Flytende boliger

Her flyter nabolaget sammen

Hopp i havet for noen boliger!

SEILES PÅ PLASS: I den nye bydelen i IJburg i Amsterdam finner vi et komplett flytende nabolag med 75 moderne vannbaserte boliger.
SEILES PÅ PLASS: I den nye bydelen i IJburg i Amsterdam finner vi et komplett flytende nabolag med 75 moderne vannbaserte boliger. Foto: FOTO: Marcel van der Burg/primabeeld
Sist oppdatert

For enkelte nordmenn er boligdrømmen en husbåt.

Boformen er uvanlig i Norge, men er et kjent syn i storbyer nedover i Europa.

Du kan også finne flytende hoteller eller restauranter.

De siste årene har det imidlertid vært en økning i antall vannbaserte boliger som deler flere egenskaper med landbaserte boliger. En slags hybrid om du vil.

WATERWORLD: Konseptet betegnes som nyskapende og husbåtsammenligningen er nærliggende.
WATERWORLD: Konseptet betegnes som nyskapende og husbåtsammenligningen er nærliggende. Foto: FOTO: Marcel van der Burg/primabeeld

Floating House

I den nye bydelen i IJburg i Amsterdam har det nå dukket opp et interessant prosjekt. Et komplett flytende nabolag med 75 moderne vannbaserte boliger.

Prosjektet er kalt Floating House og her erstatter brygger asfalterte gangstier.

Ifølge arkitektkontoret Marlies Rohmer som har tegnet husene, er det en økende begeistring for å leve på vannet og det er i hovedsak to grunner til det:

For det første, økende havnivå og økt nedbør vil gjøre det nødvendig å vie stadig større landområder til vannlagring.

For det andre, så løser "vannboligene" problemet med arealknapphet på tomter. I tillegg finnes det et estetisk argument; å leve på vannet fremmer en følelse av frihet og nærhet til naturen.

Og hvem synes vel ikke det er gøy å hoppe i sjøen fra stuevinduet? Eller om vinteren ta på seg skøytene for å komme seg litt rundt?

Hybridbolig

HER KOMMER HUSET: Et noe uvanlig syn i alle fall for nordmenn. Bolighus som blir slept på sjøen.
HER KOMMER HUSET: Et noe uvanlig syn i alle fall for nordmenn. Bolighus som blir slept på sjøen. Foto: FOTO: Marcel van der Burg/primabeeld

Konseptet må absolutt betegnes som nyskapende, men det er vanskelig å unngå husbåtsammenligningen. Hva er så forskjellen?

Arkitekt Marlies Rohmer gir et eksempel i prosjektbeskrivelsen:

"Alle rørene, ledninger og tjenester er tilkoblet. Det er ikke alltid tilfelle for en husbåt".

Dessuten er boligenes dimensjoner mer som et vanlig hus. De har tre etasjer og mangler de lange, smale formene som en husbåt har. Husene oppfyller i tillegg alle byggetekniske krav. De er også finansielt klassifisert som fast eiendom.

Nedsenket i vann

Bygningen er utformet slik at huset er støttet på en tank som er nedsenket i vann til en dybde som tilsvarer en halv etasjehøyde. Tankene er festet til fortøyningene. Boligene blir bygget på land for deretter å bli "seilt" på plass.

Slusene og broen som de må gjennom setter en grense for bredden, men flytende bygninger er enkle å flytte, så det tar relativt liten tid til å få på plass bygningene.

Og ifølge arkitektkontoret kan et nabolag av denne typen lett utvides eller reduseres i størrelse hvis det viser seg å være nødvendig.

Hjemmene har for øvrig et øvre dekk til vannet og en veranda som vender mot kaien. Hvert hus er på bygget som et kar som deretter bygges opp tre etasjer med en metallramme.

Farget plast eller glass er satt inn i rammen for å tilpasse hver enkelt enhet.

HYBRIDBOLIG: De siste årene har det vært en økning i antall vannbasert boliger som deler flere egenskaper med landbaserte boliger.
HYBRIDBOLIG: De siste årene har det vært en økning i antall vannbasert boliger som deler flere egenskaper med landbaserte boliger. Foto: FOTO: Marcel van der Burg/primabeeld

Det skal være god plass for småbåter og som bidrar til en uformell uryddig karakter i området, slik atmosfæren gjerne er ved å bo på vannet.

Tilgjengelig for alle

Stabilitet er ivaretatt takket være det lave tyngdepunkt.

Og byens planavdelingen (DRO) og Amsterdam Development Corporation (OGA) har utarbeidet en oversikt over krav for husene.

DE SKUELYSTNE: Kaiene er tilgjengelig for fotgjengere og det er en turvei gjennom nabolaget, slik at besøkende kan utforske stedet.
DE SKUELYSTNE: Kaiene er tilgjengelig for fotgjengere og det er en turvei gjennom nabolaget, slik at besøkende kan utforske stedet. Foto: FOTO: Marcel van der Burg/primabeeld

Kaiene må være tilgjengelige for fotgjengere, og det må være en turvei gjennom nabolaget, slik at besøkende kan utforske stedet, men sykling er forbudt på kaiene.

Biler er også forbudt, men det er satt opp parkering og garasjeanlegg. Sikkerhet på brygger krever for øvrig spesielle hensyn.

For eksempel må det være betingelser som advarer mot faren for å falle i vannet.

Arkitekt Erlend Blakstad Haffner i Fantastic Norway, blant annet kjent fra Håkon & Haffners byggeklosser på NRK, har liten tro på slike boligprosjekter i Norge.

- Dette vil ha svært liten boligpolitisk effekt her i landet. Dersom det skulle bli så stor mangel på areal i og rundt byene vil nok politikerne heller fortette, eventuelt ta av Marka, sier han.

- Det mest positive jeg kan trekke ut av prosjektet, er at boligene kan bidra til å krydre et maritimt miljø langs kysten, sier han.

Les også:

SLUSES GJENNOM: Slusene og broen som boligene må gjennom setter en grense for bredden, men flytende bygninger er enkle å flytte. Det tar relativt kort tid til å få på plass bygningene.
SLUSES GJENNOM: Slusene og broen som boligene må gjennom setter en grense for bredden, men flytende bygninger er enkle å flytte. Det tar relativt kort tid til å få på plass bygningene. Foto: FOTO: Marcel van der Burg/primabeeld

Denne boligen ved Sognefjorden hylles i The New York Times

Her finner du de fineste interiørbildene

10 fantastiske stuer

Slik gjør du barnet ditt lykkelig

Denne saken ble første gang publisert 27/10 2011, og sist oppdatert 29/04 2017.

Les også