Hytter og arkitektur

- Komposisjonen er avvæpnende enkel og stram

Som en planke ligger taket og flyter oppe på hyttekroppen.

NENNSOMT: Todd Saunders har bemerket seg med en arkitektur som har en varsom tilnærming til landskapet. Denne hytta i Sogn og Fjordane har han tegnet sammen med sin tidligere kollega Tommie Wilhelmsen.
NENNSOMT: Todd Saunders har bemerket seg med en arkitektur som har en varsom tilnærming til landskapet. Denne hytta i Sogn og Fjordane har han tegnet sammen med sin tidligere kollega Tommie Wilhelmsen. Foto: FOTO: Bent René Synnevåg
Først publisert Sist oppdatert

Arkitekt Todd Saunders har markert seg på flere måter. Opprinnelig fra Canada, har han blant annet begått et særegent prosjekt i sitt fødeland. I Norge bærer flere av prosjektene hans tydelige, landskapsbevarende signatur.

I Sogn og Fjordane har han sammen med Tommie Wilhelmsen tegnet en hytte til en familie på fire. Hytta ble ferdigtegnet i 2003, men det gikk fire år før dens 80 kvadratmetre nennsomt var plassert ned på bakken.

Opprinnelig sto det en liten hytte der som eieren ønsket erstattet med en litt større.

- Men den skulle likevel ikke være større en at den ble oppfattet som et diskret element i landskapet, uttalte Saunders til nettstedet arcspace.com da hytta ble presentert der.

Og ordknapp må man si at den har blitt, der den ligger som en tankestrek i landskapet.

- Hytta er avvæpnende enkel og stram i sin konstruksjon, sier Todd Saunders til klikk.no.

Et flytende tak

Hytta består av tre elementer; to bygningskropper og et tak som ligger svevende oppe på konstruksjonen.

Den store bygningskroppen inneholder foreldrenes soverom, stue og kjøkken. Annekset tilhører barna.

- Siden hytta ligger i et nedbørrikt område, var beskyttelse mot regnet en sentral drivkraft bak utformingen av hytta, forteller Saunders.

Taket strekker seg derfor over og utover de to bygningskroppene for å danne en skjerm over uterommene som ligger rundt og mellom kroppene.

- Så når man åpner dørene i hytta, blir den nesten dobbelt så stor, forklarer Saunders.

I utgangspunktet er den på rundt 80 kvadratmeter.

SVEVENDE TAK: Hytta er delt i tre elementer, hvor taket over uteområdene danenr det tredje elementet. Taket er belagt oppe på metallsøyler og svever nærmest som en planke over de to bygningskroppene og uteområdene.
SVEVENDE TAK: Hytta er delt i tre elementer, hvor taket over uteområdene danenr det tredje elementet. Taket er belagt oppe på metallsøyler og svever nærmest som en planke over de to bygningskroppene og uteområdene. Foto: FOTO: Bent Renè Synnevåg

Minimale naturinngrep

Hytta ligger i et område med furuskog og bergknauser. Det kunne vært lettvint å gripe til øks og sprengstoff, men hytteeierne ønsket at Saunders og Wilhelmsen skulle tegne hytta nettopp fordi de tidligere hadde vist sin respekt for landskapets egenart og karakter.

Og arkitektene skuffet ikke sine oppdragsgivere. Resultatet har blitt en hytte som nesten ikke berører terrenget.

- Metallsøyler støtter taket og hele strukturen nærmest flyter over bakken, som gjør at det har blitt helt minimale inngrep i naturen, utdyper Saunders.

Verken Helene Bøksle eller mannen Espen er veldig opptatt av at ting skal være...
Pluss ikon
Verken Helene Bøksle eller mannen Espen er veldig opptatt av at ting skal være nye. Det er hjemmet deres et bevis på

Han forteller at hele prosessen startet med å ta et steg tilbake og lage en modell med hytte og terreng.

- Jeg opplever at den er godt terrengtilpasset. Noen ganger pleier jeg å eksperimentere med form, men her var det ikke nødvendig. De tre elementene var tilstrekkelig for å lage en god komposisjon.

Minst mulig moderne teknologi

NATURNÆRHET: Både terrenget og vegetasjonen har fått lov til å krype helt inn til hytta, og det skaper en tiltalende symbiose, som om hytta var en tankestrek i et vakkert dikt
NATURNÆRHET: Både terrenget og vegetasjonen har fått lov til å krype helt inn til hytta, og det skaper en tiltalende symbiose, som om hytta var en tankestrek i et vakkert dikt Foto: FOTO: Bent Renè Synnevåg

Til arcspace.com forteller Saunders at interiøret i hytta skal holdes så enkelt som mulig, med færrest mulig innslag av moderne teknologi. Blant annet er det installert et komposttoalett, og en cisterne samler vann til blant annet dusjing og bading.

- Alle innvendige overflater er laget i bjørk kryssfiner, mens trestrukturen har to ulike nyanser, basert på variasjoner av fargene på barken på de omkringstående furuene, forklarer Saunders.

Følsomhet

"Hans arbeider skiller seg ut ved at de med stor følsomhet har en forbindelse med naturen, og alltid har en form- og materialbruk som speiler prosjektet og dets hensikt", skriver nettstedet abduzeedo.com om Todd Saunders sine arbeider.

SØYLER OG PILARER: Mens hovedhytta er plassert på fundamenter, er taket over uteområdet belagt oppe på metallsøyler. Begge grepene forsterker inntrykket av en nærmest vektløst hytte.
SØYLER OG PILARER: Mens hovedhytta er plassert på fundamenter, er taket over uteområdet belagt oppe på metallsøyler. Begge grepene forsterker inntrykket av en nærmest vektløst hytte. Foto: FOTO: Bent René Synnevåg

Den samme tanken gjenspeiler seg også i hytta i Rysjedalsvika. Et furutre har fått lov til å bli stående tett opp til hytta, og bergknausene ligger der som de alltid har ligget.

Hytta smyger seg i det hele tatt inn i terrenget og landskapet som om den var et penselstrøk.

- Hytta kan nesten ikke sees fra sjøen, så jeg er tilfreds med hvordan hytta ble seende ut, og det er også eierne. Jeg tror den kan bli en klassiker, avslutter Saunders.

Les også:

Dette huset svever

Bli med inn i ti drømmehytter

AVTRAPPING: I stedet for å legge terrassen på pilarer, som man ofte ser, er uteplassen trappet av nedover i terrenget. Det bidrar til å dempe inntrykket av hytta i terrenget.
AVTRAPPING: I stedet for å legge terrassen på pilarer, som man ofte ser, er uteplassen trappet av nedover i terrenget. Det bidrar til å dempe inntrykket av hytta i terrenget. Foto: FOTO: Bent René Synnevåg
REGN OG SOL: Arkitektene var bevisste på å skape et uteområde som både fungerte i sol og regn, derfor ble taket trukket ut over bygningskroppene.
REGN OG SOL: Arkitektene var bevisste på å skape et uteområde som både fungerte i sol og regn, derfor ble taket trukket ut over bygningskroppene. Foto: FOTO: Bent René Synnevåg

På jakt etter gode interiørideer? Du finner dem i Inspirasjonsguiden