Villa i mur

Er dette Bærums kuleste villa?

Den nyinnflyttete Rykkinn-villaen føyer seg etter den bratte skråningen og åpner seg mot naturen til alle kanter.

ET BLIKKFANG: Fra utsiden ser vi hvordan de to hovedetstasjene  i mur- og glassvillaen åpner seg raust mot utsikten.
ET BLIKKFANG: Fra utsiden ser vi hvordan de to hovedetstasjene i mur- og glassvillaen åpner seg raust mot utsikten. Foto: FOTO: Morfeus Arkitekter Peter Przybille
Først publisert Sist oppdatert

Denne nye betong- og glassvillaen av Morfeus Arkitekter ligger i Rykkinn i Bærum hvor også det spektaktulære heltrehuset signert arkitekt Knut Hjeltnes ligger.

De tre arkitektene som utgjør Morfeus, Cecilie Wille, Margrethe Rosenlund pg Caroline H. Støvring har også tidligere gjort seg bemerket med blant annet hytter med mye glass, en hytte med en spennende trekantform og et lekkert, funksjonelt bad.

Å bevare naturen var det viktigste

- Hovedoppgaven på den svært bratte, steinete, vakre og uberørte Rykkinn-tomta med den enorme utsikten var å bevare så mye som mulig av den opprinnelige naturen, sier de tre kollegene til bonytt.no.

LETT SYNLIGE KVALITETER: Murvillaen titter opp over vegetasjonen og stuen har topp utsikt - uten dominere i området.
LETT SYNLIGE KVALITETER: Murvillaen titter opp over vegetasjonen og stuen har topp utsikt - uten dominere i området. Foto: FOTO: Morfeus Arkitekter Peter Przybille
EN HØYDARE: Fra verandaen med glassrekkverk har eierne enorm utsikt.
EN HØYDARE: Fra verandaen med glassrekkverk har eierne enorm utsikt. Foto: FOTO: Morfeus Arkitekter Peter Przybille

Boligen ble lirket på plass på naturtomta

GLØTT I KRATTET: Ovenfra ser vi hvordan huset nesten forsvinner i vegetasjonen.
GLØTT I KRATTET: Ovenfra ser vi hvordan huset nesten forsvinner i vegetasjonen. Foto: FOTO: Morfeus Arkitekter Peter Przybille
DET KREATIVE TREKLØVER BAK PROSJEKTET: Fra venstre arkitektene Margrethe Rosenlund, Caroline H. Støvring og Cecilie Wille.
DET KREATIVE TREKLØVER BAK PROSJEKTET: Fra venstre arkitektene Margrethe Rosenlund, Caroline H. Støvring og Cecilie Wille. Foto: FOTO: Espen Grønli

- Boligen på 220 kvadratmeter ble plassert på den delen av tomten som egnet seg minst til opphold. Det vil si i overgangen mellom en kultivert hage og et området med mosegrodde kampesteiner, mørk skogbunn og lys hasselnøttskog, forteller Cecilie Wille til bonytt.no

- De såkalte boligfunksjonene er fordelt på fire etasjer, og måten huset trappes av nedover i terrenget ga oss mange muligheter til å skape flere, direkte utganger til landskapet, utdyper arkitektkollega Caroline H. Støvring.

Stuen er et utsiktssted

Det mest oppsiktsvekkende værelset, blikkfanget i huset, er hovedoppholdsrommet, stuen med kjøkken i annen etasje.

Denne utsiktsonen ligger helt i front av huset og åpner seg totalt mot landskapet og gir eierne 180 grades utsyn. Herfra ser de fra den blinkende Oslo-fjorden og hovedstaden i øst til frodige jordbruksområder og skogkledde Vestmarka i vest.

Trapper er viktige innredningselementer

Trappen som leder fra inngangen i første etasje opp til panoramastuen er også et syn. Den binder sammen de to etasjene på en spennende og luftig måte. Nesten som et moderne møbel i bukkete stålplater. Rekkverket i glass gjør den lett og transparent.

- Trappenes design, materialbruk og plassering var viktig for oss. Denne fra første til annen etasje skulle blant annet ikke dele hovedrommet i annenetasjen i to. Derfor ble den plassert parallelt med fasaden, påpeker Wille til bonytt.no

- Denne løsningen medførte også at den ble en fin romdeler i første nivå, legger hun til. Den aktive gangsonen fra inngangspartiet er på fremsiden av av trappen, mens peisestuen ligger bakenfor.

En trapp i stål krevde minst plass

Grunnen til at denne trappen ble laget i stål er for øvrig at med stål kunne den lages ekstra smekker. Den er selvbærende og kun med fester oppe og nede. Dermed slapp man kraftige vanger og understøttelser.

Slik ble trappen et tilskudd til rommet og forstyrret ingen andre ting i boligen. Den mørke gråfargen gjør trappekonstruksjonen lite synlig fra både inn- og utsiden av huset. Dette fargevalget er helt i tråd med husets øvrige fargesetting.

Husets inndeling

Husets innhold av rom, altså det arkitektene kaller "program", er fire soverom - og tre av dem er i første etasje - i tilknytning til inngang og pesiestue. Her kan familens voksne barn komme og gå uten å forstyrre andre.

I første etasje ligger også bad, boder og tekniske rom. Kjøkken, stue og spisestue ligger så i annet nivå, mens hovedsoverom og bad ligger i de neste etasjer.

I tillegg kommer garderobe og grovkjøkken. Den frittliggende garasjen ligger på den relativt flate, nedre del av tomten.

Mur er et fremtidsmateriale

WOW: Selv fra kjøkkensoen ser eierne langt innover i den skogkledde Vestmarka.
WOW: Selv fra kjøkkensoen ser eierne langt innover i den skogkledde Vestmarka. Foto: FOTO: Morfeus Arkitekter Peter Przybille
LYST MILJØ: Interiører er gjennomført lett og  lyst, og med brede, laserte Dinesen 
treplanker på gulvet.
LYST MILJØ: Interiører er gjennomført lett og lyst, og med brede, laserte Dinesen treplanker på gulvet. Foto: FOTO: Morfeus Arkitekter Peter Przybille

- Dette er en praktfull villa, kommenterer Ole H. Krokstrand i byggutengrenser.no, som er et bransjeorgan for mur- og betongbransjen.

- Mur og betong fuktbestandige materialer. Og dersom de bygningsmessige og håndverksmessige arbeidene er utført korrekt, kan du glemme vedlikehold i mange år, mener han.

Kul samtids-komposisjon

- Tomten vi bygget på er svært solrik og ligger i en blindvei nær marka i nord. Usikten, særlig fra de øvre deler av eiendommen er storslått - også mot nord hvor den dramatiske Eineåsen stiger bratt opp, sier de tre Morfeusarkitektene.

- Det var nettopp dette landskapet vi ville ta hensyn til da vi fikk oppdraget om å lage et hus av vår tid.

Les også:

Noe av det beste som er bygget i Oslo

KORT TIL SKOGS: Innefra boligen er det utmerket kontakt med den grønnne skråningen som huset ligger i.
KORT TIL SKOGS: Innefra boligen er det utmerket kontakt med den grønnne skråningen som huset ligger i. Foto: FOTO: Morfeus Arkitekter Peter Przybille
TOPP DESIGN: Trappen til annen etasje er laget av bukkete stålplater,
og er laget og plassert slik at den tar minst mulig plass.
TOPP DESIGN: Trappen til annen etasje er laget av bukkete stålplater, og er laget og plassert slik at den tar minst mulig plass. Foto: FOTO: Morfeus Arkitekter Peter Przybille
LETT OG ELEGANT: Trappen er formet som et moderne møbel mellom de to nederste etasjene.
LETT OG ELEGANT: Trappen er formet som et moderne møbel mellom de to nederste etasjene. Foto: FOTO: Morfeus Arkitekter Peter Przybille
HUSET I FOKUS: Dette er et utested for solrike opplevelser.
HUSET I FOKUS: Dette er et utested for solrike opplevelser. Foto: FOTO: Morfeus Arkitekter Peter Przybille
Fasade vest. Hus Rykkin Morfeus arkitekter
Fasade vest. Hus Rykkin Morfeus arkitekter Foto: Bentley Systems, Inc. Morfeus Arkitekter
Fasade øst. Hus Rykkin Morfeus arkitekter
Fasade øst. Hus Rykkin Morfeus arkitekter Foto: Bentley Systems, Inc. Morfeus Arkitekter
Fasade sør. Hus Rykkin Morfeus arkitekter
Fasade sør. Hus Rykkin Morfeus arkitekter Foto: Bentley Systems, Inc. Morfeus Arkitekter

Her løfter de av taket og bygger ny toppetasje

Se over 1000 inspirerende interiørbilder

Her finner du masse spennende arkitektur