Hytte og arkitektur i Valdres
Tegnet hytta nøyaktig slik de ønsket seg
Den spesielle hytta er resultatet av et godt samerbeid mellom hytteeierne, arkitekten og håndverkerne.
Gunn og Vidar Thomassen kjøpte hyttetomten på impuls i mars 2009. De kjente ikke området fra før, men ble svært begeistret for den fantastiske utsikten og de flotte ski- og turterrenget.
De engasjerte deretter Tore Koxvold fra Hk arkitekter. Han fikk bilder av tomten og en liste med funksjoner de ønsket seg. Området har god utsikt i alle retninger, så utnyttelse av lyset og utsikten var avgjørende for dem.
Spesiell arkitektur med tradisjonelt preg
- Ønsket vårt var enkle løsninger og et kjøkken som kunne være et samlingssted for familien. Vi ville ha ulike soner i hytta for å få mulighet til å være litt for oss selv om vi hadde behov for det.
Gunn og Vidar ville at bygningen skulle passe godt inn i terrenget, og at den skulle være moderne, men med et tradisjonelt preg.
Resultatet er en hytte med spesiell arkitektur. Vindushøyden, 4,5 meter på det høyeste, gir en majestetisk fremtoning. Formspråket er tradisjonelt, og materialene, fargene og torvtaket sørger for at den glir godt inn i omgivelsene. De skjeve stolpene er arkitektens signatur.
Godt samarbeid med arkitekt og byggmester
Vi har vært heldige med valg av både arkitekt og håndverkere, forteller Vidar Thomassen.
- I utgangspunktet er et prosjekt med en arkitekttegnet hytte ganske krevende og det er mange detaljer som skal bli riktige. Hvis man selv er opptatt av løsninger og detaljer, er det mange ting man skal ta stilling til, og det krever en god dialog med arkitekten i planleggingsfasen, sier Vidar.
- En annen ting man må ta stilling til er hvor arkitektens ansvar slutter og hvor byggmesteren overtar. I vårt tilfelle var det byggmester som var prosjekteringsansvarlig, og det var heller ikke slik at arkitekten tegnet ut enhver detalj på hytta. Våre to mål med prosjektet var at både resultatet, men også selve prosessen skulle bli bra. Vi er kjempefornøyd med begge deler. Selv om sikkert både arkitekt og byggmester mer enn én gang har vært litt oppgitt over denne detaljfriken av en byggherre.
Arkitekt Tore Koxvold om hytta
Hytta er tegnet i et hyttefelt med svakt skrånende terreng og variert arkitektur, slik dagens hyttefelt oftest utvikler seg.
- Oppdragsgiver ønsket seg et samlingssted for familien, som en moderne hytte, men med spor av tradisjon og enkelhet, forteller arkitekt Tore Koxvold.
Bygningsformen er derfor enkel, med torvtekket saltak og plassert med fargesetting for å legge seg pent ned i terrenget. Med utgangspunkt i tradisjonell stolpe-/drager konstruksjon som bærer taket flytende over innearealet, og ut over utearealet. Takflaten skjermer hytta, og danner et storslagent uterom mot syd og en morgenplass mot øst. Vinduene lukker igjen hytta mellom stolper i oppholdsrommene.
Utnyttet utsikten
For å myke opp strukturen og vertikaliteten er søyler og oppdeling av glassflater dels skråstilt. Dette også for å gi hytta identitet og spenning med assosiasjon til trestammene i skogen på vei opp til hytta, og minne om skiene plassert mot hytteveggen på vinteren. Skråskyggene fra sollyset kaster spennende liv inn rommet når den beveger seg fra horisont til horisont.
- Hyttefeltet har en strålende utsikt mot syd som Vidar og familien ønsket å få mest mulig inn i bygget, fortsetter arkitekt Koxvold.
- Oppholdsrommene har derfor store vinduer ned til gulvet og opp i mønet. Soverommene i hems-etasjen er også trukket ned til gulvet for å dramatisere utsikten og høydefølelsen. Ved spiseplassen er vinduene trukket rundt hjørne for panoramautsikt under måltider, fortsetter arkitekten.
Vidar og familien var aktivt med i detaljeringen, med stor innlevelse i hvordan hytta skulle bli formet.
Stramt og stilrent interiør
Innredningen stemmer overens med arkitekturen, og har mange interessante detaljer. Innslag av antikke møbler gir interiøret sjarm og en fin balanse mellom nytt og gammelt. Lilla fargeklatter er gjennomgående i hele hytta.
- Jeg liker at ting er enkle, ekte og naturlige, forklarer Gunn. - Det virker meningsfylt å kombinere moderne interiør med gamle gjenstander som har en historie, og som betyr noe for meg.
Flere av møblene er arvegods som Gunn og Vidar har restaurert. Spisestuestolene etter oldemoren til Vidar var i svartbeiset eik. De har blitt pusset ned og behandlet med hvitpigmentert olje. Og det ble skiftet trekk, selvsagt til lilla.
Les også:
Her er de kuleste interiørbildene