Arkitektur: Tilbygget er foldet som en vifte

Det arkitekttegenete tilbygget er kledd med sinkplater

Det oppsiktsvekkende, foldeformete tilbygget er kledd med råtøffe og vedlikeholdsfrie sinkplater.

FOLDETE FORMER: Fra baksiden ser vi tydelig hvordan  Tupelo Arkitektur har kledd tilbygget, paviljongen med vedlkeholdsfrie sinkplater.
FOLDETE FORMER: Fra baksiden ser vi tydelig hvordan Tupelo Arkitektur har kledd tilbygget, paviljongen med vedlkeholdsfrie sinkplater. Foto: FOTO: Nils Petter Dale
Først publisert Sist oppdatert

- For å binde det moderne tilbygget med det eldre hovedhuset ga jeg den arkitekttegnete nykommeren i sink samme takvinkel som den hvite 70-tallsvillaen som allerede sto på tomten, sier arkitekt Thor Arne Kleppan i Tupelo Arkitektur i Oslo.

Utgangspunktet hans var at han ikke ville tilsløre at dette var et nybygg.

Da var det flott at byggherrene ga ham bortimot frie hender til å skape noe arkitektonisk helt spesielt.

TOTALT FRISLEPP: Det arkitekttegnete tilbygget, hagestuen åpner seg maksimalt mot solen. Bygningen måler nesten fire meter på det høyeste og vel to meter på det laveste. Vinduene er satt inn i smekre, ikkebærende stålrammer som ikke stjeler noe av utsikten. De gir soliditet til den enorme glassfasaden, men det er de kraftige søylene  lenger inn i rommet og bakveggen i betong som bærer  konstruksjonen. Glasset fortsetter også rundt hjørnet til venstre mot mellomgangen og hovedhuset.
TOTALT FRISLEPP: Det arkitekttegnete tilbygget, hagestuen åpner seg maksimalt mot solen. Bygningen måler nesten fire meter på det høyeste og vel to meter på det laveste. Vinduene er satt inn i smekre, ikkebærende stålrammer som ikke stjeler noe av utsikten. De gir soliditet til den enorme glassfasaden, men det er de kraftige søylene lenger inn i rommet og bakveggen i betong som bærer konstruksjonen. Glasset fortsetter også rundt hjørnet til venstre mot mellomgangen og hovedhuset. Foto: FOTO: Nils Petter Dale

Djerv og dramatisk

ELEGANT GANGPARTI: Mellomgangen har et ekstra vindu på baksiden mot den andre hoveddelen av hagen. Her ser du hvordan materialene sink, ubehandlet ask og det hvitmalte panelet står til hverandre.
ELEGANT GANGPARTI: Mellomgangen har et ekstra vindu på baksiden mot den andre hoveddelen av hagen. Her ser du hvordan materialene sink, ubehandlet ask og det hvitmalte panelet står til hverandre. Foto: FOTO: Nils Petter Dale
EN HØYDARE: - Dette er en utvidelse av et typisk syttitallsbygg, sier arkitekt Thor Arne Kleppan i Tupelo Arkitekter. Anlegget består av det eldre, innadvendte huset, et mellombygg og det utadvendte tilbygget med en foldeformet, selvbærende konstruksjon.
EN HØYDARE: - Dette er en utvidelse av et typisk syttitallsbygg, sier arkitekt Thor Arne Kleppan i Tupelo Arkitekter. Anlegget består av det eldre, innadvendte huset, et mellombygg og det utadvendte tilbygget med en foldeformet, selvbærende konstruksjon. Foto: FOTO: Nils Peter Dale
MATCHENDE MATERIALER: Både lyssøylen og dørstopperne er laget i solid, rustfritt stål - og selvfølgelig i en stil som matcher tilbygget.
MATCHENDE MATERIALER: Både lyssøylen og dørstopperne er laget i solid, rustfritt stål - og selvfølgelig i en stil som matcher tilbygget. Foto: FOTO: Nils Petter Dale

Arkitekten hadde tidlig i planprosessen forestilt seg at det kunne ta tid å få byggemeldt et så uttradisjonelt hus.

Men han ble behagelig overrasket da kommunen viste en uventet begeistring for de djerve tegningene hans som har resultert i et helt spesielt hus.

Sink

Det er flere grunner til at Kleppan laget tilbygget i sink. For det første er sink er et svært holdbart materiale og det lar seg forme til så spesielle konstruksjoner som dette.

I tillegg finnes sink i mange typer overflatebehandlinger, og det reflekterer lyset på spennende måter.

- Og materialet er langt fra så kjølig som mange tror, hevder arkitekten.

Paviljong med en spenstig foldeform

Den foldeformete, selvbærende takkonstruksjonen gir hagestuen et helt åpent hovedrom.

Hele dette stuearrangementet er for øvrig organisert omkring en L-formet betongvegg med synlige, slipte flater på innsiden av bygningen.

Betongveggen er altså både et bærende og et eget, dekorativt element i bygningen.

Full front mot solen

Fronten designet arkitekten slik at hele hovedrommet åpner seg mest mulig mot lyset og solen.

Viktige ingeniørarbeider

- Ingeniørdelen i dette prosjektet var spesielt viktig, utdyper Kleppan.

- Både på grunn av alt glasset, betongveggene og de nesten fire meter høye stålsøylene som står langt inne i rommet, og som også er med på å bære konstruksjonen.

Totalt åpnet for solen

Ellers var arkitektens hovedtanke å binde sammen anlegget ved å bygge det utadvendte, utykksfulle tilbygget med diskre materialer som står til hverandre - og til hovedhuset.

Et prosjekt med mange momenter

Verken Helene Bøksle eller mannen Espen er veldig opptatt av at ting skal være...
Pluss ikon
Verken Helene Bøksle eller mannen Espen er veldig opptatt av at ting skal være nye. Det er hjemmet deres et bevis på

Det er lagt inn lufting over de høye vinduene.

All utvendig kledning er av sink, med unntak av ubehandlet ask på baksiden av det nye gangpartiet inn mot hovedhuset.

Sinkplatene som kler den ventilerende dobbelt-takkonstruksjonen gjenspeiler fargetonen i betongen inne i stuerommet.

Tak og vegg er en eneste flate

Gulvet er i Oppdals-skifer, og for å få vegg og tak til å virke som en sammenhengende flate ble begge disse malt hvite.

Konvensjonelt - tross alt

- Ellers var det viktig at tilbygget ble bygd på en relativt konvensjonell måte, slik at vi fikk noen til å utføre dette litt uvanlige byggeoppdraget, kommenterer arkitekt Thor Arne Kleppan.

Brønn i stuen

En rekke tekniske detaljer og finesser forteller at dette er et gjennomtenkt hus.

Under et massivt metallokk i stuen ligger for eksempel en brønn i gulvet. Den samler det meste av tilbyggets kontakter, termostater til gulvvarmen samt uttak til tv-antenner.

Dette er et standard industriprodukt som ofte brukes i offentlige prosjekter. Solide dørstoppere og lyssøyler ute kompletterer bildet.

Et materiale som varer

FULL METAL JACKET: Røff og stilig på samme tid. All utvendig kledning som ligger utenpå den ventilerende dobbelttakkonstruksjonen er av sinkplater. De har en fargetone som kler de røffe betong veggflatene inne i stuen.
FULL METAL JACKET: Røff og stilig på samme tid. All utvendig kledning som ligger utenpå den ventilerende dobbelttakkonstruksjonen er av sinkplater. De har en fargetone som kler de røffe betong veggflatene inne i stuen. Foto: FOTO: Nils Petter Dale

Fra baksiden ser man ekstra godt hvordan bygningen er kledd opp av vedlikeholdsfrie sinkplater.

SAMLER TEKNIKKEN: I denne brønnen med lokk på samles alt av kontakter og ledninger.
SAMLER TEKNIKKEN: I denne brønnen med lokk på samles alt av kontakter og ledninger. Foto: FOTO: Nils Petter Dale

- Sink er et grunnstoff på linje med mange andre, og det lakkes ikke og brukes stort sett slik det kommer fra naturen, sier Torleiv Ranheim, leder for den norske avdelingen av VM Zinc.

- Materialet kan bli finere med årene og kan bli over hundre år. Tenk bare på alle de mattgrå sinktakene på de herskapelige boligene langs avenyene midt i Paris. De er over hundre og tyve år og er fortsatt helt fantastiske, sier Ranheim.

- Fordi sink er resirkulerbart er det også miljøvennlig, mener Torleiv Ranheim.

Les også:

Norges kuleste blokkleilighet?

HELÅRS LYSTHUS: Oppgaven til arkitekten var å lage et sommerlig lysthus, men med gulvarme og gode UV-verdier på glassfasaden kan rommet brukes hele året. Her ser du den bærende betongveggen i bakkant av stuen. Samme hvitfarge på vegg og tak gjør at disse to elementene oppleves nesten som en flate.
HELÅRS LYSTHUS: Oppgaven til arkitekten var å lage et sommerlig lysthus, men med gulvarme og gode UV-verdier på glassfasaden kan rommet brukes hele året. Her ser du den bærende betongveggen i bakkant av stuen. Samme hvitfarge på vegg og tak gjør at disse to elementene oppleves nesten som en flate. Foto: FOTO: Nils Petter Dale

Dette er sansynligvis verdens mest moderne villa

Spennende løsninger i arkitekthuset

Bli inspirert av våre bilder