Perfekt uperfekt

– Den gamle leiligheten min er perfekt nettopp fordi ingenting er det

Gulvet knirker, malingen flasser i taket og veggene er fulle av historie. Et optimalt utgangspunkt for et harmonisk hjem, fylt av kjære designskatter, mener Christine.

Christine drives av det taktile, og det er en av grunnene til at hun har valgt å ha et teppe på veggen: Ikke bare er det fint å se på, men man inviteres også til å ta på det. Teppet er kjøpt hos Slowdown Studio.
Christine drives av det taktile, og det er en av grunnene til at hun har valgt å ha et teppe på veggen: Ikke bare er det fint å se på, men man inviteres også til å ta på det. Teppet er kjøpt hos Slowdown Studio. Foto: Filippa Tredal
Først publisert Sist oppdatert

– Det beste med leiligheten min er sjarmen! Gulvene knirker og er slipt ned så mange ganger at du kan se det glipe mellom gulv og gulvlistene, og tapetet på soverommet er malt over opptil flere ganger i løpet av årene. Dørene har slått seg og er treige å åpne og lukke, og malingen flasser i taket. Jeg elsker det, rett og slett!

Christine Akerø overtok leiligheten i januar 2021. Hun stortrives på sjarmerende Vålerenga, med behagelig rusleavstand til sentrumskjernen.

– Jeg er bergenser, så det må være noe med de fargerike, små trehusene i bydelen som snakker ekstra godt til meg. Vålerenga er ennå uoppdaget for mange som ønsker å bo sentralt i Oslo, og man får mye for pengene, midt mellom Kampen, Kværnerbyen og Bjørvika, sier hun.

På den korte tiden hun har bodd her har også fantastiske kaffebarer og et fantastisk pizzasted dukket opp, og i samme lokaler brygger Mold Sider byens beste sider, basert blant annet på lokale moreller. Kan det bedre bli?

Hvem?

Christine Akerø (27), Sales Manager i Vitra.

Hva?

Leilighet på 52 kvm i bygg i Oseandamper-stil fra 1934, tegnet av arkitekt Erling Bjørnstad.

Hvor?

Galgeberg i Oslo.

På nett?

På Instagram: @christineakero

Stuen er malt i fargen Brun Jord fra Jotun, en farge egentlig ment for eksteriør, men Christine elsker den hjemme i stuen sin. Sofaen er Andreas Engesviks Tiki for Fogia. Til venstre står det originale samlerobjektet Easy Chair av Pierre Jeanneret fra 50-tallet. For å bevare stolens unike historie er den ikke renovert, Christine har bare forsiktig vasket den med varmt vann og byttet flett.
Stuen er malt i fargen Brun Jord fra Jotun, en farge egentlig ment for eksteriør, men Christine elsker den hjemme i stuen sin. Sofaen er Andreas Engesviks Tiki for Fogia. Til venstre står det originale samlerobjektet Easy Chair av Pierre Jeanneret fra 50-tallet. For å bevare stolens unike historie er den ikke renovert, Christine har bare forsiktig vasket den med varmt vann og byttet flett. Foto: Filippa Tredal

Arealeffektivt

Leiligheten er på kun 52 kvadratmeter, men virker større. Adskilt stue, kjøkken og soverom indikerer at hvert rom er ment for ulike aktiviteter.

– Jeg tror det gjør at det føles større enn det er, tro det eller ei. Å bo på begrenset areal har lært meg å sette pris på sonene leiligheten gir meg, sier Christine.

Hjemmets romslige preg skyldes nok også en ryddig eier. På spørsmål om hva slags stemning hun har ønsket å skape i hjemmet sitt, svarer hun rett og slett:

– Ro. Jeg fungerer slik at når det er ryddig og harmonisk rundt meg, blir det ryddig i hodet mitt.

Siden innflytting har hun primært gjort kosmetiske endringer i leiligheten. Alle vegger er malt, og gulvene er slipt og oljet. Den største oppgraderingen ble viet til det relativt nye Ikea-kjøkkenet fra 2018. Det ble rett og slett for nytt, mente Christine.

– Ettersom leiligheten er så gammel og bærer preg av det, syntes jeg kjøkkenet brøt med resten av leilighetens ånd, forteller hun. Hun byttet til fronter i rustfritt stål, som med tiden vil få naturlig patina.

– I tillegg tok jeg et kurs for å lære å legge mikrosement, og la dette selv på benkeplate og vegg. Materialet er krevende å jobbe med for en amatør, og det ferdige resultatet bærer preg av nettopp dette. Heldigvis er det akkurat dette uttrykket jeg var på jakt etter – uperfekt, sjarmerende og litt røft i kantene!

Bygget i Oseandamperstil sto ferdig i 1934. Den fine «skipsfronten» troner ut mot Jernbanelinjen og Lodalen. Svenengen Borettslag har som mål å være Vålerengas flotteste høyblokk, og fra 2021–2022 er det foretatt en stor oppgradering av fasadene, fargesatt av Koi Fargestudio.
Bygget i Oseandamperstil sto ferdig i 1934. Den fine «skipsfronten» troner ut mot Jernbanelinjen og Lodalen. Svenengen Borettslag har som mål å være Vålerengas flotteste høyblokk, og fra 2021–2022 er det foretatt en stor oppgradering av fasadene, fargesatt av Koi Fargestudio. Foto: Filippa Tredal

Designdilla

Jobben som salgssjef i designmerket Vitra må være som skapt for en person som får hjertebank av smekre møbler. – Jeg er en stor møbel- og designentusiast. Kall meg gjerne nerd, smiler hun.

Her er hvert møbel nøye utvalgt, og stort sett tegnet mellom 1930 og 1960. Flere av dem regnes som designklassikere. Særlig har Christine en forkjærlighet for å blande fransk og dansk design. I stuen står for eksempel et sjeldent samleobjekt: Pierre Jeannerets Easy Chair, i original versjon fra 1950-tallet. Og her er ingen spisestoler like.

– Det finnes så mye vakkert å velge mellom at det ville blitt umulig å bestemme seg.

At møblene skal passe til hverandre, er hun mindre opptatt av.

– Jeg må bare ha de objektene jeg forelsker meg i. De gir meg så mye glede. Tenk hvor mye historie jeg har hos meg! Hvert eneste møbel, lampe og til og med vase kommer mer en rik historie, og med enestående designeres filosofi bak seg.

HJEMME HOS MEG:

Mitt hjem er min arena for å utfolde min store hobby og interesse for møbeldesign. Jeg finner en indre ro her, og jeg elsker å kunne møblere, ommøblere og sette mitt preg på omgivelsene.

Min første egne bolig var en 30 kvm stor leilighet i Bergen, som jeg totaloppusset slik at alt var hvitt og nytt – altfor nytt og hvitt. Det lærte meg at man må blande inn noe gammelt om et hjem skal få sjel.

Det siste jeg kvitter meg med, er min Easy Chair. Den er et samlerobjekt som har kommet for å bli i livet mitt.

Det viktigste jeg har lært er å innrede med det som gir deg glede og indre ro, samtidig som du velger å investere i møbler som er ment å vare. Med å vare mener jeg både i kvalitet og stil. Designklassikere trenger man trolig aldri å bytte ut, og man har møbler som kan gå i arv og få en beriket historie.

Styling: Tone Kroken. Foto: Filippa Tredal

Se flere bilder av leiligheten nedover på siden:

<b>STOLENE RUNDT SPISEBORDET ER ET KOMPROMISS:</b> Christine ville aldri klare å bestemme seg for bare én når det finnes så mye vakkert å velge mellom. Rundt bordet Guérion av Jean Prouvé, fra Vitra, står derfor Standard-stolen av samme designer, Y-stolen til Hans Wegner fra Carl Hansen &amp; Søn og Folkestolen til Børge Mogensen fra Fredericia, i skjønn harmoni.
STOLENE RUNDT SPISEBORDET ER ET KOMPROMISS: Christine ville aldri klare å bestemme seg for bare én når det finnes så mye vakkert å velge mellom. Rundt bordet Guérion av Jean Prouvé, fra Vitra, står derfor Standard-stolen av samme designer, Y-stolen til Hans Wegner fra Carl Hansen & Søn og Folkestolen til Børge Mogensen fra Fredericia, i skjønn harmoni. Foto: Filippa Tredal
Ettersom leiligheten bærer preg av sin årgang og alder, synes Christine det nye Ikea-kjøkkenet som sto her da hun flyttet inn brøt med resten av leilighetens ånd. Hun byttet til fronter i rustfritt stål, som med tiden vil få patina. I tillegg tok hun et kurs for å lære å legge mikrosement, og la det selv på benkeplate og vegg. Det ferdige resultatet bærer preg av at materialet er utfordrende å jobbe med for en amatør, men heldigvis var det akkurat dette uttrykket hun ønsket seg – uperfekt, sjarmerende og litt røft i kantene.
Ettersom leiligheten bærer preg av sin årgang og alder, synes Christine det nye Ikea-kjøkkenet som sto her da hun flyttet inn brøt med resten av leilighetens ånd. Hun byttet til fronter i rustfritt stål, som med tiden vil få patina. I tillegg tok hun et kurs for å lære å legge mikrosement, og la det selv på benkeplate og vegg. Det ferdige resultatet bærer preg av at materialet er utfordrende å jobbe med for en amatør, men heldigvis var det akkurat dette uttrykket hun ønsket seg – uperfekt, sjarmerende og litt røft i kantene. Foto: Filippa Tredal
Hyllen over kjøkkenbenken er fra Frama. På benken står favorittvasen Nuage, designet av den franske designerduoen Ronan og Erwan Bouroullec.
Hyllen over kjøkkenbenken er fra Frama. På benken står favorittvasen Nuage, designet av den franske designerduoen Ronan og Erwan Bouroullec. Foto: Filippa Tredal
Soverommet er malt i fargen Sand fra Jotun. Sengen er fra Hästens, mens både taklampen og bordlampen er varianter av Vitras Akari. Nattbordet er Occasional Table, også fra Vitra. Le Corbusier-plakaten vitner om Christines forkjærlighet for fransk design. Den er fra et museum i Danmark. De sendte imidlertid ikke til Norge, så Christine fikk en venninne til å kjøpe og sende den til henne.
Soverommet er malt i fargen Sand fra Jotun. Sengen er fra Hästens, mens både taklampen og bordlampen er varianter av Vitras Akari. Nattbordet er Occasional Table, også fra Vitra. Le Corbusier-plakaten vitner om Christines forkjærlighet for fransk design. Den er fra et museum i Danmark. De sendte imidlertid ikke til Norge, så Christine fikk en venninne til å kjøpe og sende den til henne. Foto: Filippa Tredal
På soverommet står en liten kontorplass med bord fra Montana, kontorstolen EA117 fra Vitra, en Panthella-lampe og oppbevaringssystemet Toolbox fra Vitra.
På soverommet står en liten kontorplass med bord fra Montana, kontorstolen EA117 fra Vitra, en Panthella-lampe og oppbevaringssystemet Toolbox fra Vitra. Foto: Filippa Tredal
Også gangen er malt i fargen Sand fra Jotun. Det åpne garderobesystemet er fra String.
Også gangen er malt i fargen Sand fra Jotun. Det åpne garderobesystemet er fra String. Foto: Filippa Tredal
Over spisegruppen henger hyllesystemet Abel fra Pur Norsk. 
Over spisegruppen henger hyllesystemet Abel fra Pur Norsk.  Foto: Filippa Tredal
Christine elsker å omgi seg med kvalitet i overflater, strukturer og materialer. Klassikeren Folkestolen inviterer til å stryke fingrene over det flettede setet. 
Christine elsker å omgi seg med kvalitet i overflater, strukturer og materialer. Klassikeren Folkestolen inviterer til å stryke fingrene over det flettede setet.  Foto: Filippa Tredal