Moderne arkitektur

Verdens beste bygg 2012

Pritzker-prisen, verdens ledende arkitekturpris, gikk i år for første gang i historien til en kineser.

DETTE PROSJEKTET ER EN PRISVINNER: Resyklerte materialer preger både fasader og andre deler av det historiske museet i kystbyen Ningbo sør for Shanghai.
DETTE PROSJEKTET ER EN PRISVINNER: Resyklerte materialer preger både fasader og andre deler av det historiske museet i kystbyen Ningbo sør for Shanghai. Foto: FOTO: Lv Hengzhong
Sist oppdatert

Den amerikanske Pritzker-prisen har vært utdelt siden 1979 og omtales som den moderne arkitekturens Nobel-pris.

Bare to skandinaver kan smykke seg med denne gjeve prisen, norske Sverre Fehn og danske Jørn Utzon. I år gikk hederen for første gang til en kineser, Wang Shu.

- Dette var en gledelig nyhet. Wang Shu er en velfortjent Pritzker-prisvinner, sier professor Einar Dahle ved Arkitekthøgskolen i Oslo til Bonytt.no

En arkitekt som kan kunsten å overraske

- Wang Shu viser blant annet at tradisjon og kjente byggematerialer kan benyttes til å lage ny, bærekraftig arkitektur med overraskelsmomenter i fleng. Et herlig malapropos til dem som vil være såkalt "nyskapende", men som bare repeterer det forventede.

- Det nye oppstår nesten alltid i periferien og på uventede steder, mener eksperten.

KULE FORMER: Et vegg med vinduer preger Ningbo History Museum signert arkitekt Wang Shu
KULE FORMER: Et vegg med vinduer preger Ningbo History Museum signert arkitekt Wang Shu Foto: FOTO: Lv Hengzhong
ET HUS MED HISTORIE I FASADEN: Bygningen har kanter og former som kan minne om kinesiske skrifttegn.
ET HUS MED HISTORIE I FASADEN: Bygningen har kanter og former som kan minne om kinesiske skrifttegn. Foto: Lv Hengzhong

En mann som tar vare på naturen

Wang Shu er 48 år, bor i byen Hangzhou og bygningene hans i regi av kontoret Amateur Architecture Studio har fra starten i 1997 gjort seg bemerket på grunn av sine slående enkle og jordnære design av større, offentlige bygninger.

Et eksempel på hans ydmyke holdning til bevaring av ressursene er at han reddet mer enn to millioner takpanner fra gamle hus som ble revet, og brukte dem på nytt til takene på hus i campusområdet til Xingshan-universitetet.

At annet uttrykk for Shus ærbødige holdning til naturen er at han i respekt for lokale hagetradisjoner la halvparten av biblioteket til Wenzheng College under jorden.

Kinas nye arkitektur og byplanlegging

- At en kineser nå vinner denne prisen er et signal på at Kina tar ytterligere et steg inn på den internasjonale areana for moderne arkitektur, sa Thomas J. Pritzker ved pristildelingen til Weng Shu 28 februar i år.

- I tillegg gir minner dette oss om hvor viktig det er at urbaniseringen i Kina blir en suksess. Denne utviklingen har betydning for hele verden, uttalte Pritzker.

Han understeket også at Wang Shu trekker veklser på Kinas lange og unike byggetradisjoner, samtidig som han ser fremtidens behov for en bærekraftig utvikling i et land som er enormt både i størrelse og i befolkning.

Wang Shu er både lokal og universell

Juryen formann, engelske Lord Palumbo uttalte blant annet til pressen;

- Wang Shus arkitektur setter fokus på spørsmålet om vårt tids arkitektur først og fremst skal være forankret i fortiden eller i fremtiden.

- Shus tidløse arbeider har betydning for denne debatten fordi de både er dypt forankret i kinesisk virkelighet og i universelle utfordringer for menneskeheten.

Museer som setter spor i samtiden

Et av prisvinnerens mest profilerte arbeider er Ningbo historiske museum fra 2008.

Det ble vunnet etter en internasjonal arkitektkonkurranse, og bygningen er i stor grad er bygget opp av lokale gjenbruksmaterialer. En viktig ambisjon ved prosjektet var å vekke til live stemninger fra gamle dager i denne havnebyen like sør for Shanghai.

Ifølge juryen for Pritzker-prisen er dette en type bygning som er enda mer slående i virkeligheten enn på bilder.

- Dette museert er et urbant ikon. En velformet, historisk ramme hvor den besøkende er satt i høysetet.

Materialene er en del av oss

Ser du deg litt omkring er det mulig å registrere at folk ikke bryr seg særlig om byggematerialene de benytter, har Wang Shu tidligere sagt i et presseintervju. Det er bare snakk om stadig nye bygninger og om nye ting.

Shu mener at materialene vi for eksempel bygger hus av ikke bare er materialer. I materialene ligger det også noen menneskelige erfaringer, en hukommelse som angår oss alle.

Som arkitekt har det vært viktig for ham å gjøre noe med dette.

Arkitektur som minner om kalligrafi

Firmanavnet, Amateur Architects Studio valgte Wang Shen for øvrig for å undestreke de spontane og eksperimentelle sidene ved husene han tegner.

ET ANNERLEDES MUSEUM: Arkitekt Wang Shu har laget et anlegg som internasjonalt omtales som et urbant ikon.
ET ANNERLEDES MUSEUM: Arkitekt Wang Shu har laget et anlegg som internasjonalt omtales som et urbant ikon. Foto: FOTO: Lv Hengzhong

Ekspertene mener ellers at årets Pritzker-prisvinner lager jordnære bygninger som preges av uortodokse kanter og vinker.

Noen tolker det dithen at disse kan være et slags ekko av Wang Shens lidenskap for kinesisk kalligrafi.

Se mer:

Arkitektens egen designvilla på Jar

Arkitekttegnet hus på 29 kvm, nok til en hel familie

ET ROM MED SÆRPREG: Den jordnære, rå stilen preger også interiøret.
ET ROM MED SÆRPREG: Den jordnære, rå stilen preger også interiøret. Foto: FOTO: Lv Hengzhong
MAGISKE SMUG: Så tøft kan det bli når en mesterarkitekt står bak.
MAGISKE SMUG: Så tøft kan det bli når en mesterarkitekt står bak. Foto: FOTO: Lv Hengzhong

Slik fikser du gulv som knirker

Gode råd mot fæle flekker

Ikke kjøp for stor peisovn

Denne saken ble første gang publisert 11/03 2012, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også