Denne eventyrlige fjellhytta har ikke vann eller strøm, men tar igjen alt på det fantastiske interiøret.
LITEN OG GOD: Valdres-hytta er ikke stor, bare 65 kvm men den har alt du trenger for å få flotte dager i et vakkert fjellterreng. Det er forfatter av bøker om bakerovner og byggeskikk, Else Rønnevig som står bak denne kompakte hytta med det spesielle interiøret. Huset består av kun ett hoved oppholdsrom. Det har blant annet en sovealkove med to tøffe dører foran. De er tatt fra et gammelt framskap.FOTO: Espen Grønli
EigilForbord
PublisertSist oppdatert
Hva som gjør en hytte spesiell er høyst forskjellig fra prosjekt til prosjekt.
Men en ting har de til felles: De er tro mot sitt konsept.
Forfatter og entusiastisk bygningsbevarer Else Rønnevig, også kalt Sprossa, benyttet seg av kongerikets fremste eksperter på gamle maleteknikker da den lille Valdres-hytta skulle dekoreres i hovedfargene blått, rødt og oker.
Doen med stjernedryss i taket
Det mest oppsiktsvekkende innslaget i hytta er fargesettingen av doen. Den er både stilig marmorert og har armlener. Og ellers toppes rommet av en gnistrende, ultramarin himmel med et stjernedyss av praktfulle gullstjerner.
Fargen til stjernene er bladgull.
NYE TAKTER PÅ GAMMEL GRUNN: Den nye hytta i tradisjonell stil ligger på tuftene av en gammel seter fra 1782. For å holde krøtter ute fra tomten satte fagmannen Øyvind Nesje fra Sildre opp skigarden rundt huset. Den består blant annet av solide einerstaurer.FOTO: Espen Grønli
ROMMET I ROMMET: Her ser du hvordan hemsen rett over sovealkoven er laget. Den har en luke med en stige som kan trekkes opp, og hemsrommet er isolert slik at det ikke skal bli for varmt der oppe.FOTO: Espen Grønli
Prøysserblått tok kommandoen i interiøret
- Atmosfæren i denne hytta ble så lun takket være de prøysserblå-liknende veggene, sier Rønnevig til Hytteliv.no
Hun presiserer at fargen heter Gammel norsk blå og at det er snakk om en linoljemaling produsert i Sverige.
- Denne typen maling er løsemiddelfri, og det var mulig for meg å bo i hytta mens jeg malte vegger og tak, utdyper hun.
Hytta har kun ett rom
HISTORIE I VEGGENE: I sovealkoven samlet Rønnevig blant annet bøker med sagn fra Valdres-traktene. Bokstøtten i midten er husguden i hytta. Portrett-maleriet er et funn fra et gammelt loft. Dørkarmen er malt engelsk rød.FOTO: Espen Grønli
EN EVENTYRLIG STEMNING: Den gamle, halvannenmannsbrede sengen kjøpte Rønnevig hos en antikvitetshandler. Hun malte den i en tradisjonell linoljemaling kalt Norsk gammel oker. En gammel varmeflaske i keramikk står under sengen.FOTO: Espen Grønli
SOV SØTT: Det brunstripete putetrekket er vevd av Else Rønnevigs tippoldemor. Den blåstipete puten rett bak er kjøpt i Sverige.FOTO: Espen Grønli
ILLUSJONER: Marmoreringen som pryder listverket rundt vinduet er fagmessig utført av Inger Riser fra Nes på Romerike.FOTO: Espen Grønli
INTERIØRMINNNER FRA GAMLE DAGER: Den velbrukte tredøren er fra midten av 1700-tallet og har flere lag nedslitt maling. Den kjøpte Rønnevig i en antikvitetsbutikk i Grimstad. Hun fikk den tatt helt fra hverandre og restaurert med blant annet nye treplugger hos Gjeving Trevare i Tvedestrand. Den lille, svenske stolen med hjerte i ryggen er en stoltype som friere laget som kjærestegaver. De ble i gamle dager blant annet brukt under småbarnstell.FOTO: Espen Grønli
Hytta består av et eneste, stort hovedrom. Det samler alle de funksjoner som vi forventer av en fjellhytte.
I taket over sovealkoven ligger en hems med plass til flere. Den har inngang via en luke med skyvestige og er isolert slik at det er mulig å kontrollere varmen der oppe. Det er et viktig trivselspoeng.
- Er man alene her i huset, gir denne spesielle ettroms helhetsløsningen en god følelse. Mest fordi ingen rom står tomme og forlatte, forteller Rønnevig.
En do særklasse
I tillegg til alt dette kommer altså doen. Den ligger i en tilbyggdelen av hytta og er eget kapittel. Ikke minst på grunn av alle stjernene i bladgull og en knallsterk fargekombinasjon som er inspirert av Det kongelige slott i Oslo.
Oppskriften til disse spesielle fargenyansene fikk Rønnevig av blant annet av forsker og forfatter, maling-og tapetkonservator Trond Brænne i Norsk institutt for kulturminneforsking.
- Men når man først har en tomt i et veletablert seterområde, slik som jeg hadde, mener jeg det er riktig å føye seg etter byggeskikken i området, sier Else Rønnevig til Hytteliv.no
KREATIV HISTORISME: Doen i utbygget opp mot veien er fargesatt med forbilde i utsmykningen av blant annet Det kongelige slott i Oslo. Oppskriften til de ulike fargene i rommet var en gave til Rønnevig fra blant annet forsker og forfatter Jon Brænne i Norsk Institutt for kulturminneforskning. Veggen er kongerøde og dostolen med armlener er malt i en pyramidemahogni-teknikk. Den var i vanlig bruk fra 1790 til 1870. Den smaragdgrønne stafferingen ved døren er også etter forbilde fra 1800-tallet.FOTO: Espen Grønli
ET STRÅLENDE TAK: Den ultrarinblå himlingen med stjerner i bladgull er en knallsterk kombinasjon.FOTO: Espen Grønli