Arkitektur og hytter

Og slik ser det ut innvendig

Hele interiøret er kledd i kryssfinér.

FINÉRINTERIØR: Hele interiøret er kledd i finérplater, blant annet for å skape en forbindelse med furutrærne utenfor, men også fordi hytteeieren var omgitt av gipsplater til daglig og ønsket en kontrast.
FINÉRINTERIØR: Hele interiøret er kledd i finérplater, blant annet for å skape en forbindelse med furutrærne utenfor, men også fordi hytteeieren var omgitt av gipsplater til daglig og ønsket en kontrast. Foto: FOTO: Åke E:son Lindman
Sist oppdatert

Det å bygge en sommerhytte handler om å etablere et umerkelig skille mellom ute og inne. Det dreier seg om å la naturen bevege seg gjennom hytta og komme uforandret ut på den andre siden. Med andre ord la naturen forme hytta.

Arkitekt Anders Martin-Löf gjorde det med sitt sommerhus i Stockholm-skjærgården.

- Ser du huset ovenfra, ser det ut som om det er stukket inn mellom to furutrær, forteller Martin-Löf.

Han tegnet huset som et tilskudd til to andre bygninger som allerede sto på eiendommen, som har vært i familiens eie siden 1950-tallet.

Artikkelen fortsetter under bildet.

RETT UT: Her kan du svømme rett ut i trekronene. Nesten.
RETT UT: Her kan du svømme rett ut i trekronene. Nesten. Foto: FOTO: Åke E:son Lindman
UENDELIGHET: Hytteeieren ønsket å forme en uendelighet ved å la vannet i bassenget nærmest tippe over kanten.
UENDELIGHET: Hytteeieren ønsket å forme en uendelighet ved å la vannet i bassenget nærmest tippe over kanten. Foto: FOTO: Åke E:son Lindman

Livsprosjekt

Martin-Löf forteller at han begynte å tegne på sommerhuset allerede som barn.

- Og så gjorde jeg en ting hver sommer for en stund, men da min mor døde i 2009 og jeg arvet en del av eiendommen, så grep jeg tak i ideen igjen.

Mellom 2011 og 2015 jobbet han derfor mer detaljert med prosjektet, og hvor det siste halvannet årene ble brukt til å bygge hytta.

Materialene ble valgt for å bæres frem

Det kan ikke kjøres frem til sommerhuset, derfor måtte materialene og bygningsdelene velges slik at de kunne bæres frem til byggeplassen.

- Av den grunn ble det blant annet valgt enkeltdører i stedet for store skyvedører, som måtte ha blitt løftet inn med helikopter, forklarer Martin-Löf.

Artikkelen fortsetter under bildet.

LIV: Bruken av kryssfinér gir spill i veggene, og det var også hytteeierens hensikt. Her fra kjøkkenet og spiseplassen.
LIV: Bruken av kryssfinér gir spill i veggene, og det var også hytteeierens hensikt. Her fra kjøkkenet og spiseplassen. Foto: FOTO: Åke E:son Lindman
LYSSPILL: I tillegg til det livet kryssfineren skaper, flommer lyset inn gjennom store vinduer og skaper skyggespill på veggene.
LYSSPILL: I tillegg til det livet kryssfineren skaper, flommer lyset inn gjennom store vinduer og skaper skyggespill på veggene. Foto: FOTO: Åke E:son Lindman

Kinesiske linjer

Eiendommens eldste bygg er fra 1917; et utkikkstårn med kinesiske karaktertrekk. Dette fanget Martin-Löf opp igjen i det nye bygget. Han ville også trekke linjene tilbake til det andre bygget som står på eiendommen, et hus fra 1960-tiden.

- Begge byggene var til stor inspirasjon for meg da jeg tegnet det nye huset. Jeg hentet pulttaket fra 60-talls huset, mens sidene i betongplattformen, som hele bygget hviler på, har fått fem graders helning, fordi det tar opp i seg de skrånende veggene i utkikkstårnet som har en pagodeform.

Artikkelen fortsetter under bildet.

RENE LINJER: Den enkle bruken av tre og den spartanske innredningen former en tiltalende estetikk.
RENE LINJER: Den enkle bruken av tre og den spartanske innredningen former en tiltalende estetikk. Foto: FOTO: Åke E:son Lindman
STILLHET: De rene linjene og treverket skaper en god harmoni i soverommet.
STILLHET: De rene linjene og treverket skaper en god harmoni i soverommet. Foto: FOTO: Åke E:son Lindman

Malte ytterveggene svarte

Hytta er kledd i kryssfinér både innvendig og utvendig. Innvendig er veggene ubehandlet, mens yterveggene er svartmalte. Også dette fordi Martin-Löf ønsket å knytte linjene tilbake til bygningene som allerede sto på eiendommen.

- Tidligere var min bestemors hus malt med svart tjæremaling. I tillegg gjør den sorte overflaten at hytta glir bedre inn i omgivelsene, utdyper han.

- Og kanskje kommer vi til å male min bestemors hus i svart igjen.

De ubehandlede veggene innvendig vil han la gråne med tiden.

- Og så får vi se hvem som eldes hurtigst, meg eller veggene, sier han spøkefullt og legger til at veggene er helt uten kvister.

Artikkelen fortsetter under bildet.

SELVBYGGET: Kjøkkenet er plassbygget.
SELVBYGGET: Kjøkkenet er plassbygget. Foto: FOTO: Åke E:son Lindman
TRAPPELYS: Det er lagt inn lys i trappetrinnene.
TRAPPELYS: Det er lagt inn lys i trappetrinnene. Foto: FOTO: Åke E:son Lindman

Lukten av tre

Til daglig er Martin-Löf omgitt av hvit og gråmalte gips- og murvegger, både hjemme og på jobb. Han ville det imidlertid annerledes i sommerhuset.

- Jeg valgte tre som byggemateriale fordi jeg ville etablere et forhold til furutrærne som står rundt huset. Og så avgir furumaterialene en god lukt.

Lys under trappene

Sommerhuset ligger ovenfor fjordarmen Torsbyfjärden, som er hovedleden for båtene som går til Finland. Og mange av disse skipene er passasjerbåter som er godt opplyst. Dette vil Martin-Löf fange opp.

- Mange av disse fartøyene er godt utstyrt med lys i restauranter og barer, og det hadde jeg lyst til å speile i sommerhuset, men på en pen, ren og skjult måte.

Artikkelen fortsetter under bildet.

STORE VINDUER: Det er brukt store vindusflater rundt hele hytta, og det gir et sterkt samspill med naturen rundt.
STORE VINDUER: Det er brukt store vindusflater rundt hele hytta, og det gir et sterkt samspill med naturen rundt. Foto: FOTO: Åke E:son Lindman
MARMOR: Baderommet ligger lengst inn i hytta, nærmest som en hule og dette ønsket hytteeieren å understreke ved å bruke svart marmor.
MARMOR: Baderommet ligger lengst inn i hytta, nærmest som en hule og dette ønsket hytteeieren å understreke ved å bruke svart marmor. Foto: FOTO: Åke E:son Lindman

Kontraster i materialbruken

Baderommet fremstår som en kontrast til det lyse treinteriøret. Her har Martin-Löf brukt svart marmor av typen Nero Marquina. Det har han gjort fordi baderommet har en hulelignende plassering og han ville fremheve denne lokaliseringen i materialbruken.

- Og så har jeg bygd nesten alt i min karriere i gipsplater, så i sommerhuset var gipsplater forbudt. Derfor brukte jeg også svart marmor i baderomstaket.

Materialbruken i sommerhuset er i det hele tatt preget av kontraster, fra de røffe finérplatene på veggene til den forfinede marmorbruken i baderommet, samt en markant bruk av lysarmatur i messing.

- Jeg hadde bestemt meg for at all synlig belysning skulle være i messing, forklarer Martin-Löf.

- Og så syntes jeg mønstrene i finérplatene spilte så godt sammen med mønstrene i den svarte marmoren. Du kan si at to verdener møttes i et nærmest identisk mønster; høyt og lavt, dyrt og billig, tre og stein.

På kjøkkenet har han brukt matt carraramarmor, som er en av de mest kjente marmortypene, brukt blant annet til å kle operabygget i Bjørvika med.

Artikkelen fortsetter under bildet.

HYTTEDØR: En hytte med hele underetasjen i betong trenger også en dør som bygger oppunder det mektige inntrykket.
HYTTEDØR: En hytte med hele underetasjen i betong trenger også en dør som bygger oppunder det mektige inntrykket. Foto: FOTO: Åke E:son Lindman

Et givende prosjekt

Martin-Löf syntes han måtte unne seg et svømmebasseng, og det ville han forsøke å gi en visuell tilknytning til sjøen nedenfor.

- Jeg syntes det ville være morsomt å få til denne forbindelsen og skape en form for uendelighet, og det opplever jeg at jeg har fått til ved å bruke rustfritt stål på kanten rundt bassenget.

Prosjektet har i det hele tatt vært en glede for ham å bygge sommerhuset, og langt mer givende enn først antatt.

- Det er fint å bruke tid i huset nå som det er ferdig, og oppmerksomheten rundt prosjektet har vært stor. Vi har faktisk fått flere oppdrag på å bygge flere drømmehytter.

Interessert i arkitektur, interiør, boligmarked, rengjøring eller hage? Følg Klikk Bolig på Facebook.

Denne saken ble første gang publisert 08/11 2015, og sist oppdatert 29/04 2017.

Les også