Rykker ut på 15 minutters varsel
Brannvesen på skinner
Med vannkanoner, 90 000 liter vann og skum i tankene og egen trykkabin, skal Bane NORs nye brann- og redningstog sørge for økt sikkerhet i jernbanetunnelene.
Landets tre lengste jernbanetunneler Romeriksporten, Holmestrandsporten og Lieråsen ligger i det sentrale østlandsområdet.
Og når den 19,5 kilometer lange Blixtunnelen på Follobanen åpner i desember, blir den Nordens lengste jernbanetunnel.
Første her til lands
Tunnelene gir ikke bare lavere reisetid, de setter også større krav til sikkerheten for titusener av togpassasjerer daglig, for jernbanen i den sentrale østlandsregionen har hatt en formidabel vekst de siste årene.
Det nye brann og redningstoget til Bane NOR er det første
i sitt slag her i landet for å høyne sikkerheten og beredskapen i jernbanetunnelene i Oslo og omegn.
Fra basen på Oslo Sentralstasjon står det klart til utrykning på 15 minutters varsel døgnkontinuerlig med brannmannskaper fra Oslo brann- og redningsetat (OBRE).
44 000 liter
Selv om branntoget offisielt ble satt i drift 9. august i fjor, fikk det sin ilddåp allerede i juli i fjor da det rykket ut for å bekjempe en skogbrann ved Gjøvikbanen i Maridalen. Da fikk det virkelig vist hvor effektive de fire vannkanonene er.
Branntoget er utstyrt med redningsvogn og utstyrsvogn med redningsmateriell, foruten en tankvogn med slukkeutstyr i hver ende. Hver av de to tankvognene inneholder 44 000 liter vann og 1000 liter skum, i alt 90 000 liter. Det er 36 ganger så mye som en standard brannbil som frakter med seg 2500 liter vann.
En sekssylindret dieseldrevet pumpe på 340 hestekrefter i hver slukkevogn pøser ut 6000 liter vann i minuttet når brannmannskapene øver med toget en tåkete vinterdag på Bane NORs anlegg på Grorud. Strålen fra den ene vannkanonen er så kraftig at den forsvinner inn i tåka. Toget frakter også med seg 1000 meter med brannslanger, og brannkonstabel Per Næsheim må støtte kollegaen Henrik Bøe for at han ikke skal falle over ende av rekylen da han setter fullt trykk på slangen.
– Den lange rekkevidden på utstyret gjorde at vi fikk slukket brannen på Gjøvikbanen før den rakk å spre seg. Dessuten var det veldig effektivt å skumlegge lyngen når det ulmet nede i torven, forteller Bøe da de to har tatt av seg røykdykkerutstyret.
Trykkabin
Brannmester og opplæringsansvarlig Lars Jørgen Pedersen i OBRE er ikke i tvil om at branntoget leverer «trøkk» så det holder.
– Det er en stor fordel at vi nå kan komme oss til et skadested på skinner. Hvis det oppstår brann i en tunnel eller langs toglinja, vil det ofte være vanskelig å komme til med brannbil. Vi får også med oss mye av det samme utstyret som vi har i en brannbil, i tillegg til større mengder vann og slukkeskum, uttaler Lars Jørgen Pedersen, brannmester og opplæringsansvarlig i OBRE.
Branntoget er spesialkonstruert for å håndtere tunnelbranner. I tillegg til slukkekapasiteten, har det en redningsvogn som kan trykksettes som trykkabinen i et fly. Overtrykket forhindrer røyk i å slippe inn i vognen, og ved hjelp av en luftsluse kan passasjerer berges inn og fraktes ut fra en røykfylt tunnel.
Redningsvogn
I redningsvognen er det ni båreplasser og plass til ytterligere 40 personer. Vognen kan også kobles fra resten av toget og frakte ut passasjerer mens tankvognen fortsetter med brannslukking.
Branntoget er spesialkonstruert for å håndtere tunnelbranner.
– Det er veldig viktig å ha denne vogna for trygg evakuering. I tillegg har den en million liter pusteluft i tankene som brannvesenets røykdykkere kan etterfylle flaskene sine fra, sier Pedersen.
Per i dag har rundt 70 brannfolk fra OBRE fått opplæring på toget. Det innebærer at det nå er såkalte superbrukere på toget i hvert eneste vaktlag på hovedbrannstasjonen i Oslo. Derfra er det bare et par minutters utrykningstid bort til toget som står parkert på Oslo S for å ha kortest mulig utrykningstid i alle retninger. I tillegg er brannvesenet i Oslos nabokommuner involvert
i prosjektet.
Koster 50 millioner
I motsetning til en brannbil trenger ikke toget blålys på taket.
– Toglederne i Oslo rydder vei for oss mens de andre togene må vente. Toppfarten er på 100 km/t, forteller lokfører Atle Snapa i Bane NOR.
Toget betjenes døgnkontinuerlig av to lokførere der den ene er ansvarlig for å kjøre toget mens den andre skal bistå hjelpemannskapene.
Toget med en prislapp på 50 millioner kroner er kjøpt brukt fra Sveits.
Vannkapasiteten tilsvarer 36 brannbiler.
– Det er bygget i 1996, men det har gjennomgått en del utbedringer og er både i bra stand og veldig funksjonelt, sier Atle Snapa.
Prisen inkluderer også oppgraderinger, lokomotiv og reservevogner. Alpelandet har enda lengre togtunneler enn Norge, og her har konseptet med egne branntog vært til stor nytte i 40 år. Hele 10 brannstasjoner i Sveits er utrustet med egne brann og redningstog som tar seg av alt fra trær over jernbanelinja til sammenstøt og branner.
Brann- og redningstoget
* Består av to tankvogner med slukkeutstyr, en redningsvogn og en utstyrsvogn.
* Inneholder 88 000 liter vann, 2000 liter slukkeskum, fire vannkanoner og 1000 meter med brannslanger.
* En egen redningsvogn med trykkabin har kapasitet til å evakuere 50 passasjerer i en røykfylt tunnel.
* Står på 15 minutters
beredskap døgnet rundt,
året rundt.
* Toget er kjøpt brukt fra Sveits og er totalfornyet både innvendig og utvendig. Det kostet ca. 50 millioner kroner, inkludert lokomotiv, flere reservevogner og alt av oppgraderinger.
* Har fast base på Oslo S for kortest mulig utrykningstid i alle retninger. Med nytt spor, signal og takoverbygg kostet anlegget ca. 57 millioner kroner.
* 70 brannfolk fra Oslo brann- og redningsetat er hittil lært opp på toget. I tillegg involverer prosjektet aktører fra Oslos nabobrannvesen.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 10 2022