren?

18W sier at pæren forbruker 18 watt fra strømnettet. For glødepærer kunne watt-styrken også si noe om lysstyrken, ettersom lyset var en bieffekt av varmen fra glødetråden. Dagens forskjellige lyspæreteknologier gjør det mer effektivt å bruke standard måleenheten lumen (lm) for å snakke om lysstyrke. En glødepære på 60W produserer rundt 750 lm, mens et lysrør kan avgi 1000 lm med 18W og en lysdiode kan generere rundt 400 lumen med 6W. En ledpære består som regel av flere lysdioder.


Tallet 827 er en forkortelse for RA>80 og 2700 K (nullene tas bort). RA er fargegjengivelsen og >80 betyr at lyspæren gjengir under 80 % av fargene slik de er i dagslys, som regnes som normalt inne. K (Kelvin) angir fargetemperaturen, og 2700 K er standard for et hjemmemiljø.

Kilder: Lysbutikken.no, Lysman.no, Wikipedia.

– Jeg synes alle bør sette seg inn i hvordan en lyspære virker. Jeg har vært i mange rom med feil belysning, som blir ubehagelige over tid. Kanskje sitter det folk rundt om i hjemmene sine med hodepine og slitne øyne, uten at de helt forstår sammenhengen, sier Hansen Fjellstad.

Les også: Pusset opp stuen etter 30 år - se resultatet

Viktig med punktbelysning

Hun bor selv i en langstrakt leilighet med dagslys i begge ender, som knytes sammen av en korridor uten vindu. Her brukte hun lang tid på å lete seg frem til den perfekte belysning.

– Jeg har tre nakne pærer som henger fra taket, og har endt opp med forskjellig lys i hver lampe. Resultatet er at lyset fungerer som en veiviser; det begynner med litt mørke kroker også blir det gradvis mer lys inn mot stuen. Hvis man har samme lys i alle lampene blir resultatet et flatt miljø. Lys er fantastisk til å skape struktur og dybde i rommet med, sier Hansen Fjellstad.

Hun har lært mye ved å observere hvordan scenografer bruker lys i teateret.

– Det du ser på scenen er veldig overdrevent, men prinsippene lar seg overføre til hverdagen. Se hvordan de punktbelyser det som er viktig i rommet, og hvordan de bruker lysets farger og styrke til å understreke en stemning, sier hun. – Og se hvordan de bruker skygger!

For lysets effekt på fargene handler ikke bare om nærvær av lys, men like mye om fraværet av det.

– Spillet mellom lys og skygge i interiøret er unikt fra sted til sted, og skyggene er en viktig del av lyset. Observer forskjellene på en veggfarge som får både sol og skygge, det kan se ut som helt forskjellige farger, sier Visdal.

MORGENLYS: Denne spisestuen har vindu mot øst og morgenlyset gir fin glød til veggfargen 10341 Kalk, mens i kveldsbildet under, er veggen malt i fargen 1233 Mohair, som sees mot en prøve av 10679 Washed Linen, som er hengt opp som et kunstverk. Om kvelden skaper den mørkere veggen og mangelen på dagslys en flott atmosfære, der de lyse treslagene i møblene nærmest fremstår som mørkmalte. Legg også merke til hvor mye mer av dagslyset som reflekteres av fargeprøven på kunstverket. Når den henger slik får man god mulighet til å vurdere effekten av den, før man bestemmer seg for farge. <br>Spisestoler fra Kollekted by, og spisebordet Gol designet av Andreas Engesvik for Tonning &amp; Stryn. På bordet står lysestaken Bøyle, kr 2499, Houz, en kanne i håndlaget keramikk av Tina Marie Cph, kr 5980, Kollekted by, og en keramikkskulptur av Ragnhild Wik, pris på forespørsel. I bakgrunnen står et trillebord i røkt eik av Brdr. Krüger, kr 6755, Ask.<br>Veggen som stikker inn i bildet er i fargen 1233 Mohair. Alle farger er malt med Lady Pure Color.
MORGENLYS: Denne spisestuen har vindu mot øst og morgenlyset gir fin glød til veggfargen 10341 Kalk, mens i kveldsbildet under, er veggen malt i fargen 1233 Mohair, som sees mot en prøve av 10679 Washed Linen, som er hengt opp som et kunstverk. Om kvelden skaper den mørkere veggen og mangelen på dagslys en flott atmosfære, der de lyse treslagene i møblene nærmest fremstår som mørkmalte. Legg også merke til hvor mye mer av dagslyset som reflekteres av fargeprøven på kunstverket. Når den henger slik får man god mulighet til å vurdere effekten av den, før man bestemmer seg for farge.
Spisestoler fra Kollekted by, og spisebordet Gol designet av Andreas Engesvik for Tonning & Stryn. På bordet står lysestaken Bøyle, kr 2499, Houz, en kanne i håndlaget keramikk av Tina Marie Cph, kr 5980, Kollekted by, og en keramikkskulptur av Ragnhild Wik, pris på forespørsel. I bakgrunnen står et trillebord i røkt eik av Brdr. Krüger, kr 6755, Ask.
Veggen som stikker inn i bildet er i fargen 1233 Mohair. Alle farger er malt med Lady Pure Color.
Foto: Sveinung Bråthen
TREVERK: Legg merke til hvordan gulvet forankrer veggfargen. Mot den lyse nyansen og i morgenlys får gulvet større oppmerksomhet, enn mot mørkere vegg i kveldslys. Ved å plassere den lysere fargeprøven mot gulvet, vil man kunne se bedre hvordan den spiller på lag med treverket i parketten.
TREVERK: Legg merke til hvordan gulvet forankrer veggfargen. Mot den lyse nyansen og i morgenlys får gulvet større oppmerksomhet, enn mot mørkere vegg i kveldslys. Ved å plassere den lysere fargeprøven mot gulvet, vil man kunne se bedre hvordan den spiller på lag med treverket i parketten. Foto: Sveinung Braathen
KJØLIG: På hjemmekontoret trenger vi en behagelig atmosfære som gjør det enkelt å jobbe. Lyse farger vil reflektere mer lys, men kan også fremstå som litt kjølig. Dette bildet er tatt i godt dagslys. Under venstre bilde står en plate malt med en varmere gråfarge, slik at man kan vurdere hva som fungerer best. Kveldsbildet på denne siden er kun opplyst av gatelys som strømmer inn gjennom vinduet. Det er stemningsfullt, rommet blir litt mystisk. Skal du jobbe her på kveldstid, trenger du god allmennbelysning med høy Kelvin i tillegg til arbeidslampen. Skrivebordet Tati i eik, kr 19 900, Ask, Arne Jacobsen-kontorstol i konjakkfarget skinn, kr 18 895, Fritz Hansen, og bordlampe i opalglass, kr 7779, Houz. Kopp, kr 139, Hay og ramme i malt metall fra Menu. Veggen er malt i 10341 Kalk, mens gipsplaten malt som fargeprøve er i nyansen 0349 Varmgrå, og veggene i forgrunnen i 1233 Mohair. Alle fargene er fra Jotun og malt i Lady Pure Color.
KJØLIG: På hjemmekontoret trenger vi en behagelig atmosfære som gjør det enkelt å jobbe. Lyse farger vil reflektere mer lys, men kan også fremstå som litt kjølig. Dette bildet er tatt i godt dagslys. Under venstre bilde står en plate malt med en varmere gråfarge, slik at man kan vurdere hva som fungerer best. Kveldsbildet på denne siden er kun opplyst av gatelys som strømmer inn gjennom vinduet. Det er stemningsfullt, rommet blir litt mystisk. Skal du jobbe her på kveldstid, trenger du god allmennbelysning med høy Kelvin i tillegg til arbeidslampen. Skrivebordet Tati i eik, kr 19 900, Ask, Arne Jacobsen-kontorstol i konjakkfarget skinn, kr 18 895, Fritz Hansen, og bordlampe i opalglass, kr 7779, Houz. Kopp, kr 139, Hay og ramme i malt metall fra Menu. Veggen er malt i 10341 Kalk, mens gipsplaten malt som fargeprøve er i nyansen 0349 Varmgrå, og veggene i forgrunnen i 1233 Mohair. Alle fargene er fra Jotun og malt i Lady Pure Color. Foto: Sveinung Braathen
MYKERE: Den lyse veggfargen på det øverste bildet, kan oppleves som litt kjølig, særlig om etter­middagen når lesekroken som oftest er i bruk. Den dypere nyansen av grått som er malt på prøveplaten gjør at det gråbrune trekket i lenestolen ser mykere ut, og gløden i valnøtt-treet forsterkes. Det mørke gulvteppet i håndtuftet lin forankrer rommet og lar veggfargen får oppmerksomhet, det fungerer like godt mot begge veggfargene, både morgen og kveld. Her blir det derfor viktig å teste effekten av kunstig belysning før man bestemmer seg for farge. Crown lenestol, kr 12 470, Massproduction, sidebord av Matti Carlson for Tre Sekel fra Kollekted by, gulvteppe, kr 5200 pr kvm., Eco Linum/Teppeforum. Karaffel, kr 499, Houz, glass, kr 49, Bolina, og keramikkskulptur av Ragnhild Wik, pris på forespørsel. Veggen er malt i 10341 Kalk mens gipsplateprøven er malt i 0349 Varmgrå. Begge fra Jotun, malt i Lady Pure Color.
MYKERE: Den lyse veggfargen på det øverste bildet, kan oppleves som litt kjølig, særlig om etter­middagen når lesekroken som oftest er i bruk. Den dypere nyansen av grått som er malt på prøveplaten gjør at det gråbrune trekket i lenestolen ser mykere ut, og gløden i valnøtt-treet forsterkes. Det mørke gulvteppet i håndtuftet lin forankrer rommet og lar veggfargen får oppmerksomhet, det fungerer like godt mot begge veggfargene, både morgen og kveld. Her blir det derfor viktig å teste effekten av kunstig belysning før man bestemmer seg for farge. Crown lenestol, kr 12 470, Massproduction, sidebord av Matti Carlson for Tre Sekel fra Kollekted by, gulvteppe, kr 5200 pr kvm., Eco Linum/Teppeforum. Karaffel, kr 499, Houz, glass, kr 49, Bolina, og keramikkskulptur av Ragnhild Wik, pris på forespørsel. Veggen er malt i 10341 Kalk mens gipsplateprøven er malt i 0349 Varmgrå. Begge fra Jotun, malt i Lady Pure Color. Foto: Sveinung Braathen
NYANSER: Sammen med lyset skaper farger spenning og karakter i et rom. Her har interiørstylist Kirsten Visdal brukt fargene 10341 Kalk, 1233 Mohair, 2363 Solid, 0394 Varmgrå og 10679 Washed Linen, alle fra Jotun.
NYANSER: Sammen med lyset skaper farger spenning og karakter i et rom. Her har interiørstylist Kirsten Visdal brukt fargene 10341 Kalk, 1233 Mohair, 2363 Solid, 0394 Varmgrå og 10679 Washed Linen, alle fra Jotun. Foto: Sveinung Braathen