Høsttrend: La interiøret ose av sport og helse
Bruk sykkelen som pynt
Synlig sportsutstyr, eller rot, som mange vil kalle det, er en ny interiørtrend.

Sunnhets - og helsebølgen har skylt over oss de siste årene, og vi har lenge fortalt omverdenen gjennom sosiale medier om de fysiske utfordringer vi har kastet oss ut i den siste tiden.
Sjelden har marka vært fylt av så mange skiløpere når vinteren kommer, stadig flere får personlige trenere - og det er ikke få som tråkker seg rundt i marka på to hjul på fritiden.
Helse og en aktiv, sunn livsstil er i vinden som aldri før, og nå har den sporty stilen inntatt hjemmene våre også - i alle fall for de mest ihuga sports- og helseentusiastene.
Det skandinaviske trendinstituttet pej gruppen presenterte interiørtrenden in Movement som en av de fire ulike hovedtrendene da de presenterte høstens interiørtrender nylig.
- I denne stilen handler det om sunnhet og en aktiv livsstil. Nå skal du gi et signal til omverdenen om at du er sporty og opptatt av helse, sier Jakob Søndergaard, konsulent- og prosjektsjef i pej gruppen, til Bonytt.no.



Sporty og fargesterke detaljer
Hva det innebærer i praksis?
Ifølge Søndergaard handler det om å hilse de sterke, energifylte fargene velkommen inn i boligen. Det skal være urbant, optimistisk og humørfylt. Møbler med flere funksjoner, modulløsninger og møbler som er ergonomisk riktig tilpasset er et annet viktig stikkord.
- Dynamiske møbler og møbler som beveger seg blir viktige. Et eksempel er gyngestolen, hvor du kan mosjonere samtidig som du sitter, sier han.
Sportsutstyr skal ikke stues bort i en skuff eller inn i et skap. Nå skal disse detaljene få lov til å være en del av interiøret ditt. Sykkelen din som du brukte på Birken kan få henge i taket, gjerne i stua.
Poenget er jo at ditt sunne og aktive jeg ikke skal gjemmes bort.
Vil signalisere hvordan vi lever

Den sporty flasken fra klean kanteen - eller Sigg-flasken din, kan nå fylles med olivenolje, og få lov til å stå fremme på en hylle på kjøkkenet.
- Vi signaliserer gjennom boligen hvordan vi lever - nå vil vi vise at vi er aktive, sier Søndergaard.
Rene linjer og grafisk kunst er andre elementer som går igjen i stilen. Typiske farger er rosa, gult, oransje, knallblått, knallgrønt, turkis - det handler om rene og energifylte farger.
- Dette er rett og slett stilen for de de som vil ha farger inn i boligen, sier han.
Nå skal alle trene
Trening, sunnhet- og kostholdsbølgen har ridd landet vårt de siste årene, ifølge trendanalytiker og strategisk marketingrådgiver i Vizeum, Marius Jensen.



Det er økt krav til effektivitet og prestasjoner både i arbeidsliv og på fritiden - og ting skal skje fort. Folk vil at ting skjer raskt - og flere tyr blant annet til personlige trenere for å komme kjapt i form.
Mere fritid
Vi har fått mer fritid og mer tid til å trene. Flere har i dag muligheten til å ha en aktiv og sunn livsstil. Bare det at så mange flere har høyere utdannelse i dag, sammenlignet med om en bare går tilbake til 1970-tallet, gjør at mange nå er bevisste på hvor viktig det er å ha en aktiv livsstil.
Dette kan være drivere for at noen også innreder med en sporty vri i interiøret, for at hjemmet blir et sted hvor den aktive livsstilen kommer til uttrykk, ifølge trendanalytikeren:
- Det at dette vil bli et motefenomen ser jeg ikke bort fra, men dette er nok noe for de mest ihuga - noe for innovatørene når det gjelder trening, mer enn for folk flest. Det er nok noen som tar den helt ut her. Men først og fremst tror jeg dette sier noe om møbelbransjens og produsentenes behov for å fornye seg - for å selge, mer enn det sier noe om hva forbrukerne faktisk ønsker seg, sier han.
Les også:
Se høstens hotteste interiørtrend



