Moderne norsk arkitektur

Moderne arkitektur i Østerdalens skoger

I Østerdalens skoger har arkitektene fått leke seg med naturen.

OPTIMAL TRIVSEL: Huset har full kjeller og begge gavler er trukket litt inn slik at det blir hyggelige, overdekkete terrasser i begge ender av huset. For å få optimale sol-, utsikt og lysforhold er  vinduene samlet i store felt mot sør og vest.
OPTIMAL TRIVSEL: Huset har full kjeller og begge gavler er trukket litt inn slik at det blir hyggelige, overdekkete terrasser i begge ender av huset. For å få optimale sol-, utsikt og lysforhold er vinduene samlet i store felt mot sør og vest. Foto: FOTO: Huus og Heim Arkitektur AS
Sist oppdatert

Byggherre Gunnar Bloch Røsand ville ha et oppsiktsvekkende enkelt hus som tok mest mulig hensyn til den flotte reinlavvegetasjonen og de ranke furutrærne på den store naturtomten hans i Os i Østerdalen.

Hakeslepp midt i skogen

De unge arkitektene i Huus og Heim Arkitektur tok ham på ordet, og det til de grader at du får nesten hakeslepp av dette lille(85 kvm), høyreiste huset - "katedralen", som byggherren selv kaller det.

FREDELIG OG MILJØBEVISST: Boligen er et oppsiktsvekkende sted midt i skogen, helt nord i Østerdalen. Boligen ligger i et miljøsatsingsområde der kommunen tilbyr blant annet tilkobling til fjernvarmeanlegg til de som etablerer seg. Mot sør har huset en skyvedør og mot vest åpner store vinduer og en dobbeltdør huset mot lyset og terrenget. De overbyggete arealene minner om gamle svalganger og stabbur. Det tørre klimaet i Østerdalen gjør at den utvendige kledningen av malmfuru kan stå ubehandlet.
FREDELIG OG MILJØBEVISST: Boligen er et oppsiktsvekkende sted midt i skogen, helt nord i Østerdalen. Boligen ligger i et miljøsatsingsområde der kommunen tilbyr blant annet tilkobling til fjernvarmeanlegg til de som etablerer seg. Mot sør har huset en skyvedør og mot vest åpner store vinduer og en dobbeltdør huset mot lyset og terrenget. De overbyggete arealene minner om gamle svalganger og stabbur. Det tørre klimaet i Østerdalen gjør at den utvendige kledningen av malmfuru kan stå ubehandlet. Foto: FOTO: Huus og Heim Arkitekter
I HØYDE MED TRETOPPENE: Deler av hovedrommet i huset 
har dobbelt takhøyde og en messanin i annen etasje. Den ligger i høyde med tretoppene og fra den er det praktfull utsikt over omgivelsene.
I HØYDE MED TRETOPPENE: Deler av hovedrommet i huset har dobbelt takhøyde og en messanin i annen etasje. Den ligger i høyde med tretoppene og fra den er det praktfull utsikt over omgivelsene. Foto: FOTO: Huus og Heim arkitekter

Terrasser til to sider

Gavlene på begge ender av bygningen er trukket litt inn og slik blir det en terrasse høyt hevet over terrenget i begge ender av huset.

Herfra er det overblikk rett ut i Østerdalsnaturen, samt ly for vær og vind.

Nøkternhet i høysetet

- Bygget er rent i formen og med knappe detajer. Den røffe materialbruken gjør at huset går fint sammen med tradisjonelle trehus i området, sier arkitektene Aslak Hanshuus(1974) og Børge Opheim (1978) til klikk.no

Betatt av lyset

EN HØYDARE: Uvanlig store vindusfelt gir nærhet til naturen og utrolige lysvirkninger  inne i huset. Deler av hovedrommet har dobbel takhøyde.
EN HØYDARE: Uvanlig store vindusfelt gir nærhet til naturen og utrolige lysvirkninger inne i huset. Deler av hovedrommet har dobbel takhøyde. Foto: FOTO: Are Carlsen/Huus og Heim Arkitektur

Eieren, som er kunstner, er betatt av alt lyset som det arkitekttegnete huset hans åpner for.

DETALJER SOM TELLER: Det åpne interiøret gjør det mulig å nyte utsøkte design- og konstruksjonsdetaljer som dette.
DETALJER SOM TELLER: Det åpne interiøret gjør det mulig å nyte utsøkte design- og konstruksjonsdetaljer som dette. Foto: FOTO: Huus og Heim Arkitekter

Og han kan fra tid til annen vente på blåtimen, overgangen mellom dag og kveld samtidig som han sitter mellom skinnet fra ilden fra ovnen og det dramiske lysskjæret fra de høye vinduene.

- Noen ganger føler jeg det som trærne kommer rett inn i stuen, forteller han.

Skogens katedral

Det var spennende å innlede dialogen med de unge arkitektene, synes Gunnar Bloch Røsand.

Han fikk et hus med helt andre kvaliteter enn det han var vant til.

- Men til tross for det moderne stiluttrykket og de store vinduene, står dette huset utmerket til de gamle bygningene omkring her i Østerdalen.

- Utvendig er bygningen kledd med malmfuru låvepanel. På grunn av det tørre klimaet kan det stå ubehandlet.

.

Høy på arkitektur

Byggherren er glad for at han turte å la arkitektene gjøre huset så høyt og lyst.

Foto: FOTO: Huus og Heim arkitekter.

Dette forhindret imidlertid ikke at han følte at han flyttet dypt inn i skogen da huset var ferdig.

Poesiveranda

Messaninen som svever over hovedrommet er en sak for selv.

Der oppe ser eieren ut på tretoppene rett utenfor huset. Han kaller dette utkikkspunktet for sin poesiveranda.

Den er resultatet av at han fortalte arkitektene at han gjerne ville ha et fristed, en egen veranda for å lese lyrikk og skrive litt selv også.

Detaljer som teller

Han setter også stor pris på de spesielle detaljene som arkitektene har klekket ut.

Av favorittene hans er det synlige bindingsverket i veggene.

Det utnytter i tillegg en eldgammel byggeteknikk der bæreveggene er føyd sammen med tapper og kiler - uten bruk av spiker.

Egeninnsats

Eieren har gjort endel på huset selv også. Han har blant annet tegnet kjøkkeninnredningen, og den himmelhøye pipa har han murt på egen hånd.

Det er mange som kommenterer det lille "store" huset i skogen.

Det er blitt vanlig å kalle det en skogens katedral eller et smykke.

Foto: Huus og Heim Arkitekter

Men med de mange åpninger og utganger, syv stykker i tallet, kunne det vel like godt kalles et revehi?

Les også:

Dette er den samme hytta

Gammel skole ble superhjem

Er dette verdens kuleste villa?

Slik renser du grillristen

.

Denne saken ble første gang publisert 08/05 2011, og sist oppdatert 29/04 2017.

Les også