Arkitekttegnet hytte

Hele hytta på Krokskogen er kledd med vulkansk stein

Den enkle, svartkledde hytta var tiltenkt en anonym tilværelse på Norderhov utenfor Hønefoss.

Hytta i Krokskogen på Norderhov utenfor Hønefoss har vakt oppsikt der den ligger i en bratt skråning med panoramautsikt over Steinsfjorden. Foto: Lars Petter Pettersen
Hytta i Krokskogen på Norderhov utenfor Hønefoss har vakt oppsikt der den ligger i en bratt skråning med panoramautsikt over Steinsfjorden. Foto: Lars Petter Pettersen
Sist oppdatert

 

En liten skogshytte på knappe 50 kvadratmeter, uten innlagt strøm og vann, er ikke så uvanlig. Men den gråsvarte, steinkledde hytta har vakt oppsikt der den ligger i en bratt skråning med panoramautsikt over Steinsfjorden.

En av grunnene til det er ytterkledningen. Både tak og vegger er kledd i svart basalt, som er en magmatisk bergart av vulkansk opprinnelse – og det er ikke hverdagskost i Hytte-Norge.    

Eiernes forrige hytte ble nemlig angrepet av råte. Derfor ønsket de seg en vedlikeholdsfri hytte. Det ledet arkitektene inn på tanken om en steinfasade, og valget falt på svart basalt. 

- Det er en kledning som minner om tradisjonelt vestlandspanel, noe som også gir slektskap til hyttene i nærheten, forklarer arkitekt Nils Ole Brandtzæg i Atelier Oslo til Hytteliv.

Leirbål i stuen

Men det er ikke bare utenpå den skiller seg ut. Også peisløsningen inne er av de sjeldne. Midt i hytta henger peiskappen ned fra taket, mens selve ildstedet er nedfelt i gulvet. Arkitektene så for seg at peisen skulle fungere som et samlende leirbål som kan ses fra ulike steder i hytta.

- De store glassfasadene gir i stor grad nærkontakt med naturen, så poenget var at du skulle få følelsen av å sitte ute, forteller Brandtzæg .

 

Original utforming: Arkitektene så for seg at peisen skulle fungere som et samlende leirbål, som skal ses fra ulike steder i hytta. Tomta er vindutsatt, derfor er hytta blitt formet rundt flere uteplasser, som gir ly og sol på ulike tider av døgnet. Foto: Lars Petter Pettersen
Original utforming: Arkitektene så for seg at peisen skulle fungere som et samlende leirbål, som skal ses fra ulike steder i hytta. Tomta er vindutsatt, derfor er hytta blitt formet rundt flere uteplasser, som gir ly og sol på ulike tider av døgnet. Foto: Lars Petter Pettersen
Kledd for natten: Det er arkitektkontoret Atelier Oslo som har stått bak hytteprosjektet på Norderhov utenfor Hønefoss. Foto: Lars Petter Pettersen
Kledd for natten: Det er arkitektkontoret Atelier Oslo som har stått bak hytteprosjektet på Norderhov utenfor Hønefoss. Foto: Lars Petter Pettersen
Følger terrenget: Hytta er delt inn i ulike soner og følger terrenget. Lysinnspillet endrer seg etter hvert som du beveger deg oppover i hytta til det mørkere sovestedet. Foto: Lars Petter Pettersen
Følger terrenget: Hytta er delt inn i ulike soner og følger terrenget. Lysinnspillet endrer seg etter hvert som du beveger deg oppover i hytta til det mørkere sovestedet. Foto: Lars Petter Pettersen

Vindusfeltene i stua og spisedelen er laget med tanke på at karmene skal være lite synlige fra innsiden, nettopp for å understreke kontakten med naturen og utsikten.  Gulvet er et kubbegulv av bjørk. Rundt ildsted og våtsoner er det brukt marmor med samme geometri som kubbegulvet.

Mykt møbel

Måten hytta er utformet på innvendig, er også original. Både tak og vegger er kledd med 4 mm kryssfiner i bjørk, noe som forsterker følelsen av å være i et sammenhengende, åpent rom. De søm­løse overgangene mellom veggene og taket gjør at hytta oppleves som et stort, bøyd, mykt møbel. 

– Dessuten gjør tykkelsen på finerplatene at hytta kan varmes raskt opp, fordi kledningen er såpass tynn. Fordelen med å bruke nettopp kryssfiner er at den kan bøyes og tilpasses til en stor, helhetlig flate, understreker Brandtzæg. 

Hytta følger terrenget, og er delt inn i ulike soner, der nivåforskjellene er ment for ulike sitte- og liggesteder. Og selv om det i utgangspunktet bare er ett soverom, er det plass til overnattingsgjester på de lange, integrerte benkene.

Sømløse overganger: Både tak og vegger er kledd med 4 mm kryssfiner i bjørk, noe som forsterker følelsen av at du er i et sammenhengende, åpent rom. De sømløse overgangene mellom veggene og taket gjør at hytta kan oppleves som et bøyd, mykt møbel. Foto: Lars Petter Pettersen
Sømløse overganger: Både tak og vegger er kledd med 4 mm kryssfiner i bjørk, noe som forsterker følelsen av at du er i et sammenhengende, åpent rom. De sømløse overgangene mellom veggene og taket gjør at hytta kan oppleves som et bøyd, mykt møbel. Foto: Lars Petter Pettersen
Kontakt med naturen: De store glassfasadene gir i stor grad nærkontakt med naturen, noe som mange hytteeiere setter pris på. Foto: Lars Petter Pettersen
Kontakt med naturen: De store glassfasadene gir i stor grad nærkontakt med naturen, noe som mange hytteeiere setter pris på. Foto: Lars Petter Pettersen
Solcelle rundt skorsteinen: Hytta er uten innlagt vann og strøm. Solcellepaneler er integrert i beslaget rundt skorsteinen. Konstruksjonen er prefabrikkert limtre. Hytta er fundamentert med stålbolter boret ned i fjellet. Foto: Atelier Oslo
Solcelle rundt skorsteinen: Hytta er uten innlagt vann og strøm. Solcellepaneler er integrert i beslaget rundt skorsteinen. Konstruksjonen er prefabrikkert limtre. Hytta er fundamentert med stålbolter boret ned i fjellet. Foto: Atelier Oslo

Denne saken ble første gang publisert 10/12 2014, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også