Norsk design
Norske designere i siget
Norsk design er i vinden. Møt Kristine Five Melvær, Vibeke Skar og Magnus Pettersen.
God og varig design er noe mange trakter etter. Nå vil vi at møblene skal vare lenge. I tillegg vil vi at hjemmet vårt skal ha særpreg, og dermed unngår flere typisk masseprodusert.
Ifølge kurator Benedicte Sunde ved Norsk Design- og Arkitektursenter (DogA) har norske designere fått fotfeste internasjonalt i det siste.
- Daniel Rybakken opplever internasjonalt prisdryss, og Andreas Engesvik og Anderssen & Voll blir hentet inn av de store internasjonale produsentene, sier hun.
De unge designerne opplever ifølge Sunde å bli hentet inn av anerkjente internasjonale produsenter. Magnus Pettersen for Iittala, Kristine Five Melvær for When Objects Work, Gridy for Menu og Lars Beller Fjetland for Norman Copenhagen.
Populære blant utenlandske produsenter
- Designerne blir også invitert til separatutstillinger i gallerier, senest i år ble Amy Hunting og Oscar Narud vist hos Gallery Libby Sellers i London. Og norske designere blir solgt i anerkjente varehus som Heals og Mint i London. Vi har sett en markant økning i interessen for norsk design de siste årene. På 100 % Norways utstilling under London Design Festival i fjor høst doblet vi besøkstallet fra året før.
Tendenser peker i retning av at det stort sett er de utenlandske produsentene, med hederlige unntak her hjemme, som plukker opp de norske talentene. Dette resulterer i at de norske designerne ser størst verdi av å vise seg ute på de internasjonale messene, det er der man kan få de store kontraktene og kontaktene.
- Utover det blir norske designere også i stor grad verdsatt hjemme, blant annet gjennom prisutdelinger, Fargerike Norge som viser norsk design i forbindelse med lanseringen av årets farge, Norsk Designråd med sine priser på Designdagen, Norsk Forms pris til unge designere, og sist men ikke minst at hotellbransjen ser verdien av å vise norske designere, der har The Thief markert seg som en trendsetter.
Nedenfor presenterer vi tre unge, norske designere som virkelig er på offensiven om dagen; Kristine Five Melvær, Vibeke Skar og Magnus Pettersen.
Kristine Five Melvær
Kristine Five Melvær verdsetter kvalitet, gode stemninger og gjenstander med historie. De litt rare tingene får også plass.
Kristine Five Melvær er grafisk designer og industridesigner. Hun bor i en treroms på Carl Berner i Oslo. Som designer kombinerer hun ofte tredimensjonale former og grafiske motiver. Hun er spesielt glad i å jobbe med glass og tekstil, gjerne i kombinasjon med lys. Tre, keramikk og stål er også materialer hun liker godt.
Hvilke farger, materialer og tendenser gjelder nå?
Jeg tror tekstiler blir stadig viktigere. Vi sitter mye foran skjermer i dag. Det tror jeg øker behovet for produkter man kan oppleve med fingrene. Jeg tror også belysning vil fortsette å være viktig. God stemningsbelysning er viktig i den mørke årstiden, og jeg tror vi nordmenn er blitt mer klar over hva lys kan gjøre med et rom. Når det gjelder farger, tror jeg vi vil se mer interessante farger fremover. Hella Jongerius som designer Vitras fargepalett, jobber ut komplekse, ofte brukne farger og vil fortsette å inspirere.
Hvordan jobber du frem produktene dine?
Jeg får veldig ofte ideer når jeg gjør andre ting; for eksempel tar bussen, eller er på ferie. Jeg har en bok hvor jeg samler ideene mine. Jeg jobber deretter steg for steg med det jeg vil kommunisere - kommunikasjonen i alle detaljer; som hva en tekstilledning vil kommunisere, i stedet for en vanlig ledning. Jeg jobber ofte ut flere prototyper og tester ut form, materialitet og farger.
Hva er viktig for deg når du innreder?
Vi er to designere som bor sammen (samboer med Torbjørn Anderssen), så vi har innredet med mye vi har laget selv. Vi kjøper gjerne møbler som har god kvalitet, og gjenstander som har en historie som betyr noe for oss. Innimellom klassiske objekter har vi en del rare gjenstander, vi er jo ganske nerdete på feltet vårt.
Hva inspirerer deg?
Jeg blir inspirert av alt mulig. Ofte av fagfelt som er langt vekk fra mitt eget, det skaper større rom for egen tolkning. Ofte er det kombinasjonen av to inntrykk. Det kan også være små, rare ting som trigger. For eksempel kom ideen til Obelix-vasene fra en pinne der noen hadde testet en lakkfarge og tilfeldigvis fått en skarp kontrast til treverket under.
Hva er typisk norsk når det gjelder design?
Jeg tror ikke man kan snakke om norsk design isolert lenger. De nye designerne jobber internasjonalt, med utstillinger og produsenter i utlandet. Internett gjør også at man hele tiden forholder seg til den internasjonale bransjen. Men jeg tror de skandinaviske designerne er ekstra opptatt av å jobbe med lys på grunn av den mørke årstiden. Vi har dessuten færre produsenter enn de andre skandinaviske landene, noe som gjør at de norske designerne ofte jobber mer eksperimentelt i starten av karrieren.
Magnus Pettersen
Hjemme hos Magnus Pettersen får ikke ett materiale og én farge lov til å dominere.
Magnus Pettersen bor sammen med kjæresten Ella Jones i en leilighet i Hackney i London. Han designer møbler, belysning og tilbehør til hjemmet, ofte med industrielle elementer som er myket opp. Magnus er fra Sarpsborg, og studerte produkt- og møbeldesign og industriell design i London.
Hvilke farger, materialer og tendenser gjelder nå?
Innenfor segmentet jeg jobber med vil jeg si varme farger - og ekte materialer. Det vil si å vise frem materialene sånn som de er i sin rå form.
Hvordan jobber du frem produktene dine?
Prosessen handler om å finne frem til riktig materiale, form og produksjonsmetode. Ofte er dette en berg- og dalbane. Over tid samler jeg små skisser og ideer, det kan variere fra enkle tegninger til et foto av tekstur eller et mønster. En periode går jeg mer inn i detaljer - og vurderer produksjonsmulighetene. Deretter tegner jeg skissene i 3D. Fra de digitale tegningene kan jeg jobbe med prototyper for å definere form, størrelse og proporsjoner. Samtidig jobber jeg med digitale visualiseringer, hvor jeg jobber med farge og finish.
Hva er viktig for deg når du innreder?
Det er viktig at det ikke blir for mye av ett materiale, én farge - eller én form. Jeg liker at hvert produkt har nok personlighet i seg selv, og at det ikke må forholde seg til andre produkter i rommet.
Hva inspirerer deg?
Inspirasjon kan komme fra hvor som helst. Det kan være et mønster, eller fra en konstruksjon jeg ser på en reise eller i nabolaget. Jeg kan også bli inspirert av en produksjonsteknikk. For å sitere Paul Smith: «Inspiration is everywhere, if you cant see it, look again.»
Hva er ditt nyeste prosjekt?
Jeg jobber for tiden med tre prosjekter som skal lanseres til neste år.
Et av dem er et samarbeidsprosjekt med en britisk interiørbutikk, men jeg kan ikke si for mye om det før lanseringen.
Hva er typisk norsk design?
Jeg tror ikke norske designere har en veldig samlet stil lenger. Tidligere var det mye rette former og lyse, naturlige materialer, men jeg tror norske designere har brutt ut av denne stereotypen og utviklet mye sterkere individuelle stiler.
Vibeke Skar
I rekkehuset til Vibeke Skar i Bærum må det være rene flater, funksjonelt - og ikke for mange ting.
Vibeke Skar bor med samboeren og sønnen på 1,5 år i et rekkehus i Bærum. Minimalisme, nordisk eleganse og eksklusive materialer er ord som beskriver hennes design. Vibeke har studert industri- og kommunikasjonsdesign, i tillegg har hun gått på Arkitektur- og designhøyskolen. Hun synes det er ekstra spennende å jobbe med glass.
Hvilke farger, materialer og tendenser gjelder nå?
Det er mye metalliske overflater, varige materialer og pastellfarger. Og miks av materialer, som tre og marmor, skinn og glass. Jeg tror dessuten det er en trend at stadig flere ønsker spesielle produkter av god kvalitet istedenfor flere rimelige produkter.
Hvordan jobber du frem produktene dine?
Når jeg starter, har jeg ofte en klar inspirasjonskilde. Med Lily-lampen ble jeg for eksempel inspirert av kjoler formet som blomster, som ble vist på en Dior Haute Couture-visning. Jeg lager gjerne mange skisser, og liker jeg ikke uttrykket, forkaster jeg dem. Jeg bruker et 3D-program når jeg jobber videre med produktene.
Hva er viktig for deg når du innreder?
Hjemmet må være noe for hele familien. Det må være rene flater og ikke for mange ting. Jeg kjenner meg igjen i «Buy less, but better»-filosofien. Det må samtidig være funksjonelt, og møblene må tåle å herjes med.
Vi kan ikke bo i et utstillingslokale. Selv om enkelte av møblene våre koster litt, så er det bruksmøbler. Stolene kan vaskes av, og bordplaten på sofabordet kan poleres på nytt.
Hva inspirerer deg?
Norske tradisjoner, natur og kultur. Jeg er også opptatt av å støtte lokalproduksjon som gjør det lettere å få produkter raskt ut i produksjon. Hvis jeg mangler inspirasjon? Da må jeg ut. I naturen. På utstillinger.
Ut å reise. Jeg må få nye impulser.
Hva er ditt nyeste prosjekt?
Akkurat nå har jeg lansert nettbutikken min vibekeskarshop.com, og hovedfokuset vil være å få den godt etablert. Jeg har nylig startet helt for meg selv etter å ha jobbet på Porsgrunds Porselænsfabrik. Målet mitt er å få alle produktene jeg har laget ut i produksjon. I høst lanserte jeg Nobel-vasene, Rørosbordet i kobber med understell i stein, og smykkeskrinene Jewellery Box by Vist.
Hva er typisk norsk design?
Det at designet har et kvalitetsstempel internasjonalt. Der nyter vi godt av den skandinaviske designhistorien, som har vært kjennetegnet av god kvalitet. Vi bruker mye naturlige materialer. Sammenlignet med våre nordiske kollegaer er norske designere kanskje litt mere vågale. Kanskje fordi vi ikke har en så kjent designarv? Jeg vil ikke fornærme noen, men det kan føles krevende å lansere en lampe eller en stol når man blir vurdert opp mot Arne Jacobsen og Louis Poulsen.
Les også:
Denne saken ble første gang publisert 08/03 2014, og sist oppdatert 29/04 2017.