Forny peisen

Slik blir peisen rommets smykke

Peisens ild er dirigenten og materialene rundt er orkesteret, mener arkitekt Trine Hjelle.

Først publisert Sist oppdatert
HOLD FLAMMEN I FOKUS: Interiørarkitekt MNIL Trine Hjelle, er opptatt av å holde fokus på ilden, og ikke på materialene rundt. Foto: Privat.
HOLD FLAMMEN I FOKUS: Interiørarkitekt MNIL Trine Hjelle, er opptatt av å holde fokus på ilden, og ikke på materialene rundt. Foto: Privat. Foto: Privat

Hytta til Interiørarkitekt MNIL Trine Hjelle ligger på Golsfjellet. Hun har tegnet den selv, ned til hver minste detalj, også peiskonstruksjonen kledd med mosaikkfliser.

- Peisen er bygd opp av gips og stålstendere, det vil si at den har hul konstruksjon. Den er i sin helhet kledd med glassmosaikk fra topp til tå, sier hun til Bonytt.

- Bakgrunnen for dette valget var ønsket om at ilden skal være i fokus, derfor er glassmosaikkens farge lagt så nær veggen bak peisens farge som mulig, sier hun.

Varmekilde for allrommet

Peisen har nå vært i bruk noen år, og den fungerer ifølge Hjelle utmerket både som varmekilde for allrommet, som har 4,5 meters takhøyde. I tillegg er den svært stemningsskapende med sin glade knitring.

- Den er praktisk på alle måter og samler ikke noe mer støv enn en generell flate, sier Hjelle. Hun er opptatt av enkle, rene og gjerne minimalistiske uttrykk.

- Men det minimalistiske og enkle er ofte det vanskeligste å skape. Ofte kommer hygge- og pyntebehov i veien og sloss om oppmerksomheten, mener Hjelle.

I stedet for å la pynten spille hovedrollen, bør du tenke at peisens ild er dirigenten, mens materialene rundt er orkesteret som spiller sammen.

Gjør seg: Interiørarkitekt MNIL Trine Hjelles hyttepeis er kledd med mosaikkfliser. Foto: Espen Grønli.
Gjør seg: Interiørarkitekt MNIL Trine Hjelles hyttepeis er kledd med mosaikkfliser. Foto: Espen Grønli. Foto: Espen Grønli

- Det er først da vi har glede av ilden, som er det vi egentlig søker, ikke materialene rundt, sier hun.

Materialene i dette orkesteret kan ellers være vågale nok i sitt uttrykk, så lenge de harmonerer med det øvrige rommet og ikke setter ilden som andre-fiolin.

- Det sier seg selv at ikke-brennbart er en forutsetning og flis er da selvsagt en flott samarbeidspartner. Her er valgene utallige, sier Hjelle til Bonytt.

Arkitekt Marianne Borge er ikke uenig med sin kollega.

MANGE MULIGHETER: Det vil alltid finnes en flis som harmonerer med rommets uttrykk. Hør med din lokale leverandør hva de anbefaler. Foto: Stig Jarnes.
MANGE MULIGHETER: Det vil alltid finnes en flis som harmonerer med rommets uttrykk. Hør med din lokale leverandør hva de anbefaler. Foto: Stig Jarnes. Foto: Stig Jarnes

- En peis eller ovn er et viktig  element i et hus. Tradisjonelt var det hovedvarmekilden, men i dag er det både for oppvarming og for visuell opplevelse, sier hun til Bonytt.

Selv har hun kledd sin peis i marmor.

- Jeg valgte naturmaterialet marmor fordi dette materialet gir peisen visuell tyngde, og steinen står fint til varmen fra peisen. Naturmaterialer er generelt både holdbare og vakre, og vil nok alltid være aktuelle materialer til peisomramming på grunn av sin naturlige skjønnhet, sier hun.

Kombinasjon av materialer

Interiørarkitekt MNIL Trond Ramsøskar synes man godt kan variere materialene på peisomrammingen.

STORE FLATER: Marmor er trendy og om du kjøper riktig sort og behandler den riktig, har du den lenge. Denne peisen tilhører arkitekt Marianne Borge. Foto: Espen Grønli.
STORE FLATER: Marmor er trendy og om du kjøper riktig sort og behandler den riktig, har du den lenge. Denne peisen tilhører arkitekt Marianne Borge. Foto: Espen Grønli. Foto: Espen Grønli

– Fascinasjonen for levende flammer er typisk norsk. Vi ser den ikke like tydelig i andre land. Det påvirker oss, og det viser seg at en peis høyner statusen på en bolig på linje med en balkong, sier han.

- Når det gjelder å kle peisen med fliser, synes jeg trenden med de store flisene er veldig tiltalende. Gjerne i kombinasjon med mindre, litt glamorøse fliser, sier han til Bonytt.

Tradisjonelt var peis hovedvarmekilden i et hjem. I dag er den både for oppvarming og for visuell opplevelse.
Arkitekt Marianne Borge

Ved å mikse materialer, kan du modellere peisen, og gi hele rommet et nytt utrykk.

- Det er helt nødvendig å jobbe med kontraster, om ikke på peisen direkte, så i rommet. Unngå at alt går i ett, sier Ramsøskar.

- Ulik materialbruk krever imidlertid en viss størrelse på rommet, sier han.

Funksjon eller stemning

Interiørarkitekt MNIL Adele Kløve mener du bør kreve både funksjonalitet og stemning av materialvalget ditt.

VARIASJON: Ikke noe i veien for å bruke flere materialer rundt peisen, men vær varsom med fargepaletten. Det er ilden som spiller førstefiolin, ikke rammen rundt. Foto: Inger Mette Meling Kostveit.
VARIASJON: Ikke noe i veien for å bruke flere materialer rundt peisen, men vær varsom med fargepaletten. Det er ilden som spiller førstefiolin, ikke rammen rundt. Foto: Inger Mette Meling Kostveit. Foto: Inger Mette Meling Kostveit

- Funksjonelle løsninger som utnytter rommets muligheter må ligge i bunn. Kombinert med stemningsfull belysning og taktile overflater skaper du da en sanselig opplevelse i hjemmet, sier hun til Bonytt.

Hun mener at god rådgivning rundt materialvalg er en god investering.

Velg produkter fra en leverandør du kan få tak i dersom noe går galt.
Interiørarkitekt MNIL Adele Kløve

- Deretter er kvaliteten på produktene du plukker ut avgjørende. Det er ofte slik at du får det du betaler for. Velg produkter fra en leverandør du kan få tak i dersom noe går galt, råder Kløve.

Tommelfingerregler for flisvalg:

  • Valgene du tar skal følge deg i ti, gjerne tjue år. Det betyr ikke at du må velge nøytralt eller kjedelig, men bruk tid når du velger. Gå for noe du er sikker på at du kan leve med i lang tid fremover.

  • FLERE VALG: Hva med å gi peisen et metallisk uttrykk? Du kan bruke metalliske plater, eller fliser med metallisk overflate. Foto: Nils Petter Dale.
    FLERE VALG: Hva med å gi peisen et metallisk uttrykk? Du kan bruke metalliske plater, eller fliser med metallisk overflate. Foto: Nils Petter Dale. Foto: Nils Petter Dale

    Velg fliser som harmonerer med husets historiske epoke, eller med stilen din forøvrig.

  • Ikke kombiner for mange flistyper sammen, maks tre.

STUENS SKULPTUR: Et åpent ildsted er tiltrekkende. På det høyeste er det 5,5 meter under taket her. Innvendig er hytta kledd med ask og bjørk. Foto: Espen Grønli.
STUENS SKULPTUR: Et åpent ildsted er tiltrekkende. På det høyeste er det 5,5 meter under taket her. Innvendig er hytta kledd med ask og bjørk. Foto: Espen Grønli. Foto: Espen Grønli