Nazistenes jagerflybyggere bodde i Messerschmidt-fabrikken i Regensburg i Tyskland

Slik ble Gøring-byen ny

Tanken var å holde det opprinnelige bygget urørt.

TILBYGG: Dette er ett av mange hus som opprinnelig tilhørte arbeidere ved Messerscmidt-fabrikken i Regensburg, og som en del av rehabiliteringene har mange av husene fått tilbygg av denne typen.
TILBYGG: Dette er ett av mange hus som opprinnelig tilhørte arbeidere ved Messerscmidt-fabrikken i Regensburg, og som en del av rehabiliteringene har mange av husene fått tilbygg av denne typen. Foto: FOTO: Fabi Architekten
Først publisert Sist oppdatert

Restaurering av gamle hus krever pietisme og respekt for den opprinnelige bygningens karakter. Noen våger likevel å bryte det gamle husets fasede, mens andre lar det opprinnelige bygget stå og kobler til et helt nytt bygg.

Det siste var tilfellet da arkitektene i Fabi Architekten skulle restaurere husene i det som heter "Siedlung Göring-Heim", som ble bebodd av arbeiderne på Messerschmidt-fabrikken i Regensburg i Tyskland.

- For å la det eksisterende huset fortsatt stå helt fritt og uberørt av tilbygget, konstruerte vi en transparent glasspassasje som bandt de to kroppene sammen, forteller arkitektene til klikk.no.

Bebyggelsen ble reist i begynnelsen av 1930-tallet av de nasjonalsosialistiske myndighetene, og fikk etter krigen vernestatus. Dette til tross, så forfalt området til inn på begynnelsen av 2000-tallet. Det resulterte i at myndighetene i Regensburg tok tak og satte i gang en storstilt rehabilitering.

GLASSPASSASJE: Det gamle og nye bygget er føyet sammen med en glasspassasje som nærmest svever.
GLASSPASSASJE: Det gamle og nye bygget er føyet sammen med en glasspassasje som nærmest svever. Foto: FOTO: Fabi Architekten
VISUELL KRYMPNG. Ved å male fasaden på tilbygget sort, samt å benytte stående kledning og smale vinduer, ønsket arkitekten å krympe tilbygget visuelt sett.
VISUELL KRYMPNG. Ved å male fasaden på tilbygget sort, samt å benytte stående kledning og smale vinduer, ønsket arkitekten å krympe tilbygget visuelt sett. Foto: FOTO: Fabi Architekten

Som en bro

Plasseringenen av glassforbindelse, gjør det transparente bygget til en bro mellom den gamle og nye tid.

Og hele bygget holdes da også bare oppe av et gulv som strekker seg mellom det gamle og nye bygget. Det skaper nesten inntrykk av at glassbygget svever, og forsterker glasskonstruksjonens lette inntrykk og arkitektenes filosofi om å la det gamle bygget være mest mulig uberørt.

"Glassetbygget fungerer både som en visuell separasjon og en funksjonell foreningen mellom gammelt og nytt", skriver arkitektfirmaet på sine nettsider.

Og den uberørte opplevelsen forsterkes ytterligere av at sidefasaden i det gamle bygget er synlig gjennom glasset.

Oppholdsrommene plassert i nybygget

OPPHOLDSROM: I det nye bygget ble oppholdsrom, spiseavdeling og kjøkken plassert.
OPPHOLDSROM: I det nye bygget ble oppholdsrom, spiseavdeling og kjøkken plassert. Foto: FOTO: Fabi Architekten
FRUKTRÆRNE UTENFOR: Ved å bruke store glassflater i nybygget, ønsket arkitektene å fange inn fruktrærne i hagen utenfor.
FRUKTRÆRNE UTENFOR: Ved å bruke store glassflater i nybygget, ønsket arkitektene å fange inn fruktrærne i hagen utenfor. Foto: FOTO: Fabi Architekten
GJENNOMFØRT: Det er bare i gulvet at det er brukt et ikke-transparent materiale i glasspassasjen. Det gjør at lyset slipper inn fra alle kanter.
GJENNOMFØRT: Det er bare i gulvet at det er brukt et ikke-transparent materiale i glasspassasjen. Det gjør at lyset slipper inn fra alle kanter. Foto: Fabi Architekten

I det opprinnelige bygget er rommene små, og det er også soverommene ligger.

- Som en kontrast til disse små rommene, er tilbygget gitt en åpen løsning. Og her har man plassert oppholdsrommene og kjøkkenet, som delvis ligger i glassbygget, sier arkitektene i Fabi Architekten.

Ved å gi tilbygget en mørk overflate med stående kledning og smale, høye vinduer ønsket arkitektene at bygget visuelt sett skulle oppfattes lite fra veien.

"Mens fra sydvestsiden gir de store glassvinduene mulighet til å la blikket hvile på de gamle, vakre frukttrærne", skriver de på sine hjemmesider.

Glasstrapp gir lysinnslipp

I nybygget er de to etasjene bundet sammen med et luftrom.

SAKRALT: Man får nesten en sakral opplevelse når man ser den hvite, kirkeaktige fasaden sammen med nybygget.
SAKRALT: Man får nesten en sakral opplevelse når man ser den hvite, kirkeaktige fasaden sammen med nybygget. Foto: FOTO: Fabi Architekten
GAMMELT OG NYTT: Fasaden på det gamle bygget har fått lov til å være urørt.
GAMMELT OG NYTT: Fasaden på det gamle bygget har fått lov til å være urørt. Foto: FOTO: Fabi Architekten
En frosk?
En frosk? Foto: FOTO: Fabi Architekten
FLYFABRIKKBYEN: Dette var opprinnelig husene til arbeiderne på Messerschmidt-fabrikken i Regensburg. Bebyggelsen får nå en gjennomgripende restaurering med likt utseende tilbygg.
FLYFABRIKKBYEN: Dette var opprinnelig husene til arbeiderne på Messerschmidt-fabrikken i Regensburg. Bebyggelsen får nå en gjennomgripende restaurering med likt utseende tilbygg. Foto: FOTO: Fabi Architekten

"På den måten forsterkes underetasjens eksponering, samtidig som de to funksjonene "spise" og "leve" knyttes opp mot hverandre, utdyper Fabi Architekten på nettsidene sine, og beskriver videre: "I tillegg ledes taklyset gjennom en glassbelagt trappegang og ned i underetasjen", og mener at de på den måten har lyktes i å utnytte tilbyggets bokvaliteter maksimalt.

I huset er det installert en jordvarmepumpe samt et kontrollert ventilasjonssystem, noe som samlet sett gjør huset energiffektivt.

Les også:

Trondheims tøffeste tilbygg

Eldgammelt hus på Vålerenga fikk råmoderne tilbygg

Bygget på huset med plast

Verken Helene Bøksle eller mannen Espen er veldig opptatt av at ting skal være...
Pluss ikon
Verken Helene Bøksle eller mannen Espen er veldig opptatt av at ting skal være nye. Det er hjemmet deres et bevis på

På jakt etter nye interiørideer? Du finner dem i Inspirasjonsguiden