Kjøpe bolig
Her kan du danse på bordet og gløtte på nydelige kvinner
Dette er det nye innen boligannonser.
Det holder kanskje ikke lenger bare å rydde og vaske leiligheten. Litt boligstyling kan også hjelpe på salget.
Bruker du eksempelvis den svenske megleren Fantastic Frank, må du regne med mer enn en orkidé i vinduskarmen og noen duftlys på bordet. Meglerhuset er nemlig kjent for å gå nye veier i jakten på kjøpernes oppmerksomhet.
En lignende trend har nå også kommet til Norge. Boa eiendomsmegling, kåret av Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) til årets gullmegler flere år på rad, er entusiastiske boligselgere.
Fiktive historier, gode bilder og nyskapende styling skal lokke interessenter til visning.
Boligen som ligger ute til salgs er en 3-roms leilighet ved Botanisk Hage i Oslo. Den er 59 kvadratmeter og har en prisantydning på 2,3 millioner. Det mest oppsiktsvekkende er likevel ikke prisen, men språket i bildetekstene.
Prøver litt poesi i bildetekstene
På bildet av soverommet finner vi denne teksten:
"Han kunne ligge i sengen hele formiddagen. Bare ligge å gløtte på den nydelige kvinnen, der hun prøver kjole etter kjole bak forhenget"
Og her er et utdrag fra de andre bildetekstene:
"Bakgården smiler til gjestene. Hun ser opp og elsker lyden av stiletthæler mot underlaget".
"Bestemoren sa alltid: En god vertinne byr alltid på et lite glass sherry. Hun fulgte rådet".
"Hadde han virkelig danset på bordet. Ja. Han hadde det. Og det var derfor hun elsket ham".
Meglerselskapet som startet i 2006 har tydelig fokus på presentasjon av boligen og samarbeider med proffe markedskommunikatører og stylister. Målet er å tilby et noe annerledes konsept. Kanskje uvant for trauste nordmenn.
Spisser kommuniksjonen
- Det handler om å spisse kommunikasjonen slik at du fanger interessen til folk som virkelig setter pris på leiligheten. Dette er langt unna storbankenes samlebåndsprospekter. Vi ønsker ikke å lage en annonse som alle liker, men heller lage en annonse som vi mener målgruppen vil sette pris på, sier megler Tommy Friestad i Boa eiendomsmegling.
Han forteller at de har et helt team med tekstforfattere, boligstylister og fotografer som brenner for boligpresentasjon - og er på jakt etter å finne de unike kvaliteter ved hver enkelt bolig.
- Du er ikke redd for at noen vil mene at dette tipper over?
- Jo, det er klart flere vil hevde det. Vi tar imot konstruktiv kritikk, men tenker at vi må prøve oss litt frem. Dersom du ikke våger, utvikler du deg ikke, svarer Friestad.
Direktør Finn Tveter i Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) synes det er deilig med litt nytekning.
- Så lenge annonsen samsvarer med bransjenormen og alle nødvendige opplysninger er med, så verdsetter vi kreativitet, sier han.
Ikke salgsutløsende
Rektor Trond Blindheim ved Markedsføringshøyskolen synes ordbruken blir vel svulstig.
- Jeg tror ikke tekstene er direkte salgsutløsende, men det må jo være lov å pynte bruden.
Han forteller at annonsen kan tolkes som en sjekkerunde og da stæsjer du deg gjerne litt ekstra. Nest steg er visning, altså selve frieriet - og til slutt kjøpet og innflyttingen i forholdet.
Funger godt
At omtalte annonse fungerer, er megler Friestad imidlertid overbevist om, ikke minst med tanke på at det har vært tusenvis av klikk på FINN, hele 40 personer innom på visning. Når vi snakker med ham, sitter han midt i budrunden.
- Alt lar seg selge hvis prisen er riktig, sier Blindheim, som understreker at enkelte meglere presenterer boliger bedre enn andre.
- Du skal likevel ikke se bort i fra at de som kjøper leiligheten tar vare på annonsen, viser den til venner og smiler litt av den, avslutter han.
Om annonsen virket? Det kan hende. Boligen i den omtalte annonsen ble i hvert fall nylig solgt for 2.660.000 kroner, som er 360.000 over prisantydningen.
Les også:
Her er malingstabben du må unngå
På jakt etter nye interiørideer? Du finner dem i vår inspirasjonsguide