MEST TRENDY TING I HJEMMET
Fem interiørting du «må ha»
Koronapandemien påvirker interiørtrender, mener stylist Tone Kroken.
Hva er mest trendy på interiørfronten akkurat nå? Er det fem ting man «må ha»?
Stylist Tone Kroken sier til klikk.no at blant annet marmorlamper og fargede glassvaser ligger på trendtoppen akkurat nå.
Du har kanskje sett mørke rom eller kontrastfarger i boligannonser eller interiørblader? Dette er ikke i tiden nå, mener Kroken.
Hun mener at koronapandemien påvirker fargetrender i hjemmet.
Men øverst på Krokens trendliste kommer fargerike tepper, og gjerne fra Marokko.
– Marokkanske tepper er alltid en trend, og har vært i vinden lenge. De er kjempeflinke på tepper og har varme, fine, skitne farger som vi liker veldig godt i Norge.
Tone Krokens fem heteste tips
– Gjenbruk er trendy
Bonytt-redaktør Kriss Daatland plasserer disse tingene på trendtoppen nå:
Vitrineskap, gjerne med flettet rotting i døren, puffer, loungestol, spisesofa, flere småbord sammen i stedet for sofabord.
Daatland minner om at boligannonser på Finn egentlig ikke viser hvordan folk har det hjemme. Boligen i annonsen skal ikke vise selgerens hjem, men vise et potensielt hjem for kjøperen.
– Da bruker man trygge ting som man vet at folk kjenner til, og som skaper visse assosiasjoner i hodet på kjøperen om stilbevissthet. Derfor ser man de samme tingene i mange boligannonser, og det er stort sett noe helt annet enn folk faktisk har hjemme. Det handler gjerne om å bruke ting som mange kan like, og ihvertfall ikke føle seg støtt av.
– Selv om du kommer inn på visning og tenker at dette var veldig ordinært, så er det uansett ingen ting der som gjør deg så oppgitt at du ikke kjøper leiligheten.
Ifølge Daatland ønsker mange i dag å være mer bevisste med tanke på hva de skaffer seg, med fokus på gjenbruk. Altså litt mindre bruk-og-kast mentalitet.
Daatland sier trenden nå ligger i retning av at man venter med de store møbelkjøpene til man har råd til å kjøpe akkurat det man ønsker deg.
– Det kan godt være noe fra Ikea. Men man er mer bevisst på å kjøpe noe man virkelig vil ha i stedet for å oppdage etter to uker at det var helt feil, sier Daatland.
PS: Både Bonytt og klikk.no er eid av Egmont Publishing.