ARKITEKTENS HJEM

– Det viktigste jeg har lært er å bruke skikkelige materialer og en dempet palett

Arkitekt Geir Goplen var på ingen måte ukjent med oppussingsprosjekter da han tok over leiligheten på Doblougløkka. For hvert prosjekt har han blitt tryggere på valgene sine.

Kombinasjonen av mørke, dempede farger og rolige, brede eikegulv gir leiligheten en varm og tidløs stemning. Slike omgivelser gir ro, mener Geir. Parkettgulvet Prague Ultramatt er fra Kæhrs. 
Kombinasjonen av mørke, dempede farger og rolige, brede eikegulv gir leiligheten en varm og tidløs stemning. Slike omgivelser gir ro, mener Geir. Parkettgulvet Prague Ultramatt er fra Kæhrs.  Foto: Filippa Tredal
Først publisert Sist oppdatert

Innenfor dørene i toppleiligheten, på populære Dobloug­løkka, omsluttes man av lune, mørke flater og varme, brede eikebord. Slike omgivelser gir ro, mener eieren. Beliggende på et høydedrag mellom Bislett Stadion og St. Hanshaugen i Oslo har leiligheten gode lysforhold, med sol og utsyn mot parkens trekroner i øst og Holmenkollen i vest. Gaten er uten gjennomgangstrafikk i et sentralt, men behagelig rolig nabolag.

– En av de aller mest tiltalende kvalitetene ved leiligheten er beliggenheten i det helhetlige bomiljøet, sier arkitekt og boligeier Geir Goplen.

– Det er en funksjonalistisk teglbygning med mange enheter, som fremstår rolig og homogen. Trapperommene har støpte vegger, terrazzogulv og stålrekkverk. Alt er veldig robust og tidløst, og det var naturlig å velge materialer til leiligheten som innehar noen av de samme kvalitetene.

Stuen er malt med kalkmaling i fargen Hipster Brown fra Jotun. Sofaen er den tidløse klassikeren til Erik Jørgensen, EJ 220. Til venstre står lenestolen Cité, designet av Jean Prouvé i 1930.
Stuen er malt med kalkmaling i fargen Hipster Brown fra Jotun. Sofaen er den tidløse klassikeren til Erik Jørgensen, EJ 220. Til venstre står lenestolen Cité, designet av Jean Prouvé i 1930. Foto: Filippa Tredal

Hvem?

Geir Goplen, arkitekt.

Hva?

Toppleilighet på 81 kvm i funkisblokk fra 1935–38, tegnet av arkitekt Ahasverus Vejre.

Hvor?

Doblougløkka i Oslo.

Tidløse valg

Han var på ingen måte ukjent med oppussingsprosjekter da han tok over denne leiligheten. For hvert prosjekt har han blitt tryggere på valgene sine. En bolig blir alltid mest vellykket om man tar utgangspunkt i stedets egenart, mener Geir.

– Det handler mye om å forløse et potensial. Det er alltid smart å ta hensyn til hvilke kvaliteter som er unike for huset eller leiligheten man skal jobbe med. Det kan handle om for eksempel lys og vinduenes plassering, eller utsikten. Et rom vil virke større om man møblerer det slik at man ser ut, eller inn i neste rom, fremfor å sitte og se rett i en vegg.

Deler av leiligheten hadde det arkitekten karakteriserer som intetsigende strietapet. Veggene ble helsparklet og malt med kalkmaling for bedre å spille på lag med det opprinnelige uttrykket. Alle gulvene har ny enstavsparkett i eik. Gulvet fremstår som ubehandlet og gir ingen ubehagelige reflekser. Det passer godt til den dempede paletten på veggene, mener Geir.

– Murvegger og eikegulv gir en følelse av stabilitet og varighet. Gode materialer ser jeg på som en investering. Noe av det jeg setter pris på, er følelsen av at leiligheten er hel ved. Skikkelige ting blir bare vakrere av bruksmerker. Billige løsninger blir ødelagt av bruk og slitasje, og må derfor oftere skiftes ut. Da blir oppussing bare forbruk.

Leiligheten er på 81 kvm og ligger i en funkisblokk fra 1930-tallet tegnet av arkitekten Ahasverus Vejre
Leiligheten er på 81 kvm og ligger i en funkisblokk fra 1930-tallet tegnet av arkitekten Ahasverus Vejre

Gode stilmøter

Møblene er en blanding av arvegods, Finn-kupp og designmøbler. En ikonisk designsofa i brunt lær troner i stuen, sammen med en annen ærverdig designklassiker, lenestolen Cité, designet på 30-tallet av Jean Prouvé. Svart-hvitt fotokunst i stramme rammer faller naturlig på plass blant tilårskomne oljemalerier. I hjørnet i spisestuen står et buet hjørneskap, slik det sto i spisestuen hos Geirs besteforeldre da han var barn, og på veggene henger kunst han har fått overta. De arvede skattene er av enorm betydning:

– Oljemaleriene er en del av min arv og min families historie, og de kan ikke kjøpes eller erstattes. Hjørneskapet bringer varme til omgivelsene med sitt utrolig flotte treverk, fullt av detaljer som vitner om kjærlighet til materialene, sier han.

Arkitekturen er en ramme. Det er møbler, planter og mennesker som gir helheten liv, mener Geir. Gode materialer og en dempet palett er et godt utgangspunkt for en vellykket innredning, et rammeverk for livet som tåler bruk og gir masse glede.

«Jeg leter ikke, jeg finner», sa Picasso om sin malerkunst. Det samme sier Geir om innredning.

– Går man rundt i butikker og ser etter en spesiell ting, finner man som regel aldri noe. Går man rundt med åpent sinn, dukker ting derimot opp. Jeg tenker ikke på at jeg har noen spesiell stil. Leiligheten er et resultat av et liv som har gitt meg muligheten til å ta vare på minner, bilder og møbler. Jeg leter ikke – jeg finner!

HJEMME HOS MEG

  • Hjemmet er base for livet mitt, et sted hvor jeg kan slappe av og lade batteriene. Jeg liker å bo i rolige omgivelser, der jeg har rom til å ta imot familie og venner.
  • Mine første boliger var leiligheter i Edinburgh, hvor jeg bodde i kollektiv med medstudenter. Mitt rom var min bolig. Det å være sin egen herre er en kvalitet jeg setter stor pris på. Jeg har flyttet og pusset opp mange ganger i livet, og hver gang blir jeg litt tryggere på valgene jeg tar. Det begynner å bli ganske bra nå.
  • Det siste jeg kvitter meg med er maleriene jeg har arvet etter mine besteforeldre. De er en del av min arv og min families historie. Det kan ikke kjøpes eller erstattes.
  • Det viktigste jeg har lært er å bruke skikkelige materialer og en dempet palett. Masse grønne planter koster noen kroner, men gir uendelig mye tilbake. Slik får du et rammeverk for livet som tåler bruk og gir masse glede.

Styling: Kine Jarholm Foto: Filippa Tredal

Se flere bilder av leiligheten nedover på siden:

Da Geir overtok leiligheten, ble peisens hvite teglfliser fjernet og kappen pusset for å gi ildstedet en rolig og integrert plass i stuen. Salongbordet er et modifisert spisebord fra danske Mater. Gulvlampen er Vitras Akari. De innrammede svart-hvitt-fotografiene er tatt av Tom Martinsen. – Jeg opplever at de illustrerer det flyktige og skjøre, og samtidig det evige i livet og naturen.
Da Geir overtok leiligheten, ble peisens hvite teglfliser fjernet og kappen pusset for å gi ildstedet en rolig og integrert plass i stuen. Salongbordet er et modifisert spisebord fra danske Mater. Gulvlampen er Vitras Akari. De innrammede svart-hvitt-fotografiene er tatt av Tom Martinsen. – Jeg opplever at de illustrerer det flyktige og skjøre, og samtidig det evige i livet og naturen. Foto: Filippa Tredal
Kjøkkenet fra Kvik ble pusset opp av forrige eier og har lyse, eikefinerte dører. Barkrakken gir spiseplass med utsikt over Holmenkollen.
Kjøkkenet fra Kvik ble pusset opp av forrige eier og har lyse, eikefinerte dører. Barkrakken gir spiseplass med utsikt over Holmenkollen. Foto: Filippa Tredal
Gutten på vannbøffelen fikk Geir med som suvenir etter å ha bodd et år i Manila som barn.
Gutten på vannbøffelen fikk Geir med som suvenir etter å ha bodd et år i Manila som barn. Foto: Filippa Tredal
Maleriet av Ola Mæhle kjøpte Geirs farfar på høstutstillingen i 1960. Hjørneskapet, produsert i et norsk møbelverksted på 30-tallet, sto i spisestuen til Geirs farmor og farfar da han var barn, og det fungerer som portal til alle de fine opplevelsene han hadde hjemme hos dem som liten.
Maleriet av Ola Mæhle kjøpte Geirs farfar på høstutstillingen i 1960. Hjørneskapet, produsert i et norsk møbelverksted på 30-tallet, sto i spisestuen til Geirs farmor og farfar da han var barn, og det fungerer som portal til alle de fine opplevelsene han hadde hjemme hos dem som liten. Foto: Filippa Tredal
Spisestuen består av spisebordet Viken, i eik, fra Ygg & Lyng og vintage spisestuestoler kjøpt på Finn. Stolene er klassiske norske spisestuestoler i teak med seter av svart skai fra 60-tallet. Linjene og vinklene i det nye bordet passer fint sammen med det klassiske retrodesignet. Fotografiet er av Tom Martinsen. I bakgrunnen henger et renessansemaleri av Madonna med Jesusbarnet og Johannes døperen, som Geirs morfar kjøpte på auksjon i Tyskland for snart 100 år siden.
Spisestuen består av spisebordet Viken, i eik, fra Ygg & Lyng og vintage spisestuestoler kjøpt på Finn. Stolene er klassiske norske spisestuestoler i teak med seter av svart skai fra 60-tallet. Linjene og vinklene i det nye bordet passer fint sammen med det klassiske retrodesignet. Fotografiet er av Tom Martinsen. I bakgrunnen henger et renessansemaleri av Madonna med Jesusbarnet og Johannes døperen, som Geirs morfar kjøpte på auksjon i Tyskland for snart 100 år siden. Foto: Filippa Tredal
Soverommet er malt i en dyp grønnfarge, Northern Mystic fra Jotun, som gir rommet et lunt, nesten fløyelsaktig preg. Bordlampen Tolomeo er fra Artemide.
Soverommet er malt i en dyp grønnfarge, Northern Mystic fra Jotun, som gir rommet et lunt, nesten fløyelsaktig preg. Bordlampen Tolomeo er fra Artemide. Foto: Filippa Tredal
Hjemmekontoret er laget av to Malm-kommoder fra Ikea, med en skapdør som bordplate. Kontorstolen EA 207 softpad er designet av ekteparet Ray og Charles Eames i 1969.
Hjemmekontoret er laget av to Malm-kommoder fra Ikea, med en skapdør som bordplate. Kontorstolen EA 207 softpad er designet av ekteparet Ray og Charles Eames i 1969. Foto: Filippa Tredal
Entreen er malt i Dempet Sort fra Jotun, som sluker lys og gjør at rommet virker rolig, til tross for den åpne garderobeløsningen. Skinnvesken er kjøpt i en bruktbutikk i New York, og knaggrekken Hang It All er fra Vitra. 
Entreen er malt i Dempet Sort fra Jotun, som sluker lys og gjør at rommet virker rolig, til tross for den åpne garderobeløsningen. Skinnvesken er kjøpt i en bruktbutikk i New York, og knaggrekken Hang It All er fra Vitra.  Foto: Filippa Tredal