Interiørmessen i Milano
Kan denne skape norsk suksess i utlandet?
Slik skal norske designere få oppmerksomhet på verdens viktigste interiørmesse.
Interiørmessen Salone Internazionale del Mobile i Milano regnes som den mest betydningsfulle i bransjen. Det er også en arena for å teste ut sprø designideer.
I år er det over 2000 utstillere totalt. Messen varer fra 14. til 19. april.
Mulighetene er dermed gode for å plukke opp hva som blir fremtidens interiørtrender her.
I den tradisjonelle utstillingen er de norske bedriftene Jensen, Mandal veveri, Scan Sørlie og Vad representert. Northern Lighting stiller i Lyshallen.
I tillegg til selve messen arrangeres det en rekke utstillinger i andre deler av Milano.
Dyre prototyper
Klubben for norske formgivere er en arena for unge talenter innenfor møbel- og produktdesign. I samarbeid med Norwegian Crafts og Norwegian Icons har de leid et gammelt industrilokale der designerne stiller ut sine prototyper.
Håpet er å komme i kontakt med en produsent som ønsker å lage deres ting.
Sara Wright Polmar, som er en av Klubbens grunnleggere, forteller at designerne allerede har investert mye tid og penger for å få laget prototypene.
- Hvis det skal skje noe videre må man komme i kontakt med folk. Hvis man skal leve av å være møbeldesigner må du få arbeidene dine ut, forteller Polmar, som selv har med seg et sidebord, samt knagger og lysestaker i norsk granitt.
- For mange norske designere
Men nåløyet er smalt.
Egil Sundet er bransjesjef for møbler i Norsk Industri. Han sier at det er svært mye som skal klaffe for at prototypene havner i butikken.
Produsentene har nemlig selv klare ideer om hva de ser etter. Produksjonskostnader og behov i markedet må først innfris.
- I Norge utdannes det kanskje fem ganger så mange designere som det finnes arbeid til. Det gjør at kampen for dem er tøff. Min oppfatning er at det er få som klarer å etablere seg og jeg er tvilende til verdien av den type utstilling vi ser her. De fleste norske designerne jobber for norske eller nordiske bedrifter, sier han.
Sundet tror norsk designs vei til den internasjonale stjernehimmelen bygges gjennom de norske bedriftene.
- Jeg har fulgt slike designutstillinger i mange år og har dessverre sett få resultater, selv om noen har fått produkt «kjøpt» av utenlandsk produsent. Men som regel blir ikke dette produktet solgt, men sikret i fall designeren når stjernene, sier han.
På den andre siden gir dette erfaringer med den tøffe internasjonale konkurransen.
Uforutsigbart for designeren
Polmar fra Klubben er mer optimistisk.
- Det er ikke slik at alle vil få en produsent, men det er også viktig med pressedekning. Til å være så knøttete land får Norge mye oppmerksomhet. Jeg har tidligere opplevd å få henvendelser i etterkant som generer nye muligheter.
Hun peker blant annet på at Thomas Jenkins, som fikk sine «Lens»-bokser inn hos Wrong for Hay, og Caroline Olsson som eksempler på Klubben-designere som ble plukket opp i Milano.
Designgruppen Norway Says stilte også ut i Milano i 2000 og designet siden for blant andre LK Hjelle, Muuto og ClassiCon.
- Men det er på mange måter en kunstnertilværelse, som er veldig uforutsigbar. Man får først betaling på etterskudd i form av royalties. Så man må bare håpe at ting selger og blir bra, sier Polmar.
Stiller med gammel stol
Den norske bedriften Vad har drevet med møbelproduksjon i fem generasjoner. Det er likevel første gang de deltar på messen i Milano, der de står på fellesstanden insidenorway.no.
Daglig leder i Vad, Håkon Vad, forteller at de stiller med en relansering av stolen Convair.
Ambisjonen er å få solgt modellen i flere markeder, og han er optimistisk.
- Har man noe som vekker oppsikt så er dette en veldig god måte å få oppmerksomhet. Det er svært mange mennesker innom på denne messen, og mange av disse er viktige fagfolk, media, presse og lignende som fort kan gi en boost, sier Vad.
Da stolen Convair først ble lansert på 70-tallet ble den solgt i flere land i Europa, Midt-Østen og Asia.
Denne saken ble første gang publisert 14/04 2015, og sist oppdatert 28/04 2017.