Arkitekttegnet stall på Bislett
Harry Hole ble født i denne gamle stallen
Hestene og Harry Hole har sjekket ut. Nå er stallen et hjem for en urban familie.
Midt i Oslo, et drøyt spydkast fra Bislett stadion, finnes et hemmelig hus, skjermet for omverdenen. Bygårdene rundt huset beskytter bygningen som et festningsverk.
Det gamle bygningen var opprinnelig en stall. Gamle dagers garasje.
Men det er lenge siden hestene sjekket ut. Stallens siste eier het Jo Nesbø, og dette var hans skrivestue. Harry Holes fødestue.
Huset dugde åpenbart til å skape krim i verdenstoppen. Men for at det også skulle duge som ramme rundt livet til en liten familie, måtte romløsningen endres. Dessuten følte beboerne for å fikse på estetikken.
Det var furu overalt, men her var det ikke snakk om bare å lysne de gulnede furuplankene.
I pakt med strømningene i tiden, ønsket beboerne å eksponere konstruksjonen og fremheve de gamle materialene; bjelkene og teglsteinen. I tillegg ønsket de å tilføre noen nye elementer.
Paret overlot jobben til proffene. Johanne Taugbøl og Christian Fredrik Morgenstierne fra WOOD Arkitektur + Design fikk stort handlingsrom.
Prioriterte volum fremfor areal
Arkitektene fikk gjennomslag for flere ideer som ikke lå helt i dagen. Ett av grepene var å ofre flere kvadratmeter å skape et stort, luftig trapperom og således binde etasjene sammen. Løsningen bidrar også til å øke innfallet av dagslys - ikke uvesentlig i et hus der dagslyset hovedsakelig bare kommer fra vinduer plassert på to flater: fasaden og taket.
- Er det ikke sløseri å forsake så mye gulvareal for å skape denne kontakten mellom etasjene?
- Nei. Man kunne godt hatt en sittestue her oppe i stedet, men vi mener at man fikk større og bedre kvaliteter ved å åpne opp og dyrke volumet. Man blir så fort opphengt i antall kvadratmeter, og glemmer verdier som romfølelse og lysinnfall.
Det faktum at det var takvinduer her i utgangspunktet var avgjørende for at stallen kunne fungere godt også for mennesker, mener arkitektene.
- Takvinduene bringer inn masse flott overlys, og er helt uten innsyn. Vi lagde en raus åpning mellom etasjene slik at både allrommet og hallen drar nytte av vinduene langs fasaden.
Trapp og kjøkken i ett
En annen snedighet var å legge kjøkkeninnredningen under trappen. Eller skulle man heller si at de la trappen på toppen av kjøkkenet? Grepet er ikke bare plasseffektivt, det er også et visuelt element som tilfører det spesielle huset ytterligere særpreg.
Halvåpent soverom
Den dristigste løsningen finner vi nok inne på soverommet. Spilene vi kjenner igjen fra trappeløpet går igjen også her. Men denne gangen oppleves de som et hybridelement, en slags krysning mellom kledning, møbel og gelender.
Sengen er plassert der hvor det uansett er lavt under taket. Slik utnyttes volumet best.
- Vi ønsket å skape en himmelsengfølelse. Den lave takhøyden over sengen bidrar til denne følelsen, forklarer Johanne.
Selv sier beboerne at de har følelsen av å sove om bord i en luksusyacht - det er intimt, men likevel eksklusivt.
Men også et lystfartøy kan få slagside. Dette soverommet kan nemlig ikke lukkes helt. Døren kan selvsagt stenges, men spileveggen som skiller soverom fra mesaninen er jo nettopp det - en spilevegg: Her trenger både lys, lyd og lukt gjennom.
Og mesaninen har fri forbindelse til allrommet som igjen har direkte kontakt med underetasjen.
Det er bra for ventilasjonen i huset, men ikke full så bra for den som vil legge seg når det er fest på gang.
Les også:
Dette kjøkkenet finner du ikke i katalogene
Her er hver kubikkcentimeter utnyttet
På jakt etter ideer? Du finner dem i Klikks inspirasjonsguide
Slik lykkes du med giftfri oppussing til barnerommet
Denne saken ble første gang publisert 17/07 2013, og sist oppdatert 29/04 2017.