REISEFORSIKRING:
Dette dekkes ikke av reiseforsikringen: Sykdomstabbe kan gi folk tidenes ferieregning
Sandstorm, koronafrykt og vinterferieavvikling gir travle dager hos forsikringsselskapene.
2000 norske reisende ble sittende værfaste på Kanariøyene på grunn av sandstormen som rammet de populære ferieøyene i helgen.
Dette skapte kaotiske tilstander og flere nordmenn måtte overnatte på flyplassen.
De som ikke kom seg på jobb etter endt vinterferie, kan ikke belage seg på å få noen erstatning fra verken reiseselskapene eller forsikringsselskapene.
– Sandstorm og andre ekstraordinære forhold er ikke noe flyselskapene kan gjøre noe med. Dette kalles force majeur og betyr at retten til standardkompensasjon faller bort, sier jurist Caroline Skarderud hos Forbrukerrådet.
– Når ventetiden overstiger to timer, vil passasjerene har rett på forpleining avhengig av reiselengden. Blir flyet innstilt eller forsinket på Gran Canaria, må du for eksempel vente i tre timer før du kan regne med å få en baguette. Du har uansett krav på hjemreise så snart forholdene tillater det, sier hun.
Reiseforsikringen dekker heller ikke tapt arbeidsfortjeneste, uansett hva som er årsaken.
Reisende som berøres av flykaos og er avhengige av overnatting og mat, har krav på å få refundert dette fra flyselskapene.
– Dersom flyselskapet ikke klarer å skaffe overnatting og mat, kan man legge ut for dette selv. Ta vare på kvitteringene og krev refusjon fra flyselskapet når du er vel hjemme, anbefaler Skarderud.
Informasjon om hvor krav om refusjon av utlegg sendes, finner du på forbrukerradet.no/fly.
Stor pågang hos forsikringsselskapene
Kommunikasjonsrådgiver Andreas Bibow Handeland i Europeiske Reiseforsikring, en del av If, forteller at de har ekstra stor pågang fra norske reisende i forbindelse med koronaviruset, de «sandfaste» på Gran Canaria og vinterferien generelt.
Handeland er glad folk tar kontakt med forsikringsselskapet, men understreker at det er flyselskapene og reiseoperatørene som er ansvarlige for å få reisende frem til destinasjonen sin.
– I de tilfellene vi har gitt bistand i forbindelse med koronaviruset har det stort sett handlet om omruting av flyreiser, eller å bidra med nødvendig overnatting. Kort fortalt er det flyselskapet eller reisearrangøren som har ansvaret for å få deg dit du har kjøpt billett til, sier han.
– Men i det øyeblikket folk ikke rekker et videre fly og er avhengige av ny billett, slår reiseforsikringen inn. Dette kalles for innhenting. Da dekker vi ny billett og inntil 3000 kroner av en eventuell merkostnad som påløper til transport, forteller Handeland.
Korona-frykt
Han forteller at koronaviruset skaper bekymring hos reisende, men at frykt for å reise til et land normalt sett ikke er gyldig grunn til å avbestille turen og få penger igjen av forsikringsselskapet.
– Vi forstår at norske reisende kan være urolige for å reise, men frykt er ingen gyldig grunn for å få dekket en avbestilling. I utgangspunktet forholder vi oss til UDs reiseråd, men vi har valgt å dekke avbestillinger av reiser til hele Kina, inkludert Macau og Hong Kong, sier han.
Dette vedtaket gjelder i denne omgang frem til 2. mars 2020.
Konkurrenten Tryg opplyser at de tilbyr det samme frem til tidligst fall 6. mars.
De siste dagene er det også meldt om over 200 tilfeller i Italia. Tirsdag kom meldingen om at 1000 turister er blitt satt i korona-karantene på Tenerife. Sør-Korea og Iran kjemper også for å få kontroll over smitten.
– Vi følger situasjonen i Italia og andre steder fortløpende, og har hele tiden fellesmøter der vi vurderer hva vi skal gjøre videre for kundene våre, opplyser Handeland.
Onsdag opplyser Handeland at selskapet besluttet å dekke karanteneutgifter (hotell) for sine kunder i inntil 14 dager.
Han ber likevel folk som er engstelige om ta kontakt med forsikringsselskapet sitt dersom de skal reise til områder som er hardt rammet av koronavirus, ettersom det kan gjøres individuelle vurderinger i spesielle tilfeller.
Kan risikere millionregning
Europeiske ønsker også rette fokus mot at den verste og dyreste tabben du gjør i forbindelse med reise – kan skje allerede før avreise.
Det finnes nemlig nok av eksempler på reiser som aldri skulle funnet sted, men der reisende trosser sykdom og drar av sted likevel.
Problemet er at en reiseforsikring bare dekker sykdom og skader som skjer akutt og uventet.
– Blir man syk før avreise bør man kontakte forsikringsselskapet, slik at man kan få klarhet i hva man skal gjøre . Det er vanskelig å være kategorisk, og det må det ofte gjøres individuelle vurderinger . Mange tror at en tillatelse fra legen er godt nok til å kunne reise, men det er ikke nødvendigvis godt nok for oss. Tilstanden kan forverre seg på reisen, og legen ser ikke nødvendigvis de økonomiske konsekvensene av å reise, forteller Handeland.
Han forteller at reisende i verste fall kan risikere å bli sittende igjen med en millionregning, dersom de er skikkelig uheldige.
– En slik regning kan bli veldig kostbar. Vi har eksempler på kunder som har vært innlagt på private sykehus i USA, der døgnprisen kan være så høy som 250.000 kroner. Eller kunder som må transporteres hjem til Norge med ambulansefly til en kostnad på flere hundre tusen kroner, sier han.
Særlig eldre er utsatt, og gruppen over 60 år står for rundt halvparten av utbetalingene til forsikringsbransjen, som oversteg én milliard kroner i 2018.
– Dessverre opplever vi med jevne mellomrom at vi må gi avslag på erstatningssaker fordi noen har vært syk før avreise. Dette er fryktelig synd for de som blir berørt, men her er vilkårene i forsikringen tydelige.
Toppliste: Dette dekkes ikke av reiseforsikringen
Tryg forsikring har utarbeidet en toppliste over ting folk forventer dekkes av reiseforsikringen, men som ikke dekkes.
10. Avbestilling som følge av graviditet
…men du får dekket avbestilling på grunn av sykdom. (Graviditet i seg selv er ingen sykdom).
9. Tapt arbeidsfortjeneste ved forlenget reise grunnet sykdom
…men du får dekket utgifter til behandling av sykdommen.
8. Flyforsinkelse som følge av streik
…men du får dekket forsinkelser på grunn av tekniske feil og værforhold.
7. Hjemtransport etter mindre alvorlig ulykke eller sykdom
…men du får dekket hjemtransport ved alvorlig sykdom.
6. Tap av verdigjenstander synlig i bil
…forsikringen kan faktisk dekke dette, men med avkorting. Det betyr at du ikke får full utbetaling, ettersom du har brutt sikkerhetsforskriftene.
5. Verdigjenstander stjålet fra innsjekket bagasje i fly
…forsikringen kan faktisk dekke dette, men med avkorting. Det betyr at du ikke får full utbetaling, ettersom du har brutt sikkerhetsforskriftene. Verdisaker skal oppbevares i håndbagasjen.
4. Gjenglemt reisegods på restaurant eller offentlig sted
…fordi dette regnes som hittegods. Hittegods kan ikke stjeles. Man må ha besittelsen for at det skal kunne regnes som tyveri.
3. Reisegods forsvunnet – uvisst hvordan, men tyveri er ikke sannsynlig
…men tyveri dekkes. Hvis gjenstand har falt ut av seg selv, eller er gjenglemt, er ikke dette tyveri.
2. Kompensasjon for tapt ferie når du har vært syk, men ikke sengeliggende
… men holder du sengen etter ”legens anbefaling”, som vilkårene krever, da gjelder forsikringen.
1. Mobil mistet i bakken eller sjøen
… dette regnes verken tyveri eller skadeverk. Men dersom mobilen blir stjålet, eller noen andre med onde hensikter med vilje ødelegger telefonen din, kan du få det dekket.
Kilde: Tryg forsikring