garasje:
– Det finnes ikke noe dummere enn å stå en halvmeter utenfor garasjen og skrape is
Mange lar bilen stå utenfor garasjen året rundt. Derfor er ikke det lurt.
Å, nei. Jeg har glemt å sette bilen i garasjen.
Jaja, nå er det så sent at det får være.
Vi får satse på at det ikke blir nattefrost.
Neste morgen når bilen er belagt med frosset regn og et tynt lag med krystallisert snø på toppen, står du der stuptrøtt og iskald og banner med isskrapen, mens varmeapparatet går for fullt.
– Det finnes ikke noe dummere enn å stå en halvmeter utenfor garasjen og skrape is, konstaterer bilekspert Benny Christensen til Klikk.no.
Christensen var ekspert for motornettstedet Broom.no da intervjuet ble gjort, men han har senere skiftet jobb og er nå Bilteknisk konsulent i NAF.
De fleste har nok gjort denne blemmen en eller flere ganger.
Men dersom man tar en vandring rundt i et hvilket som helst nabolag, innser man raskt at det for enkelte rett og slett er fast prosedyre å ha bilen stående utenfor garasjen, nærmest hele året.
Da er spørsmålet: Hva er det som egentlig skjuler seg inni disse garasjene?
Mye rart. Veldig mye rart, viser det seg. Mer om det senere.
Les også (+) 10 utrolige garasjer i Norge
Derfor bør bilen stå i garasjen
Grunnene kan være mange. Kan hende har man flere biler enn man har plass til? Kan hende er bilen rett og slett for stor for garasjen? Kan hende er garasjen full av helt andre ting enn biler?
– Jeg er nok ikke alene om å slite med at garasjen blir fylt opp av ting, sier Christensen.
– Jeg ser flere naboer som har bilene stående utenfor garasjen. Noen har sikkert fylt opp garasjen med andre ting, mens andre kanskje har biler som rett og slett er for store for garasjen, sier Christensen.
Han understreker at biler fint skal tåle å stå utendørs, også gjennom vinterhalvåret, men mener det er veldig unødvendig.
– Man kan selvsagt slite på lakk, lykter eller speil dersom man til stadighet må måke og skrape frem bilen, men det er først og fremst din egen komfort det går ut over. Det er utrolig mye mer behagelig å sette seg inn i en tørr bil inni garasjen, fremfor å måtte stå der og måke og skrape. Å ha bilen i garasjen er også positivt med tanke på å ha god sikt og dermed bidra til økt trafikksikkerhet, understreker Christensen.
Siste skanse for alenetid
Bileksperten omtaler seg selv som en garasjenisse, og forteller at han trolig tilbringer mer tid enn gjennomsnittet i sin doble garasje på Vollen i Asker.
En stor hobby han har, er å skru på sykler i sommerhalvåret, og mens dette pågår må bruksbilen hans pent ta til takke med å stå utenfor garasjen.
– Før vinteren sørger jeg alltid for å rydde plass til bilen igjen, understreker Christensen.
Han tror at mange lar bilen vike for å få plass til å dyrke hobbyen sin.
– Garasjen er kanskje siste skanse med tanke på å få seg litt alenetid. Kanskje har man et behov for komme bort fra masete unger og kone og få pusle litt med sitt? Det spiller ikke alltid noen rolle hva eller hvor mye man får gjort; Det som er viktig er at man får et lite pusterom i hverdagen. Å skru fra hverandre en dynamo med skrutrekker kan være som meditasjon for oss garasjenisser, sier Christensen.
– Garasjen er som soverommet
Spørsmålet om hva folk egentlig har i garasjen var en av grunnene til at Miriam Halstvedt begynte å skrive boken «Norske garasjer», som ble utgitt i 2018.
Se bilder fra boka: (+) 10 utrolige garasjer i Norge
I boken har hun sammen med sin far, fotograf Tor Høvik, reist rundt i Norge og dokumentert noen av de mest spesielle og unike garasjene som finnes.
– Min fascinasjon for garasjer startet med at jeg lurte på hvorfor svigerfaren min alltid hadde begge bilene stående utenfor garasjen. Da jeg fikk se inni garasjen så hadde han alt mulig rart fra huset der, blant annet en minibank!
– Min erfaring er at garasjen er et mellomstopp for ting som skal ut av huset, men ofte kommer de seg aldri videre. Det er dessuten mange som lager garasjen om til et hobbyrom, og da sier det seg selv at bilen ikke kommer inn, forteller Halstvedt til klikk.no.
Hun mener garasjen har blitt det nye oppholdsstedet for menn og kvinner. Det har gått fra å være et sted du parkerer bilen, til å bli et sted folk dyrker interesser eller hobbyer, forteller hun.
– Garasjen er som soverommet. Du kan gjerne vise den fram, men du forteller ikke noen hva du gjør på der, flirer Halstvedt.
Dette kan bli dyrt
Å la bilen stå utenfor garasjen om vinteren kan koste deg mange tusen kroner. Ifølge forsikringsselskapet Tryg, er ødelagte vindusviskermotorer, en av de vanligste forsikringssakene de får inn om vinteren.
– En av sakene vi får mest av når det er skikkelig kaldt ute, er vindusviskermotorer som konstant ryker, fordi folk ikke har skrudd av viskerne før de skrur av motoren. Når alt da er frosset fast neste morgen, og vindusviskermotoren står og hyler mens bileieren skraper ruten, så ryker den etter kort tid.
– Dette er ikke en del av bilforsikringen, og noe vi definerer som brukerfeil, sier Torbjørn Brandeggen, senior kommunikasjonsrådgiver i Tryg forsikring til klikk.no.
En slik reparasjon kan koste mellom 5.000 og 10.000 kroner.
Har seks garasjer, ingen med bil inni
Hennes erfaring er at det på ett eller annet tidspunkt bikker over, og gjør at garasjen først og fremst blir et sted der man driver med hobbyen sin.
– Folk holder på med fryktelig mye forskjellig i garasjene sine. Det som er gjennomgående er at folk flytter hobbyen ut i garasjen fordi at der kan ting stå fremme hele tiden. Inne i huset er man mer avhengige av å rydde sammen det man driver med mellom hver gang.
For mange av garasjeeierne hun har besøkt, er garasjen faktisk viktigere enn selve huset.
– En jeg var hos fortalte meg at han kjøpte nytt hus basert på garasjens egenskaper, så måtte kona si ja eller nei til selve huset etterpå.
– En jeg besøkte hadde seks garasjer, men bilene var ikke i en eneste av dem. Han hadde alt mulig annet i garasjene og forskjellige temaer i hver garasje. En var for eksempel full av minner fra ungdomstiden, en annen var full av filmeffekter.
– En kar i Rogaland har garasjen stappfull av akvarier med fisk. Han fikk vannverket på besøk og de var mektig imponert over hva han hadde fått til. Jeg har funnet alt fra store modelljernbaner til en kar som bygget et helt fly i garasjen.
Se bilder fra boka :(+) 10 utrolige garasjer i Norge
Dette er alle garasjeeiere enige om
Til tross for at samtlige hun har snakket med er stolte over garasjene sine, er det én ting alle er enige om: Den er for liten.
– Samtlige sier at de bygger for lite, men spørsmålet er om det i det hele tatt er mulig å bygge det stort nok. Jeg har vært hos en som hadde to etasjer garasje under jorden, og også han klaget på at den var for liten.
Bilekspert Bennny Christensen har følgende råd til dem som enten skal bygge garasje selv, eller som skal kjøpe et hus med garasje.
- Tenk gjennom muligheter for strøm og lademuligheter. Selv om ikke du kjører elbil nå, så kan det tenkes at du gjør det i fremtiden.
- Tenk stort: Biler har blitt mye større de siste årene. Bor du i et sameie der garasjen er fra 70-tallet, så får du ikke plass til en ny bil inni der fordi disse garasjene ofte er beregnet for folkevogner. Det er ikke mange år siden biler på 4,5 meter var kjempestore. Nå er det ikke uvanlig med biler på 5 meter.
- Bilene har også blitt bredere. Bredden på garasjeporter er også noe man bør tenke litt på. Mange garasjer nå er doble, og da vil jeg anbefale en dobbel garasjeport, Jeg har to enkle porter og da snakker vi centimeter-klaring til speilet når bilen skal inn og ut.
- En garasje kan aldri bli stor nok. Tenk på at den neste bilen du kjøper fort kan være enda større enn den du har nå. Og behovet for oppbevaringsplass blir neppe mindre i fremtiden. Tenk gjennom alt du vil ha behov for å oppbevare i garasjen og ha fokus på smarte oppbevaringsløsninger.
Her er Christensen fullstendig enig.
– Jeg går stadig rundt og funderer på om jeg skulle bygge på den litt og det tror jeg mange andre også gjør. Men dersom du hadde hatt en garasje på 150 kvadratmeter, så hadde den sikkert blitt for liten den også, konkluderer han.