flyttetips
Dette bør du tenke på ved valg av flyttebyrå
For mange er det en stressende og ganske dyr prosess å flytte. Noen gjør det selv, men andre bruker flyttebyrå. Dette bør du tenke på hvis du skal flytte.
- Å flytte fra hjemmet kan medføre en del kostnader, og Forbrukerrådet har siden første januar fått 140 spørsmål om flyttetjenester. 51 av dem handler om kvaliteten av tjenesten og 33 om pris, forteller Pia C. Høst, direktør ved Avdeling for Kommunikasjon og Digitale tjenester hos Forbrukerrådet.
Når du skal bestille en flyttetjeneste, bør du tenke gjennom om du skal pakke selv og om du vil ha husvask inkludert. Tell hvor mange møbler som skal flyttes og hvor mange esker du skal ha med.
- Har du spesielle ting som skal flyttes, som for eksempel et piano, så ta med det sammen med andre forhold som hvor langt du skal flytte og om du har heis eller trapp. På bakgrunn av dette kan du lage et anbud og be om pristilbud fra flere tilbydere, råder Høst.
Les også: Dette dekker boligforsikringen
FØR DU VELGER FLYTTEBYRÅ:
1. Ta kontakt med flere byråer for å få pris på oppdraget.
2. Ikke gå inn på tilbud fra andre enn de du har innhentet pris fra.
3. Krev en fast pris dersom oppdraget er kurant.
4. Ikke aksepter å betale store forskudd i forhold til kontraktsummen.
5. Definer flyttelassets omfang, verdi og beskaffenhet når anbudet innhentes.
6. Avklar om du skal pakke selv og sjekk prisen på pakkemateriell fra byrået (ofte billigere enn i butikkene).
7. Krev forsikringsbevis og sjekk hva din egen innboforsikring dekker.
8. Tegn tilleggsforsikring hvis du har spesielt verdifulle eller særlig skjøre gjenstander (bruk kr 30.000,- som norm for verdifulle ting).
9. Reklamer på skader og mangler så snart som mulig, og husk 3-ukers fristen.
Kilde: Forbrukerrådet
Sjekk hva forsikringene dekker
Under flytting kan ting gå i stykker, så det vil være lurt å spørre hva slags forsikring selskapet har. Flyttebyrået skal ta vare på eiendelene dine så langt det lar seg gjøre, men mot uhell som kollisjoner og tyveri må en egen forsikring til. Ofte vil denne informasjonen finnes på flytteselskapets nettside.
- Min anbefaling er at man flytter verdigjenstander og ting som er umistelig på egen hånd. Om du pakker selv, har du også et eget ansvar for å sikre at tingene er pakket forsvarlig, og at disse kan transporteres uten å ødelegges, sier Høst.
- Ikke spar på avispapir eller bobleplast, og legg gjerne pledd rundt speil, bordplater og annet som lett kan få seg en skrape. På nettet kan du finne gode tips og råd til hvordan du bør pakke på en best mulig måte, legger hun til.
Viktig å lage gode avtaler
Høst poengterer viktigheten av å lage en god avtale med flyttebyrået, hvor både antall kolli, pris og eventuell forsikring er spesifisert. Ved siden av ødelagte gjenstander ser Forbrukerrådet ifølge henne at pris er noe som går igjen som årsak til konflikt.
- Har du vært knepen i anbudet ditt, så må du betale ekstra. På den annen side skal du ikke betale mer enn det som allerede er avtalt. Det innebærer at firmaet eksempelvis ikke kan kreve ekstra for bompenger eller parkering om det ikke er avtalt på forhånd. Skriv ned avtalen. En e-post er dokumentasjon god nok, så lenge du har beviser på at den er akseptert, forteller hun.
Stig Pedersen er leder i Norsk Flytteforbund, et forbund bestående av velrennomerte flyttebyrå som dekker alle kunders behov ved flytting i inn- og utland. Han påpeker at alle forberedelser som må gjøres i forkant av flyttingen, skal stå i transportbetingelsene til flyttebyrået.
- Om man skal pakke selv, så må alt som går i esker pakkes. Det lønner seg å emballere møbler, madrasser og lignende, samt møbler som man er ekstra engstelig for. Når man bestiller med pakking av løsøre fra flyttebyrået, er alt dette inkludert, bortsett fra emballering av møbler. Flyttebyrået kan også utføre dette mot et tillegg, forteller han.
Som kunde kan du selv skrive opp en liste over eiendelene dine i forkant av flyttingen, og denne underskrives av sjåfør.
- Om det velges en seriøs aktør, så skal dette likevel ikke være nødvendig, sier Pedersen.
Les også: Advokat advarer mot å signere overtakelsesprotokoll ved kjøp av bruktbolig
Flyttebyrå priser
Flyttebyråene Klikk.no har vært i kontakt med, har vært veldig tilbakeholdne med informasjon om prisene på deres tjenester.
Man kan imidlertid anta at timesprisen i snitt ligger i overkant av ca. 1000,- for to mann.
Prisene avhenger veldig av volum og distanse, kombinert med eventuelle etasjer, heis eller ikke, og hvordan ankomst med flyttebil er. Kundene oppfordres til benytte online flytteforespørsler og derfra få pristilbud. Mange ta også gratis befaringer før et eventuelt tilbud.
Prisene kan også være sesongbasert og kan fort være vesentlig høyere i sommersesongen enn vår/høst/vinter.
Les også: Slik styler du boligen før visning
Gode råd når du skal flytte
Forbrukerrådet gir deg her gode råd på hva du bør vurdere i planleggingen før du skal flytte.
1) Hvis du vil leie inn hjelp til flyttingen, bør du først tenke over hva du kan gjøre selv, og hva du vil betale for.
Oppgaver du kan vurdere å gjøre selv:
- Leie bil (og gjøre resten selv)
- Utvask
- Kjøpe emballasje
- Pakke tingene
- Bæring og plassering av esker
- Skal byrået ta alt, eller bare de tyngste og vanskeligste møblene?
2) Be om tilbud fra flere byråer. Beskriv oppdraget detaljert. Få med om eskene skal plasseres i det rommet de er merket med. Anslå flyttelassets størrelse, og beskriv utfordrende objekter som flygel og betongbord.
3) Sjekk byråets seriøsitet. Før du slår til, bør du se til at du har fått fyldige kontaktopplysninger av byrået. Det lønner seg også å sjekke andres erfaringer med dem ved å gjøre et nettsøk, og undersøke om alt later til å være i orden i Brønnøysundregistrene.
4) Skriv en klar og tydelig kontrakt som bygger videre på pristilbudet. Siden håndverkertjenesteloven ikke gjelder for flytting, er det avgjørende hva dere avtaler i kontrakten.
5) Forbrukerrådet kan mekle hvis ting ikke går som de skal, og du ikke når frem med en klage.