Arkitektur: Privatbolig

Huset åpner opp for skogen

Huset liggger i et byggefelt, men vender seg bort fra det og inn mot skogen.

HUSET I SKOGEN: Tanken var at huset skulle åpne seg inn mot skogen og ha minimalt med vinduer mot boligfeltet huset ligger i.
HUSET I SKOGEN: Tanken var at huset skulle åpne seg inn mot skogen og ha minimalt med vinduer mot boligfeltet huset ligger i. Foto: Foto: Sveinung Bråthen
Først publisert Sist oppdatert
Foto: Ill.: Lars Lantto

Byggfakta

Bruttoareal: 200 kvm

Byggekostnader: kr 3,6 mill

Arkitekthonorar: kr. 250 000

Arkitekt: Lars Lantto

Byggmester: Erik Kylling

Da Ninni Ulland og Håkon Bertnes bygget seg hus, ønsket de både bekvemmeligheter men også følelsen av å bo i et hus i skogen.

Tomten lå ved utkanten av et byggefelt, så utgangspunktet var godt.

Utfordringen ble å finne det huset som ga best kontakt med naturen.

Et opplagt grep var store vindusflater mot skogbrynet.

I tillegg gjaldt det å ha utsyn gjennom disse vinduene fra store deler av huset, helst allerede fra inngangspartiet på andre siden.

Samtidig skulle det skjermes mot innsyn fra nabohusene.

Slike løsninger var fraværende i katalogene over typehus. Derfor måtte beboerne ut på arkitektjakt.

Tilpasset omgivelsene

Jakten endte hos sivilarkitekt Lars Lantto, som har flere "hus-i-skogen" prosjekter på samvittigheten.

Målet var ikke å skape spektakulær arkitektur, men et hus som tok hensyn til den rådende byggenormen på feltet. Det betød saltak med gitt høyde og vinkel.

Likevel har dette blitt et hus med særpreg. "Eller en moderne fortolkning av en tradisjonell husform", som arkitekten sier selv.

SPISEPLASSEN: Fremfor karmer er det bygget solide sittebenker i heltre ask langs vindusrekken. Bordet er spesiallagd og levert av Brubakken Home, voksenstolene er den norske klassikeren «Spring», designet av Terje Hope for Fora Form.
SPISEPLASSEN: Fremfor karmer er det bygget solide sittebenker i heltre ask langs vindusrekken. Bordet er spesiallagd og levert av Brubakken Home, voksenstolene er den norske klassikeren «Spring», designet av Terje Hope for Fora Form. Foto: Foto: Sveinung Bråthen

Svever

Arkitektens tanker

  • Tomten var avgjørende. Huset åpner seg mot skogen på sørsiden og er mer lukket på den andre siden. Saltak, gesims- og mønehøyde føyer seg etter normen på byggefeltet.
  • Det er valgt giftfrie, naturlige og varige materialer. Den kompakte formen er ressursvennlig og energiøkonomisk.
  • Bruk av kvalitetsmaterialer i hovedetasjen drar byggekostnadene opp. Samtidig er huset enkelt og rasjonelt, og så å si vedlikeholdsfritt. Kostnadene på lengre sikt blir derfor begrenset.

Huset består av tre tydelig uttrykte elementer: sokkel, hovedetasje og tak. De tre elementene har fått hver sin definerte form og hvert sitt material.

Sokkelen er trukket inn slik at hovedetasjen krager utover. På den måten ble sprengningsarbeidene redusert, samtidig som hovedetasjen får preg av å sveve over bakken. Og over der igjen ligger taket nærmest og flyter opp på hovedbygningen.

På bærtur fra plattingen

RENSKÅREN: Den lukkede peisen står som en øy midt i allrommet. Den lave høyden gjør at konstruksjonen ikek sperrer for siktelinjene.
RENSKÅREN: Den lukkede peisen står som en øy midt i allrommet. Den lave høyden gjør at konstruksjonen ikek sperrer for siktelinjene. Foto: Foto: Sveinung Bråthen

Nesten uansett hvor beboerne beveger seg i hovedetasjen har de blikkontakt med naturen utenfor. Og fra inngangspartiet kan man se tvers igjennom huset, ut bakdøren og inn i skogen på den andre siden.

GJENNOMLYS: Det store kjøkkenvinduet sørger for gjennomlys.
GJENNOMLYS: Det store kjøkkenvinduet sørger for gjennomlys. Foto: Foto: Sveinung Bråthen

Plattingen på baksiden av huset danner på sin måte en slags landgang mellom hus og natur, og man kan til og med plukke blåbær fra den.

-Vi har plantet ut litt lyng for å få bærene enda nærmere husveggen, forklarer beboerne.

Naturmaterialer

Naturen preger også interiøret. Gulvene er i ask, mens vegger og deler av himlingen er kledd med osp. Alt hentet fra Sørlandet.

UT I NATUREN: Plattingen forbinder hovedetasjen til bergknausen utenfor.
UT I NATUREN: Plattingen forbinder hovedetasjen til bergknausen utenfor. Foto: Foto: Sveinung Bråthen

Beholder fargen

I motsetning til nåletrær og bjørk som begge gulner etter kort tid, beholder ospetreet sitt lyse delikate preg mange år fremover, uten videre behandling.

Naturlig lys

STRAMT: Kjøkkenet har direkte kontakt med spisestuen og allrommet. Innredningen er fra Invita, lysarmaturene fra Deltalight.
STRAMT: Kjøkkenet har direkte kontakt med spisestuen og allrommet. Innredningen er fra Invita, lysarmaturene fra Deltalight. Foto: Foto: Sveinung Bråthen

Det lyse interiøret forsterkes av et massivt lysinnfall i sommerhalvåret.

NORDISK STIL: Den finske lampen i laminert bjørk er fra Fjordfiesta. Sofaene og bordene er fra Bolia. Ospekledningen er levert av Øydna sagbruk.
NORDISK STIL: Den finske lampen i laminert bjørk er fra Fjordfiesta. Sofaene og bordene er fra Bolia. Ospekledningen er levert av Øydna sagbruk. Foto: Foto: Sveinung Bråthen

I allrommet kommer lyset inn fra alle fire sider.

Likevel opplever ikke beboerne å være på utstilling.

- Det beste er å ha mye utsyn og ikke se naboer, sier beboerne.

Med unntak av det store vinduet på kjøkkenet, vender huset derfor så å si ryggen til byggefeltet.

Les også:

Utnytter lyset

Se opp for disse arkitektene

Moderne bygg med røtter i tradisjoner

LUFTIG ALLROM: Hovedrommet har kontakt med skogen gjennom store glassflater. Vegglampene oppe til venstre lyser oppover og gir god indirekte belysning på kvelden, fra Artemide. Gulvlampen er fra Living.
LUFTIG ALLROM: Hovedrommet har kontakt med skogen gjennom store glassflater. Vegglampene oppe til venstre lyser oppover og gir god indirekte belysning på kvelden, fra Artemide. Gulvlampen er fra Living. Foto: Foto: Sveinung Bråthen

Test av softshelljakker