Bor i en butikk på Grünerløkka i Oslo
I dette huset er nesten alt til salgs
Huset til Nina Banggren på Grünerløkka i Oslo er proppfullt av bruktskatter fra Frankrike.
I et hus på Grünerløkka bor Nina Banggren (41), Didier Descarpentries (43) og barna Cana (17), Tibor (12) og Anna (1) i et hjem som huser unike brukskatter. Og dette hjemmet er definitivt ikke som alle andre hjem.
For her er interiøret stadig i forandring. Den enkle, moderne kjøkkeninnredningen og den dype sofaen er de eneste faste elementene her inne. Alt annet er utskiftelig, i stadig endring - og til salgs når familien åpner dørene for forbrukere på jakt etter bruktskatter.
- Her er det alltid kaos, men det er et vakkert kaos, sier Nina Banggren.
I snart to år har det toetasjes huset på Grünerløkka i Oslo vært både butikk og hjem for fem. Her finnes Jielde-lamper i mange farger og størrelser. Solide vinkasser i tre. Stoler og bord i alle fasonger. Bokser, glass, vaser og verktøy. En dreiebenk, en slakterbenk og en kjøkkenbenk. Det aller meste er brukt - og fransk. Denne familien kan kunsten å innrede med bruktfunn.
Startet på bistro i Paris
Det franske-norske eventyret startet på en bistro i Paris en tidlig ettermiddag for rundt fire år siden. Nina var på tur med datteren, så kom hun i snakk med franskmannen Didier. Etter en kort prat avtalte de å ta en kaffe dagen etter. Det som var et tilfeldig møte, viste seg å være starten på noe stort. Siden Nina var student hadde hun mulighet til å pendle til Paris, og mens Didier var opptatt på jobb oppsøkte hun markeder og bruktbutikker. Etter å ha hatt selvpålagt samlerstopp i flere år, fortapte hun seg i alt fra fine knappesamlinger og glass til gamle vinkasser.
- Jeg tok med litt etter litt hjem til Norge, men til slutt hadde jeg så mye at jeg la ut noe av det på finn.no. Svupp, så var det solgt. Da skjønte jeg at det var et marked for disse tingene, sier Nina.
Særegne butikker er i tiden
Det skandinaviske trendinstituttet Pej Gruppen er blant de som har uttalt at varenhandelen må tilby noe ekstra, en opplevelse til forbrukerne, for å tiltrekke seg kunder i fremtiden.
Det at familien åpner dørene for salg med jevne mellomrom, kan minne om såkalte pop up-butikker, butikker som selger en bestemt type produkt i noen få dager, for så å legge ned hele butikken. Disse har slått godt an i USA og England. Og er et eksempel på butikker som representerer noe annet.
Fremover vil vi nok se mer av pop up-butikker i Norge også, mener Ragnhild Silkoset, professor ved Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI:
- Pop-up butikker har et unikt sortiment, de har kort levetid, og tiltrekker seg mange kunder. Ved hjelp av sosiale medier sprer det seg raskt hvor disse butikkene dukker opp. Butikkene har lav finansiell risiko ved at de legges ned etter få dager eller uker. Slike konsepter virker derfor fornyende og attraktivt og fører til at mange kunder tar turen. Jeg tror dette blir en trend som vokser. Det er en effektiv måte å bli kvitt et overskuddslager på, og det er en effektiv måte å promotere nye aktører og designere på.
Kjører varebilen til Frankrike
Da datteren Anna ble født var det Didiers tur til å pendle. Han har også en datter fra et tidligere forhold i Frankrike, så han fordeler tiden sin omtrent likt mellom Oslo og Paris. Rett som det er kjører han parets varebil ned for å fylle den opp med fransk vintageinteriør. Mange av tingene finner de på den franske varianten av finn.no.
- Didier er selgeren av oss, og han pruter og tuller og skaper gode relasjoner. Vi har fått flere faste kontakter som vi handler med. Å snakke fransk er helt avgjørende. Når jeg er på markeder ser de med én gang at jeg er turist - og da blir prisene mye høyere, sier Nina.
Full av historie
Ninas hjem er fylt med ting som har levd et langt liv allerede. Bord og stoler har tydelige spor etter tidligere eiere, slakterbenken har dype furer etter skarpe knivblad. De fleste lampene har litt rust på seg, og de emaljerte boksene og muggene har mistet litt farge her og der - akkurat slik Nina liker det. Hun kan ikke sette fingeren på hva nøyaktig hun ser etter på markedene, men hun har en enkel tommelfingerregel:
- Jeg må alltid kjenne på tingene. Hvis de skal bli med meg hjem, må de være gode å ta på, og samtidig berøre meg på et vis.
Nina er utdannet grafisk designer, og i mange år brukte hun det lille huset som arbeidsplass. Da hun kjøpte det i 1998, hadde det vært snekkerverksted i 60 år. Hun har pusset opp huset gradvis, og i 2005 solgte hun den ene halvdelen. Nå bor hun og familien på 110 kvadratmeter. Andre etasje består av bad og soverom, nede er det stue og kjøkken i ett. Med jevne mellomrom arrangerer hun og Didier åpen dag, og da er det aller meste i første etasje til salgs.
- Det høres kanskje rart ut, men jeg er faktisk ikke så opptatt av interiør, sier Nina.
Kan bli sprø av alle tingene
Her er en historie som beviser at hun snakker sant: Da hun og Didier var bortreist en helg, hadde datteren på 17 tatt imot en kunde. Da Nina kom hjem, var begge kjøkkenbordene borte - solgt.
- Det er viktig å huske at det bare er ting, sier Nina, som fant et annet, fint kjøkkenbord på loppemarked her hjemme.
41-åringen har noen få gjenstander som ikke er mye verdt i penger, men som er verdifulle for henne. Som en rødrutet matboks i metall, et par hjemmevevde filleryer og en morgenkåpe.
- Jeg vokste opp med et nært forhold til bestemødrene mine, og tingene jeg har arvet fra dem er jeg inderlig glad i. De kvitter jeg meg aldri med, sier Nina.
Når Didier kommer fra Frankrike med bilen full av ny-gamle ting, får stort og smått plass i det etter hvert temmelig fulle allrommet.
Det hender jeg blir sprø av alle tingene. Da går jeg meg en tur, før jeg bretter opp armene og begynner å rydde, sier Nina og ler.
Hun og Didier har opprettet nettsiden franskbazar.no og en Facebook-side der de viser frem mange av tingene de har til salgs. Til å begynne med var det først og fremst venner og kjente som kombinerte handelen med en kopp kaffe. Så begynte paret å arrangere faste salgsdager, i tillegg til at de har tatt imot kunder etter avtale. Nå er de på jakt etter et butikklokale.
- Det er krevende å kombinere hjem og butikk, så snart skal huset bli et vanlig hjem igjen. Da vi for andre gang solgte spisebordet i stuen, sa datteren min på 17: «Nå vil jeg ha et spisebord som er vårt eget». Det skal hun få.
Les også:
Disse soverommene vil du drømme deg bort i
Slik får du et kulere interiør i løpet av helgen
Denne treningen øker fettforbrenningen
Denne saken ble første gang publisert 22/03 2014, og sist oppdatert 29/04 2017.