Vil ha nordmenn til å flytte på sjøen
Blir dette din nye hytte?
Glem hytte ved vannet - nå skal du bo på vannet.
Hytte ved sjøen er drømmen for mange, men stive tomtepriser og dyre hytter gjør at det for mange ofte blir med drømmen. Men om hytte ved sjøen er utenfor rekkevidde, hva om du kunne ha hytte på sjøen?
I flere store byer rundt om i verden har det de siste årene dukket opp flytende boliger, med spesialbyggede havner, ja til og med helt egne bydeler for disse boligene på vann. Og nå kan det se ut som om turen er kommet til Norge - i allefall om vi skal tro på Per André Wiberg, gründer og mannen bak konseptet Flytende Bolig.
- Alle forhold ligger til rette for å bo på sjøen i Norge, forklarer Wiberg til Bonytt.no.
- Etterspørselen øker stadig flere steder i verden. I England bor det for eksempel over 300.000 mennesker i båt, og i Amsterdam bor mellom 2400 og 3000 familier i båt på kanalene.
Wiberg forklarer at han fikk ideen til flytende boliger for sju år siden.
- De siste årene har jeg reist mye rundt om i Europa, besøkt husbåtprodusenter og bobåthavner. I 2009 viste vi frem testbåten på båtmessen i Bergen.
Båtboliger
Allerede nå skal de første modellene av Flytende Bolig stå klare.
- Det er modellen vi har kalt Design Bergen som er under produksjon for øyeblikket, forklarer Wiberg.
Ifølge firmaets nettside er de nyskapende båtboligene nokså avansert i designet i forhold til det man normalt forbinder med husbåter.
- Her er stikkordene design, solid byggekvalitet og suveren bokvalitet, forklarer Wiberg om båten, som blir produsert av Viking Composite i Vestrålen.
- Utgangspunktet var at flytende bolig måtte ha god design, pris og funksjonalitet og med miljøvennlige, moderne og fremtidsrettede løsninger. Det har vært fire fokusområder underveis: Miljøaspektet, pris og kvalitet, minimere vedlikeholdet og fleksible løsninger.
Bolig-kvaliteter
Wiberg forklarer at det er viktig at "båten" innehar minst de samme kvalitetene som et nybygg på land.
- Ellers har det også gått litt sport i å gjøre boligen selvforsynt med strøm. Dette kan gjøres ved å kombinere sol-, vind-, bølge-, og tidevannskraft. Det blir en lavenergibolig, men det er ønskelig med plusshus hvor overskuddsenergi lagres og benyttes til fremdrift ved hjelp av el-motorer.
Boligene, som i realiteten er båter, ble lansert under "Sjøen for alle" på årets båtmesse i Lillestrøm. Her viste Wiberg og teamet hans frem tegninger og miniatyrmodeller av båtboligene til interesserte tilskuere. Responsen lot ikke vente på seg.
- Mange hadde spørsmål, og de aller fleste var interesserte og positive til konseptet, forklarer Wiberg.
- I første omgang vil vi konsentrere oss om boligstørrelser på fra 30 til 100 kvadratmeter. Deretter fra 60 til 250 kvadratmeter.
Wiberg forklarer til at alle foreløpige estimater tilsier en kvadratmeterpris fra 25.000 til 35.000 kr.
- Dette avhenger jo selvsagt litt i forhold til om man vil ha boligen nøkkelferdig eller ikke, og hvor man legger seg i forhold til selvforsynthet og utstyrsnivå. Boligbåtene kan gjøres selvforsynt med strøm og vann. Vanlig båtforsikring blir du nok også pent nødt til å tegne, har Wiberg tidligere uttalt til NA24.
Krever båtplass
I forhold til de fleste andre hytter trenger du jo ikke tenke på tomt når det gjelder Flytende Boliger. Det rekker fint med en båtplass.
- Norskekysten er perfekt for denne typen boliger ved vannet, forklarer Wiberg.
- Båtene bygges med katamaranskrog, og vil gli inn i båt- og friluftslivet på sjøen. "Boligene" vil dermed naturlig nok bli registrert som båter, og vil dermed bli registrert i skipsregisteret og godkjent som båt. Dette gjør at den kan belånes med sikkerhet i båten, noe som er praktisk da vanlige banker ikke gir vanlige boliglån til denne typer "boliger".
Pris på båtplasser varierer stort og avhenger som med andre tomter mye av både størrelsen og beliggenhet.
Dersom du skal ha båtplass i byen kan du måtte forvente å betale alt fra 200.000 til 600.000 om du skal kjøpe, eller fra ca. 12.000 kroner per år om du skal leie.
- De minste båtene trenger enkel båtplass og de større dobbel båtplass, i den grad det er noe som heter enkel og dobbel båtplass, forklarer Wiberg.
- Mange disponerer egen strandlinje. Båter kan ankres opp midtfjords, men her gjelder egne regler for hvor lenge og at man ikke må ligge til hinder for skipstrafikk, opplyser Wiberg,
En flytende bolig vil naturlig nok slippe unna statlige og kommunale avgifter som vanlige boliger på land har.
Interiør og planløsning
Wiberg forklarer at den største overrakelsen for folk vil nok komme først når de ser innsiden på Flytende Bolig-båtene.
- Det unike med konseptet er jo på alle måter at du får både hus, hytte og båt under samme tak. Utsikten vil avhenge av hvor akkurat du plasserer din båt, og vil jo også ha tilgang på 360 graders strandlinje.
Interiøret i båtboligene er holdt stramt og moderne.
- Også her vil man kanskje se at det er mye som skiller fra den vanlige hytte, forklarer Wiberg.
Fokusnår det gjelder planløsning vil være at den skal være fleksibel.
- Flyttbare innervegger og skyve- eller foldedører utnytter plassen maksimalt, det samme gjør møbler som har flere funksjoner i ett og samme møbel.
Andre designtriks som benyttes er buede vegger som skaper en illusjon om mer plass enn det egentlig er.
- Når det gjelder våtrom kal alle materialene i hele konstruksjonen oppfylle våtromsstandarden, forklarer Wiberg.
- Maling, tapetsering og flislegging kan gjøres direkte på materialet, og dermed er våtromsproblematikken eliminert. Også i enhelhetens ånd skal overflater i boligen være tilnærmet vedlikeholdsfrie.
Miljøvennlig hytteliv
En av fordelene med flytende bolig er at de ikke medfører varige inngrep i naturen slik tradisjonelle boliger gjør.
- Det er et viktig poeng å ta hensyn til, forklarer Wiberg.
- Det vil jo si at stat, kommuner og fremtidige generasjoner med letthet kan føre naturen tilbake til uberørt tilstand.
Ved å legge hytten på og ikke ved vannet unngår man dermed både opparbeidelse av tomt og inngrep i sårbar natur ved vannet. Boligene kan i tillegg gjøres selvforsynt ved å innstallere solfangere, solceller, vindmøller, vannbårent varme eller jordvarme.
- I tillegg er jo boligen fullstendig flyttbar, noe som vil si at du kan ta den med deg om du vil. Her har man hus, hytte og båt under samme tak og har nærhet til sjøen som kan benyttes til kajakkpadling, fridykking, seiling, fisking og så videre, forklarer Wiberg.
- En annen miljøvennlig faktor er jo at ved å samle alle disse mulighetene unngår man jo å måtte kjøre lange avstander for å oppsøke dette.
Vugger deg i søvn
Wiberg selv mener det er få ulemper med å bo i hytte på vannet.
- Noen vil jo kanskje reagere på bevegelsene, men for de aller fleste vil jeg anta at dette føles behagelig.
Men når boligen er plassert i skjermet farvann, som den ifølge gründeren selvsagt bør være, blir naturlig nok bevegelsene mindre.
- Boligene monteres på bare tre dager når de først ankommer, så også på denne måten skiller de seg jo mye fra det vi normalt forbinder med hytte og hytteliv, forklarer Wiberg.
- Og når det gjelder holdbarhet vil jeg påstå at disse boligene er nærmest evigvarende, og krever i det hele tatt minimalt med vedlikehold.
Morsomt med én, ille med hundre
- Jeg synes i utgangspunktet at både ideen og konseptet er både spennende og morsom, men er skeptisk til at strandsonene i landet skal fylles opp av denne typen fritidsboliger, sier sivilarkitekt og seniorrådgiver i SINTEF Byggforsk, Anders Kirkhus, til Bonytt.no.
- En av de mest særnorske tingene vi har, er allemannsretten. Alle har i utgangspunktet rett til å bruke strandsonen. Vi har byggeforbud i hundremetersbeltet langs hav, sjø og vassdrag. Vi har friluftsloven som sier at du kan telte hvor du vil i utmark, men bare to netter på hvert sted. Slik er det ikke i andre land, forklarer Kirkhus videre.
- Det som er en god idé langs kanalene i Nederland, er derfor ikke nødvendigvis en god idé i Norge.
Kirkhus forklarer at i denne saken er det skille mellom båt og bolig som blir det viktige.
- En båt kan du seile med nesten hvor som helst, men du kan ikke bo hvor som helst. Det har vært saker før hvor folk åpenbart har brukt båten som bolig, og ikke alle har endt godt.
Kirkhus forklarer at man for eksempel i Tjøme kommune har måttet ta inn i politivedtektene at det er forbudt med langtidsfortøyning av båt uten motor.
- Folk kjøpte cabincruiser uten cruiser, det vil si uten motor, fikk båten slept til en lun vik på våren og lå fortøyd der hele sommeren og hadde altså hytte på vannet. I Bærum har man slitt med en husbåt i årevis. Å bo slik på vannet, er å privatisere noe som tilhører fellesskapet.
Kirkhus forklarer at som båt er det sikkert ikke noe problem i forhold til foreskrifter, men som bolig står man ovenfor en hel del krav når det gjelder byggeforeskrifter.
- Skal farkosten være bolig eller fritidsbolig, må det avklares hvilke tekniske krav som gjelder.
Les også:
Ny hytter som tar naturen på alvor
Her finner du massevis av inspirerende bilder av lekre interiører
Her er de ti dyreste postkodene i hytte-Norge
Denne solkremen er best i test
Denne saken ble første gang publisert 10/08 2012, og sist oppdatert 29/04 2017.