Arkitekttegnet nyfunkis i Lillesand

Arkitekten bak dette kalles for "Skyggefangeren"

Først sørget familien for at plantegningen ga dem alt de ønsket seg av lys, luft og tumleplass. Deretter planla de eksteriøret.

IØYNEFALLENDE: Huset på Kaldvell i Lillesand er kledd i sibirsk lerk og lysegrå steinplater. Rundt vinduene er det aluminium. Eieren valgte samme fargekode på ytterdøren, garasjeporten og vindusbeslagene for å skape helhet.
IØYNEFALLENDE: Huset på Kaldvell i Lillesand er kledd i sibirsk lerk og lysegrå steinplater. Rundt vinduene er det aluminium. Eieren valgte samme fargekode på ytterdøren, garasjeporten og vindusbeslagene for å skape helhet. Foto: Foto: Ragnar Hartvig
Sist oppdatert

Godt planlagt lysinnfall, god romfølelse, høy funksjonalitet og vedlikeholdsfrie materialer står i fokus hjemme hos Janne Helen Kols-Aalstad og Sven Aksel Berg.

Sammen med barna Aksel August (7) og Olivia Helen (4), bor de i et nyfunkishus på 286 kvm på Kaldvell i Lillesand, reist i 2011.

Familien hadde ønsket seg et funkishus med flatt tak og glassfasade. Det mente de ville kle tomten de hadde fått tilslag på. Den har fri utsikt utover Kaldvellfjorden.

Følelsen av vind i håret og sjøluft i nesen, som de fikk da de var på tomtebefaring før huset ble bygget, inspirerte dem til å kombinere naturens sjenerøsitet med en moderne og funksjonell arkitektstrek.

- Vi ønsket å få mest mulig ut av utsikten ved å la rommene vi oppholder oss mest i være rause, og ha glassfasade mot havet. Huset måtte dessuten kunne ivareta hele familiens behov fra i dag til langt inn i fremtiden, sier Janne.

Ikke så rart da, at de falt for kunstene til den lokale arkitekten Knut Haarklau, også kalt «lysfangeren».

TUMLEPLASS: Den rommelige hallen skaper et luftig førsteinntrykk når
man kommer innenfor døren i boligen. Et lite knaggtre fra Swedese til barnas ytterklær, og et stort tre til de voksnes. Gyngestol fra Vitra og speil fra Kartell. Flislagte gulv uten terskler, gir en glidende overgang mellom rommene.
TUMLEPLASS: Den rommelige hallen skaper et luftig førsteinntrykk når man kommer innenfor døren i boligen. Et lite knaggtre fra Swedese til barnas ytterklær, og et stort tre til de voksnes. Gyngestol fra Vitra og speil fra Kartell. Flislagte gulv uten terskler, gir en glidende overgang mellom rommene. Foto: Foto: Ragnar Hartvig
MYKT HJØRNE: Flower-bordenes runde former bryter pent med de rette linjene i huset. Lysestake fra By Lassen. På veggen henger et utsnitt av Chrysler Building på Manhattan, kjøpt i New York. Sofaen er Altero, fra Ire.
MYKT HJØRNE: Flower-bordenes runde former bryter pent med de rette linjene i huset. Lysestake fra By Lassen. På veggen henger et utsnitt av Chrysler Building på Manhattan, kjøpt i New York. Sofaen er Altero, fra Ire. Foto: Foto: Ragnar Hartvig
LANGE LINJER: Takhøyden i stuen er på 3,4 meter. Kjøkkenet er fra Kvik, med benkeplate i Corian bestilt på mål fra Tyskland. Lenestolen er et bruktfunn. Gulvteppet er fra Hay. For å skape dynamikk i det åpne rommet, valgte Janne å tapetsere en vegg med mønstret tapet fra Scandinavian Surface.
LANGE LINJER: Takhøyden i stuen er på 3,4 meter. Kjøkkenet er fra Kvik, med benkeplate i Corian bestilt på mål fra Tyskland. Lenestolen er et bruktfunn. Gulvteppet er fra Hay. For å skape dynamikk i det åpne rommet, valgte Janne å tapetsere en vegg med mønstret tapet fra Scandinavian Surface. Foto: Foto: Ragnar Hartvig

Haarklau utarbeidet en plantegning der lyset faller inn i boligen fra flere ulike vinkler, noe som gir en luftig romfølelse.

Så tilfreds var Janne og Sven Aksel med det første utkastet han gjorde, at denne plantegningen ble stående som en grunnmur de bygget videre på sammen.

Janne brukte mye tid på prosjektet i denne fasen. Hun tok utgangspunkt i ønsket om utsikt fra alle oppholdsrom. Funksjonalitet og lagringsplass var også sentrale stikkord.

Familiens hjem ble delt inn i soner: En stille sone med soverom, en aktiv sone med et rommelig allrom, en stuesone hvor man kan trekke seg tilbake, og sist, men ikke minst en gjestesone for familie og venner som kommer langveisfra.

Ekteparet bestemte seg for 2,7 meters takhøyde i andre etasje, der de oppholder seg mest. I stuen gikk de for 3,4 meter takhøyde, noe som absolutt kjennes behagelig å oppholde seg i.

Fasaden ble bestemt først etter at planløsningen var i boks, også den særdeles nøye planlagt. Kledningen i sibirsk lerk trenger ikke annet vedlikehold enn vask, og grånes naturlig med tiden.

FINT LYS: Janne og datteren Olivia ved spisebordet fra danske Danerka, med nedfelt glassplate. Scandia-stolene er en norsk klassiker, designet i 1957 av Hans Brattrud. Blomstervaser fra Ferm Living og PH-lampe fra Louis Poulsen.
FINT LYS: Janne og datteren Olivia ved spisebordet fra danske Danerka, med nedfelt glassplate. Scandia-stolene er en norsk klassiker, designet i 1957 av Hans Brattrud. Blomstervaser fra Ferm Living og PH-lampe fra Louis Poulsen. Foto: Foto: Ragnar Hartvig
LESEKROKEN: Lesehjørnet i stuen har godt med lys, både naturlig og
fra Jielde-lampen. Skallstolen er designet av Hans Wegner, puffen er fra Bynord og bordet fra Hay. Telysestaker i kobber fra Louise Roe.
LESEKROKEN: Lesehjørnet i stuen har godt med lys, både naturlig og fra Jielde-lampen. Skallstolen er designet av Hans Wegner, puffen er fra Bynord og bordet fra Hay. Telysestaker i kobber fra Louise Roe. Foto: Foto: Ragnar Hartvig
SLUSER INN LYS: Trappen i eik er fra sørlandsbedriften L-trapo. Glassrekkverket opprettholder det åpne og lyse inntrykket som preger dette hjemmet.
SLUSER INN LYS: Trappen i eik er fra sørlandsbedriften L-trapo. Glassrekkverket opprettholder det åpne og lyse inntrykket som preger dette hjemmet. Foto: Foto: Ragnar Hartvig

- De grå steinplatene på midtdelen av fasaden bryter opp inntrykket visuelt, og de er fullstendig vedlikeholdsfrie. Spilene som kler garasjen og leveggen, bryter også opp, og gir huset et mer lekent uttrykk enn om alt skulle sett likt ut. Dette var et poeng for meg, siden huset er såpass stort, sier Janne.

- Vi ønsker å bruke tid på andre ting enn vedlikehold. Det har kostet litt mer i oppstartsfasen, men i det lange løp sparer vi det inn. Vi gleder oss allerede med tanke på alle arbeidstimene vi sparer på ikke å male, beise og skrape, sier Janne.

Fargemessig går de samme tonene igjen både på interiør og eksteriør. Tanken er å viske ut skillet mellom ute og inne, og å skape et harmonisk samspill med naturen rundt, uavhengig av årstid.

- Det skaper en følelse av ro og helhet. Vi jobbet en god stund for å få alt til å klaffe og synes det var verdt det, sier Janne.

Om boligens belysningsplan

Janne sørget for at boligen ble tegnet og bygget med tanke på å gjøre mest mulig ut av det naturlige lyset.

LEKRE DETALJER: I gangen inn til hovedsoverommet, henger klassikeren Hang it all fra Vitra. Pus slapper av i Hee Dining Chair fra Hay, teppet Pinocchio er også fra Hay. Bak stolen ses utgangen til den
franske balkongen. Gelenderet i glass lar lyset strømme fritt inn.
LEKRE DETALJER: I gangen inn til hovedsoverommet, henger klassikeren Hang it all fra Vitra. Pus slapper av i Hee Dining Chair fra Hay, teppet Pinocchio er også fra Hay. Bak stolen ses utgangen til den franske balkongen. Gelenderet i glass lar lyset strømme fritt inn. Foto: Foto: Ragnar Hartvig
GJENNOMFØRT: Janne og Sven Aksels soverom går også i hvitt og grått, med anslag av lilla i teppet for å skape spenning. AJ-leselamper og nattbord Componibili fra Kartell. Sengetøyet er fra Himla.
GJENNOMFØRT: Janne og Sven Aksels soverom går også i hvitt og grått, med anslag av lilla i teppet for å skape spenning. AJ-leselamper og nattbord Componibili fra Kartell. Sengetøyet er fra Himla. Foto: Foto: Ragnar Hartvig
LUNT: Baderomsinnredningen er fra Kvik, med Kuma vask, som er enkel å holde ren. Flisene er fra Flisekompaniet. En rustikk krakk fra Home & Cottage, gir den stramme stilen et mykt løft.
LUNT: Baderomsinnredningen er fra Kvik, med Kuma vask, som er enkel å holde ren. Flisene er fra Flisekompaniet. En rustikk krakk fra Home & Cottage, gir den stramme stilen et mykt løft. Foto: Foto: Ragnar Hartvig

Men i et land som vårt, hvor tilgangen på naturlig lys varierer sterkt med årstidene, er det smart å lage en belysningsplan for kunstig belysning også. Janne fikk laget sin plan i samarbeid med Lyspunktet i Kristiansand.

- Innredning og lyskilder må sees i en sammenheng når belysningen skal planlegges, sier hun.

Hun landet derfor på spotter som allmennbelysning, men for å unngå at belysningen skal virke flat eller kjedelig, har hun supplert med lamper over spisebord, sittegrupper og i hjørner.

Belysningsplanen hennes sørger også for punktbelysning på spesifikke arbeidsområder, som over benkeplater og skrivebord - og effektbelysning for å fremheve et møbel eller en tapetsert vegg.

Les også:

Lær deg forskjellen på "funkis" og "nyfunkis"

På seks uker ble det falleferdige funkishuset renovert

Vedlikeholdsfrie materialer til terrassegulv

Denne saken ble første gang publisert 04/05 2014, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også