Byvilla
Byvillaen på Frogner var lite forandret de siste 30 årene
Se den nyrenovert med møbler, kunst og bøker fra mange epoker.
Det bobler av farger og liv hjemme hos Trine Kielland. Byvillaen på Frogner i Oslo er nyrenovert, men bærer med seg møbler, kunst og bøker fra mange epoker.
- Det som begeistret oss aller først, var selve planløsningen. Dessuten var beliggenheten perfekt, med parkering rett utenfor huset og en fantastisk takterrasse med utsikt over fjorden, forteller Kielland til interiørmagasinet Maison.
De overtok huset i februar for tre år siden, og startet oppussingen i underetasjen før de jobbet de seg oppover.
- Huset var pent vedlikeholdt, men bar preg av at lite var forandret de siste 30 årene, forteller hun.
Underetasjen ble gravd opp for å gjøre plass til jordvarme, og det ble lagt radonsperre på grunn av en spesiell type skifer i grunnfjellet. Da innredning og interiør stod for tur, ønsket Kielland å finne et gjennomgangstema.
Miks og match av gammelt og nytt
Hvilke farger skulle brukes på vegger, tak, dører og gulv?
Valget falt på egghvit som base i de fleste rom, mens alle tre bad fikk like fliser og innredning.
- Med klassiske rammer på plass, står man friere til å leke med interiør og farger, uten at det blir rotete, påpeker Kielland.
- Jeg har holdt på med tegning og maling store deler av livet, og det ligger nok i min natur å ha en forkjærlighet for farger, strukturer, materialer og mønstre. Når jeg møblerer blir det fort litt miks og match av gammelt og nytt, men til sammen forteller det en historie om fortid og nåtid, sier hun.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Funksjonell bolig
Kielland er også opptatt av at boligen skal være funksjonell, og setter stor pris på gode oppbevaringsmuligheter og løsninger som gjør huset lettstelt. Hun liker at ting har sin faste plass, for på den måten er det enklere å holde overflatene ryddige.
Nye planløsninger, arbeidstegninger til håndverkerne og utvelgelse av produkter har Kielland gjort selv. Huset har to innganger, én hovedinngang i underetasjen mot Bygdøy Allé og en kjøkkeninngang i første etasje, mot husets bakside.
- I det daglige er det denne som er mest i bruk; det er her veien går forbi og her vi parkerer, forteller hun.
Men å komme rett inn på kjøkkenet, slik man opprinnelig gjorde, var lite egnet. Rommet var lite og smalt, med dårlig garderobeplass.
Eldstedatter Anja har flyttet hjemmefra, mellomstemann studerer i utlandet og er hjemme i ferier, mens yngstesønn fremdeles bor hjemme på heltid.
Behovet for å utbedre kjøkken- og gangområdet var derfor prekært.
- Vi ønsket oss et stort kjøkken med mye benkeplass og et romslig spisebord med plass til minst 14 personer. Det fikk vi ved å åpne veggen mellom kjøkken og spisestue, og der noe av det gamle kjøkkenet sto har vi bygget høyskap langs hele veggen, forteller Kielland.
Her er det plass til både garderobe, oppbevaring, kjøl/frys og steke- og mikroovn, legger hun til.
Innredningen for øvrig er Uno Form, black oak, med corian benkeplate. At valget falt på denne modellen, er ikke tilfeldig.
- Jeg hadde hatt et Uno Formkjøkken tidligere, og det holdt seg like fint etter 15 års bruk. For det andre ønsket jeg meg et spisekjøkken som ikke bare var et kjøkken, men også en hyggelig og stilfull spisestue. Jeg valgte derfor sortbeisede fronter som underskap, uten sjenerende håndtak, forteller hun.
Spisestuen for øvrig består av et stort bord fra Ygg&Lyng og Kartell-stoler av Phillipe Starck, trukket i stoff fra Missoni.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Miks fra hele verden
Stuen er en lett blanding av gammelt og nytt. I det ene hjørnet ved peisen står for eksempel en sjeselong fra Fogia, trukket i et nydelig petroleumsfarget stoff fra Designes Guild.
Legg merke til
- Hvordan hvite vegger og nøytrale rammer gir stor frihet i valg av møbler, tekstiler og pynt. Et lyst bakteppe tåler å bli tilsatt nesten hva som helst uten at det virker rotete.
- Plassbygde bokhyller og nisje over sengen gir et eksklusivt og lunende uttrykk.
- Hvordan de mørkbeisede, håndtaksløse, underskapene på kjøkkenet gjør at rommet fremstår mer som en del av stuen enn som et kjøkken. Dette var viktig for eierne, i og med at de to rommene ble slått sammen til ett stort allrom.
- Bevisst og variert bruk av tepper gjør at boligen deles inn i soner. Et effektivt grep, særlig i boligerder vegger er fjernet.
En fondvegg er kledd i mønstret tapet fra Osborne & Little, og her henger diverse gamle bilder og gjenstander. Et godt eksempel på hvordan ting man har hatt lenge plutselig fremstår som helt nye straks de kommer inn i andre omgivelser.
En lenestol har fått nytt stoff fra Designers Guild og gulvteppet ble kjøpt på ferie i Istanbul mens huset fremdeles så ut som en byggeplass.
Da familien flyttet inn i august 2012, hadde de ennå ikke funnet den rette sofaen – eller bordet – til å bekle hovedplassen i stuen.
- Etter å ha lett lenge, endte vi opp med en modell fra Magazin. Og det beste av alt – den ble levert på dagen! Sofabord hadde vi ennå ikke funnet, så jeg bestemte meg for å bruke en gammel benk som en midlertidig løsning. Den er smal og tar lite plass. Etter hvert ble jeg så glad i den at den fikk permanent oppholdstillatelse, smiler Kielland.
Over sofaen henger et stort bilde og en kulltegning av en av parets favorittkunstnere, Svein Bolling. Det minste var en gave til mannen i huset da han fylte 30 år – for snart 30 år siden.
Her henger også et bilde av den dansken kunstneren Mogens Zihler, som Kielland har fått av sin oldemor, mens det gamle hjørneskapet i maghogni er et funn fra en antikvitetsforretning for snart 20 år siden.
Igjen en bevisst miks av arv, gammel og nytt.
Artikkelen fortsetter under bildene.
Ny og gammel planløsning
Alle gulvene er i original eik, slipt og hvitpigmentert med matt lakk, mens takene ble senket noe for å få plass til spotter og innebygde høyttalere. Tidligere eiere hadde gjort om to soverom til peisestue; denne planløsningen ble beholdt og rommet brukes i dag som bibliotek og tv-stue.
- I vinterhalvåret er dette husets mest brukte rom, med fyr på peisen og en god film på skjermen. Vi har både samlet og arvet mange bøker, så behovet for et bibliotek var absolutt til stede, forteller Kielland.
Det er Tre-Verk-Stedet som har laget de plassbygde bokhyllene; og samme firma har stått for den flotte gavlveggen på soverommet, der et bilde av Magne Furuholmen har fått plass i nisjen.
Badet var opprinnelig svært romslig, med inngang fra soveromsgangen i andre etasje. Familien ønsket heller to bad, og ved å endre planløsningen, fikk de laget to bad på plassen av ett.
Dermed fikk de både bad i tilknytning til hovedsoverommet, samtidig som det ble laget et mindre med dør fra gangen.
Også i underetasjen ble det bygget bad, i en tidligere bod. Her nede har yngstesønnen sitt domene, med stue og sovealkove.
Huset har med andre ord blitt slik de ønsket seg – et sted der hele familien kan kose seg sammen, men med soner som gir pusterom og armslag for familiemedlemmer i alle aldre.
Denne saken ble første gang publisert 18/06 2015, og sist oppdatert 28/04 2017.