Utnytter lyset

Binder sammen boligen

Den bokslignende konstruksjonen går tvers igjennom huset og skaper forbindelse mellom forside og bakside. Store glassflater sørger for utsikt i begge ender.

Det langstrakte elementet går tvers gjennom huset og danner et karnapp over inngangspartiet. Hovedkroppen er i ubehandlet lerk, og boksen er kledd med sink.
Det langstrakte elementet går tvers gjennom huset og danner et karnapp over inngangspartiet. Hovedkroppen er i ubehandlet lerk, og boksen er kledd med sink.
Delen i sink slutter på bakkeplan mot øst. Terrassen er bygd rett utenfor kjøkkenet.
Det langstrakte elementet går tvers gjennom huset og danner et karnapp over inngangspartiet. Hovedkroppen er i ubehandlet lerk, og boksen er kledd med sink.
Panelet møtes i hjørnene uten lister, en teknikk som krever stor presisjon.
Steinene er hentet fra den gamle lensmannsgården.
Stolene i stuen i første etasje er arvegods, skapet er et kontorskap og kisten foran vinduet er etter en grandtante som utvandret til USA på 1920/30-tallet.
En liten vegg deler kjøkken og spisestue. Stolene er tidligere brukt på Sandnes videregående skole, og lampen er fra Le Klint. Maleriet er signert Ruth Bersås.
Benken med overskap til høyre er baksiden av veggen mot spisestuen. Hjørnevinduene over arbeidsbenken gir fin utsikt. Kjøkkeninnredning i eik fra HTH.
Sittekroken i øverste etasje mot hagen. Sofa fra Living og PH «Snowball» lampe fra danske Poul Henningsen.
De to vertikale elementene i huset er malt i svalt grønt. Her fra galleriet i øverste etasje og ned mot stuen under. Glassrekkverket er fra Tønnesen Glass og Aluminium.Trappen skimtes ned til høyre.
Trappen svinger seg oppover i etasjene, og trinnene på baksiden er en del av interiøret. Idar Ree fikk inspirasjon da han så et bilde av en lignende trapp i Bonytt, denne er levert av Hafrsfjord Tre, www.hafrsfjordtre.no
Baderomsinnredningen fra Ikea har snekkerlagd eikeplate. Armaturer på hver side av speilet gir riktig belysning.
Publisert Sist oppdatert

Arkitektens beskrivelse

Den danske arkitekten René de Groot har tegnet boligen med et boareal på ca. 240 kvm. Bygget er et saltakhus med det arkitekten kaller et rørlignende volum som går gjennom bygningskroppen, og terrenget stiger med én etasje på tvers av tomten.

- Jeg ville skape en forbindelse mellom husets for- og bakside, og samtidig få utsikt på begge sider, sier arkitekt René de Groot. Han sier at røret også fungerer som en baldakin for entreen og markerer tydelig inngangen til huset.

- Røret formidler terrengets nivåer ved å stå på bakken på baksiden mens den henger en etasje over bakken på forsiden og danner et slags karnapp. De to stuene forbindes med et vestvendt rom med dobbel takhøyde. Et glassrekkverk danner et galleri ned mot den andre stuen.

- To vertikale elementer går gjennom hele huset innvendig. Det ene elementet har innfelte nisjer og hyller som trappen roterer rundt, og det andre elementet er pipen til husets ildsteder, sier arkitekten.

Eneboligen på Bryne på Jæren ligger godt plassert i terrenget som stiger en etasje mot øst. Huset består av to deler - den ene, som arkitekten kaller «røret», bryter tvers igjennom hovedbygningen. Den langstrakte boksen har store glassflater på hver side som slipper lyset tvers gjennom boligen.

På østsiden ender glassveggen ut mot friområdet, mens inngangspartiet på vestsiden ligger under røret som skjermer og markerer husets inngang.

I boksen ligger oppholdsrommene i huset, og på sørsiden er det plassert et birom til stuen. Soverommene på nordsiden tilhører den kalde sonen.

- Boksen deler bygningskroppen i to deler, en varm sone mot sør og en kald sone mot nord. Huset er gjennomtenkt, og vi falt for den enkle formen. For oss var det viktig å fange lyset på best mulig måte da vi startet byggeprosessen. Vi bor i en landsdel som er kjent for lyset, og arkitekten utnyttet det maksimalt da han tegnet inn vinduene, sier Idar Ree. Huset er på to etasjer pluss sokkeletasje. Nederst er det bygd en utleiedel, og her er det også entre, boder, opplegg for hagestue og vaskerom. I andre etasje ligger soverom, bad, spisestue og kjøkken, mens barnas soverom, bad, tv-stue og bibliotek er i øverste etasje.

Kjøkkenet er vendt mot sørøst, og vinduet ved frokostbenken slipper inn morgensolen.

- I tillegg til frokostbenken la vi vekt på å ha gode arbeidsbenker med utsikt, og det er lagt inn vindu mellom benkene og overskapene. Hjørnevinduene bidrar også til ekstra lys i rommet. Mellom kjøkkenet og spisestuen har vi satt opp en halvvegg som skiller rommene. Vi synes det er greit å ha produksjonsdel og spisestue hver for seg, spisebordet er det sosiale samlingspunktet i huset, sier Idar Ree. Kjøkkenet har utgang til friområdet på baksiden av boligen, og på finværsdager flyttes måltidene ut på terrassen.

Steinbed og trapper rundt huset er bygd av stein fra en gammel lensmannsgård like ved. Huset er kledd med liggende panel av ubehandlet lerk, og den gjennomgående boksen er kledd med patinert sink og har glassflater på endeveggene.

- Vestlandsbekledning skal ligge, og hjørnene møtes uten lister. Materialene får en karakter som bare blir finere med årene.Vi har et hus med materialer som legger seg perfekt inn i terrenget, sier Idar Ree.