Arkitekttegnet hytte på Tromøya
Hytta er hele familiens fristed
Blant krokete furuer bygget famlien sin skjermede skjærgårdsdrøm.
Krokete furutrær, lyng og duftende sommerblomster danner forteppet; nedenfor er det sjø mot Skagerrak så langt blikket rekker. Ekteparet Anett og Hans Reidar Bjelke er klare for å nyte sommeren i den 120 kvadratmeter store hytta som ligger god skjermet i terrenget.
Overraskende jakt
Anett forteller historien om hvordan annerledeshytta ble til.
- Vi bodde flere år på Svalbard og Grønland, og fritiden tilbrakte vi gjerne i små, åpne koier. For fem år siden var tiden inne for finne en hytte her hjemme, et sted barna kunne legge igjen tingene sine og komme tilbake til.
Egentlig ville familien Bjelke ha en hytte i villmarken, en enkel hytte ikke langt unna koieerfaringene fra årene lenger nord.
- I flere år lette vi etter koia uten at vi fant den. Tilfeldigvis kom vi over denne tomten da vi dro på en familietur til Sørlandet. Aldri i verden om vi hadde tenkt å tilbringe fritiden på et hyttefelt, men da vi så til salgs-skiltet på tomten nærmest sjøen, forandret historien seg. Her kunne vi bruke vår egen arkitekt og forme hytta akkurat som vi ville, forteller Anett.
Bygget for egen hånd
Ekteparet Anett og Hans Reidar har reist hytta selv, slått inn hver spiker og skrudd i hver skrue på egen hånd. Men de priser seg lykkelige over arkitekthjelpen. Arkitekt MNAL Arne Henriksen fikk stikkordene enkel, åpen og tilpasset naturen.
Hytta formet seg med store vindusflater mot sjøen og kledd med osp på utsiden. De har hyttefeltet i ryggen, hvor det er få vinduer og lite innsyn.
Ser du hytta fra sjøsiden, skiller den seg ut med sine to arker mot sør og vest. I hvert utbygg ligger soverommene. Terrassen ligger mellom utstikkerne, skjermet for vind og innsyn. Takets utstikk gir naturlig avskjerming slik at solen ikke når inn til oppholdsrommene om sommeren, mens strålene blir silt inn vinterstid.
På det høyeste er det 5,5 meter under taket. I hyttas hovedrom troner grua midt i rommet, og peisilden kan nytes fra alle kanter, sommer som vinter.
Interiøret er enkelt og gjennomtenkt. Arkitekten brukte en helt spesiell fargepalett med tilpassede røde, blå og grønne toner.
- I begynnelsen var vi skeptiske, men jeg tenkte: pytt, det er bare å male over hvis vi ikke trives med fargebruken. Nå er vi imidlertid kjempefornøyde, og jeg merker at fargene skaper harmoni, sier Anett.
Hyttas fargebruk
Sivilarkitekt MNAL Arne Henriksen har fargesatt hytta på Tromøya
- Jeg var på en utstilling på Nordiska Akvarellmuseet på den svenske øya Tjørn i 2002. Der hadde billedkunstner Olav Christopher Jensen utstilling. Hver akvarell besto av fargedotter med tre til seks farger som var inspirert av Le Corbusiers fargebok Polychromie, forteller Henriksen.
Senere har han stadig latt seg inspirere av utstillingskatalogen når han fargesetter husene han tegner. Selv beskriver Henriksen fargevalgene som en sammenblanding av inspirasjon fra designer Le Corbusier via kunstner Olav Christopher Jensen til ham selv.
Sjøhyttas særpreg
Lite prangende: Ytterkledning i grånet osp gir hytta et dempet uttrykk som gjør at den glir fint inn i terrengen.
Vendt mot sjøen: Skråtaket og de store vinduene foran gjør at hytta åpner seg mot sjøen. Baksiden som vender mot hyttefeltet har små vinduer.
Lunt: Hytta ligger nær sjøen, men terrassen ligger lunt til mellom to utstikk i huskroppen og gir skjermet tilhold når det blåser.
Gjennomtenkt: Den åpne planløsningen har plassbygd innredning som er nøye gjennomtenkt slik at plassen er godt utnyttet. Fargebruken understreker den funksjonelle tankegangen som gjennomsyrer hytta.
Les også
Endelig plass til klærne på soverrommet