Japansk arkitektur

- Vi måtte snu huset på hodet

Resultatet ble en 30 meter høy bygning fordelt på tre etasjer.

OPP NED: Dette huset ble best med feil side opp. FOTO: Koichi Torimura/Masao Yahagi Architects
OPP NED: Dette huset ble best med feil side opp. FOTO: Koichi Torimura/Masao Yahagi Architects
Sist oppdatert

Hvor mye naturlig daglys du får inn gjennom vinduene i huset eller leiligheten din er for mange en viktig ting å vurdere før et nytt boligkjøp. For ikke bare kan nok lys gjøre at hele boligen fremstår som større og mer luftig, men kan faktisk også ha mye å si for både døgnrytme, velvære og til og med helse.

Da er det kanskje ikke så overraskende at det, ifølge design- og arkitekturnettstedet Designboom, var nettopp et forsøk på å fange lyset som gjorde at arkitektene bak dette huset endte opp med å snu det på hodet.

Jaktet på mer lys

- Da vi tok på oss prosjektet med å skape et hjem på denne urbane tomten, ble det snart tydelig at utfordringen kom til å ligge i å skape balanse mellom lys, luft og ventilering kontra privatliv og innsyn, forklarer arkitekt Masao Yahagi hos Masao Yahagi Architects til Klikk Bolig.

- Tomten var smal og nokså vanskelig i utgangspunktet, og svært innebygget av annen bebyggelse.

I tillegg ønsket klienten seg et hjem som skulle være så romslig og praktisk som mulig for sin familie.

FANGER LYSET: Sjekk hva arkitektene gjorde for å få mest mulig lys inn i huset. FOTO: Koichi Torimura/Masao Yahagi Architects
FANGER LYSET: Sjekk hva arkitektene gjorde for å få mest mulig lys inn i huset. FOTO: Koichi Torimura/Masao Yahagi Architects
BEGRENSE INNSYN: Den urbane tomten er omgitt av høyhus og leilighetsbygg. Arkitektene ville prøve å begrense innsyn fra disse. FOTO: Koichi Torimura/Masao Yahagi Architects
BEGRENSE INNSYN: Den urbane tomten er omgitt av høyhus og leilighetsbygg. Arkitektene ville prøve å begrense innsyn fra disse. FOTO: Koichi Torimura/Masao Yahagi Architects

En av de første tingene arkitektene diskuterte var hvordan de skulle få til et hjem som var både romslig nok, men som også fungerte i forhold til lysforhold og gjenboere.

- Området der hvor boligen ligger, i Kitakyushu, Fukuoka, er kjennetegnet av høye leilighetsbygg og boligblokker, forklarer Yahagi.

- Det ville vært temmelig dumt å satse på å bygge en "vanlig" enebolig på denne tomten - den ville i så fall bli både mindre og langt mer utsatt for nysgjerrige blikk og gjenboere.

Snudde huset på hodet

Etter mange runder rundt forslagsbordet kom arkitektene endelig frem til løsningen med bygge et hus som ser ut som om det står med bunnen i været.

- For å passe på tomten måtte huset være nokså langt og smalt, forklarer arkitektene til nettstedet Livinspaces.net.

- Så det vi endte opp med var et 30 meter langt hus over tre etasjer, hvor to opp-ned vendte store triangelformede vinduer fyller huset med lys som strømmer ovenfra og nedover.

 

SILER LYSET: Selv om huset er laget for å begrense innsyn gjennom vinduer, er boligen likevel lys og luftig. FOTO: Koichi Torimura/Masao Yahagi Architects
SILER LYSET: Selv om huset er laget for å begrense innsyn gjennom vinduer, er boligen likevel lys og luftig. FOTO: Koichi Torimura/Masao Yahagi Architects
ROMSLIG: Arkitektene har oppnådd det de satte seg som mål å klare for denne boligen.
ROMSLIG: Arkitektene har oppnådd det de satte seg som mål å klare for denne boligen.

Lite innsyn

"House of Tatemachi" som boligen blir kalt, kjennetegnes i dag i stor grad på den unike fasaden som ser ut som hele boligen er snudd på hodet.

- Glassvinduene er laget på en måte som gjør innsyn vanskelig, bekrefter arkitekten.

- Det ene trianglet er i frostet glass, mens det andre er utstyrt med store tre-persienner som igjen siler lyset inn uten av noen på utsiden kan se mye av det som foregår på innsiden av huset.

Huset, som stod ferdig i 2013, har i tillegg en kjegleformet indre gårdsplass, som også bidrar til at lyset strømmer inn ovenfra og spres gjennom rommene og etasjene.

 

Fylt med lys

Kombinasjonen av den indre gårdsplassen og og de store vinduene gjør at "House of Tatemachi" virker større og mer romslig enn det i realiteten er.

- Vi har oppnådd en god balanse av lys gjennom hele boligen, forklarer Yahagi til Klikk bolig.

- Fra bunn til topp.

Boligen, som strekker seg over tre etasjer, har en trapp som løper langs den sørvendte veggen og strekker seg over det store triangulære vinduet.

- Trappen har åpne trinn, noe som også bidrar til at lyset spres så effektivt gjennom boligen, forklarer arkitekten.

- Det samme gjelder gårdsplassen, som er privat midt inne i boligen, men som fanger og sprer både lyset og frisk luft fra ute til inne.

LYSSJAKT: Se hvordan lyset siles inn i huset. FOTO: Koichi Torimura/Masao Yahagi Architects
LYSSJAKT: Se hvordan lyset siles inn i huset. FOTO: Koichi Torimura/Masao Yahagi Architects
PÅ HODET: House of Tatemachi i Japan ble snudd på hodet for å fungere bedre. FOTO: Koichi Torimura/Masao Yahagi Architects
PÅ HODET: House of Tatemachi i Japan ble snudd på hodet for å fungere bedre. FOTO: Koichi Torimura/Masao Yahagi Architects

Inne i boligen har arkitektene benyttet seg av så få møbler og vegger som mulig som kan hindre lyset og følelsen av åpenhet og luft.

- Ut til gårdsplassen har vi benyttet skyvedører, forklarer arkitekten til nettstedet Livingspaces.net.

- Disse kan etterlates halvåpne for å la lyset og luft komme seg forbi.

Selv den elektriske belysningen inne i huset er gjennomtenkt med tanke på boligens unike utforming.

- Lamper lyser opp de triangelformede vinduene, forklarer arkitekten.

- Noe som gir en spennende effekt, særlig på kveldstid.

OPPLYST: De store opp-ned trianglene i glass fyller boligen med dagslys. FOTO: Koichi Torimura/Masao Yahagi Architects
OPPLYST: De store opp-ned trianglene i glass fyller boligen med dagslys. FOTO: Koichi Torimura/Masao Yahagi Architects
KNYTTER SAMMEN: Den spesiallagede trappen løper langs den ene veggen, og knytter sammen husets tre etasjer. FOTO: Koichi Torimura/Masao Yahagi Architects
KNYTTER SAMMEN: Den spesiallagede trappen løper langs den ene veggen, og knytter sammen husets tre etasjer. FOTO: Koichi Torimura/Masao Yahagi Architects

Denne saken ble første gang publisert 19/11 2014, og sist oppdatert 29/04 2017.

Les også