Hysj-hysj om russisk «gave» til følsomt kystområde
Mystisk russisk monument på toppen av norsk fuglefjell
Mens konge, statsminister og russiske toppolitikere møtes i Kirkenes for å feire 75-års jubileet for frigjøringen av i Sør-Varanger, vokser uroen noen mil lenger vest. Under mye hysj-hysj forsøker russerne å reise et mystisk 30-tonns monument, 15 kilometer fra Forsvarets radar i Hasvik.
Ubehaget, uroen og undringen vokser blant folk i Hasvik på Sørøya i Finnmark. Hvorfor er russerne så ivrige på å sette opp det de kaller et «minnesmerke» på toppen av fuglefjellet Andotten?
LES OGSÅ: (+) De uløste drapsgåtene: Politiet gir ikke opp
Hvorfor ikke nede i tettstedet Sørvær ved foten av fuglefjellet?
Hvorfor er monumentet så gedigent, 30 tonn tungt, ti meter høyt og med en stor, sort kube som hovedelement?
Hva er inne i kuben?
Er det noe lokalbefolkningen, Norge og våre allierte ikke vil ha på norsk jord?
I kontrast til den store feiringen av Sovjets frigjøring av Sør-Varanger tidligere i år, utredes monumentet i Hasvik på Sørøya i Finnmark med stor diskresjon.
Tausheten som råder og sentrale norske myndigheters involvering tyder på at spørsmålet er følsomt. Og ikke primært på grunn av toppskarv, krykkje, storskarv, teist og andre fuglearter som hekker i naturreservatet på Andotten.
Heder
Under andre verdenskrig mistet den sovjetiske nordflåten 71 fly over nordområdene. Mange av dem i kamp mot tyske fly, tyske marinefartøyer og tysk luftvern.
Nordflåtens flygere utviste høy moral og gikk for å være dyktige og effektive. Særlig status fikk torpedoflygerne, ifølge en masteroppgave fra Høgskolen i Bodø fra 2010.
Likevel er det ikke kampflygere som skal hedres gjennom minnesmerket Russland nå ønsker å sette opp på Andotten. Monumentet skal reises til minne om en flybåt som havarerte underveis på en transportetappe mellom Island og Kolahalvøya, høyst sannsynlig på grunn av en manøvreringsfeil.
Hva var det med denne flighten som var så spesiell? Var det mannskapet? Var det omstendighetene?
Eller var det ulykkesstedet? Som ligger 332 meter over det strategisk stadig viktigere Barentshavet og drøyt syv kilometer i luftlinje fra dagens kystradarstasjon ved Sørvær i Hasvik, operert av Cyberforsvaret?
I Hasvik kommune er spørsmålene langt flere enn svarene.
LES OGSÅ: (+) Spionen som rømte fra Putin
Våpenhjelp fra USA
Flyet var gave fra USA
Tåkeskyene lå tett over Barentshavet da flybåten nærmet seg Finnmarkskysten. Det var etter midnatt fredag 17. juni 1944, og oberst Viktor Vasiljev og hans besetning på fem mann var slitne. De hadde allerede tilbakelagt flere tusen kilometer på vei fra startpunktet i Elizabeth City på den amerikanske østkysten til flybasen Vaenga nær Murmansk.
Catalina-maskinen var en av om lag 135 fly av typen PBN-1 Nomad, som USA hadde gitt russerne i gave gjennom lend-
lease-avtalen om våpenhjelp.
Med en startvekt på 17 tonn, et vingespenn på 32 meter og kraftig bestykning, var Nomaden et perfekt våpen i kampen mot de tyske ubåtene som lurte langs konvoirutene i Arktis. Men den siste transportetappen fra Reykjavik til Vaenga tok 19 timer. Det lave skydekket gjorde navigasjonen vanskelig, og det ensformige brølet fra de to motorene over cockpiten var utmattende.
«Vår kurs er 66 grader,» hadde oberst Vasiljev rapportert til kameratflyet som var 30 kilometer unna. «Høyden er 500 meter. Vi kan øyne havflaten.»
Deretter ble radioen taus.
Brennende fly styrtet
Men ved 06-tiden fredag morgen fikk den tyske havnekommandanten i Hammerfest en opphisset melding fra batteriet i Hasvik på Sørøya:
«Et brennende fly styrtet på fjellet Andotten. Leteaksjonen ble avbrutt som følge av dårlig vær. Et ilanddrevet landingshjul er tatt vare på. Hjulet er merket: Made in USA.»
Det stupbratte fuglefjellet Andotten er 332 meter høyt og et av de mest kjente landemerkene på kysten. Da tyske soldater i regn og vind omsider tok seg frem til havaristedet, fant de kun vrakrester spredt over et stort område.
LES OGSÅ: Børge Ousland: – Jeg tror det er sunt å danse litt med døden
Konklusjonen var entydig: «Flyet er kommet inn fra havet og blitt smadret mot fjellet.
Av bergede skriftstykker fremgår det at fabrikatet er amerikansk. Besetningsmedlemmene hadde deltatt på et kurs for russiske piloter i USA. En av dem var oberst og bar navnet Vasiljev.»
Skjebnen til PBN-1 Nomad var oppklart. Obersten og hans co-
piloter hadde møtt døden i en fjellvegg på Sørøya.
Flyvende gave
De amerikanske Lend-lease-avtalene under andre verdenskrig var historiens største bistandsprosjekt.
Fra 1941 til 1945 tilførte USA sine allierte materiell for mer enn 50 milliarder dollar, tilsvarende 700 milliarder dollar i dag – eller 6–7 trillioner kroner. Sovjetunionen mottok våpen og materiell for nærmere 12 milliarder dollar.
En liten del av hjelpeprogrammet fikk kodenavn Prosjekt Zebra. Det besto av en gave på flybåter av typen PNB-1 Nomad, en forbedret versjon av de kjente Catalina-maskinene. Programmet omfattet dessuten opplæring av om lag 300 russiske flygere på de svære og kompliserte flybåtene, som var spesielt egnet til overvåking av havområder og bekjemping av ubåter.
Opptreningen av pilotene skjedde ved US Coast Guard-basen i Elizabeth City i Nord-
Carolina. I alt skal 138 flybåter av Nomade-typen ha blitt overført til Sovjetunionen før krigen var slutt. Bare ett greide ikke den lange overfarten, PBN-1, som styrtet på Andotten.
Tema i felleskommisjon
Mer enn 72 år senere ble flystyrten et sentralt tema i en lite kjent russisk-amerikansk samarbeidskomité, US-Russia Joint Commission om POW/MIAs (USA-Russlands felleskommisjon for ettersøking av krigsfanger og savnede.)
Russerne ba vinteren 2017 om hjelp til å identifisere fire lik som i 1946 var blitt flyttet fra en umerket grav på kirkegården i Hasvik til den amerikanske krigskirkegården i Neuville i Belgia. De rettsmedisinske undersøkelsene ledet til et vellykket resultat. De russiske pilotenes siste hvilested var funnet.
LES OGSÅ: Russlands dommedagstorpedo vil drukne alt liv
Monstermonument
Russernes henvendelse ledet også til noe annet: De fikk felleskommisjonens støtte til å reise et fire meter høyt bronsemonument i Elizabeth City i Nord-Carolina, den vesle byen der mer enn 300 russiske piloter gjennomgikk Catalina-trening og fire omkom i en ulykke.
« Hva om vi mister evnen
til å hjelpe folk i nød
fordi våre computere er slått ut?
Russerne sa ingenting om at de samtidig la frem et ønske for norske myndigheter om et nærmere 30 tonn tungt monstermonument på toppen av Andotten til minne om de fem Catalina-pilotene som ble drept under flystyrten i juni 1944.
Monumentene hadde ytterligere én ting til felles: De skulle settes opp i umiddelbar nærhet av militære installasjoner.
Monumentet i USA skulle reises like i nærheten av en av US Coast Guards viktigste baser på østkysten. Monumentet på Andotten skulle være noen få kilometer fra Cyberforsvarets radarstasjon på Sørøya.
Protester
Arbeidet med det russiske monumentet i Elizabeth City ble stanset før statuen kom opp.
Omtrent samtidig med at russerne foreslo å reise krigsmonumenter på amerikansk og norsk jord, presenterte CIA oppsiktsvekkende funn: CIA hadde klare indikasjoner på at russerne ved hjelp av hacking og andre lyssky metoder hadde forsøkt å påvirke utfallet av den amerikanske valgkampen og destabilisere landets demokratiske prosess.
«Russlands forsøk på inngrep i valgkampen var omfattende og systematisk,» skrev FBIs spesialetterforsker Robert Muller i mars i år.
Amerikanerne sa nei
Den lange og harde debatten etterlot dype sår. Bystyret i Elizabeth City, som i 2017 hadde ønsket monument-gaven verdt én million dollar velkommen, sa i 2018 tvert nei.
De ville ikke ha noe som ble kalt «en mulig trojansk hest» innenfor bygrensen.
«Russland er kjent for hacking,» sa bystyremedlem Johnnie Walton, som fryktet at monumentet var en kamuflasje for en i Vesten ukjent teknologi. «Hacking er deres ekspertise, og vi har den største Coast Guard-basen like i nærheten.
Hva om vi mister evnen til å hjelpe folk i nød fordi våre computere er slått ut?»
Taust i Norge
Bare i Norge har det vært helt stille. Regjeringen og kulturdepartementet, som formidlet Kremls ønske til Hasvik kommune, har ikke sagt et pip.
Mange i Finnmark føler uro. For to år siden, samme år som russerne kom med ønske om å bygge monumentet på Andotten, ble GPS-signalene over Øst-Finnmark sabotert av signaler som kom fra russisk side av grensen (se Vi Menn uke 43, 2017 - kan leses i Vi Menn Pluss).
LES OGSÅ: Russland mot Vesten med nye våpen
Hybrid krigføring
I Ukraina og på Krim demonstrerte russerne såkalte hybrid krigføring, blant annet ved hjelp av elektronikk. Og nylig refererte nettstedet aldrimer.no opplysninger fra ikke navngitte kilder om russiske spesialstyrkers angivelige aktivitet på norsk jord.
Ingen av Vi Menns kilder i denne saken tør foreløpig stå frem med sin bekymring.
Selv om Hasvik kommune ønsker en flytting fra fjelltoppen ned til fiskeværet, er det norske prosjektets skjebne stadig uavklart. Og forventes å forbli uavklart når norske og russiske notabiliteter reiser hjem etter markeringen av Sør-Varangers frigjøring.
Nedgravde dollar
Lend-lease-maskinene, som ble fløyet fra USA til det utfattige og krigsherjede Sovjetunionen, var lastet til bristepunktet med amerikanske produkter: silkestrømper, kjoler, lærsko, sigaretter, hermetikk, sjokolade og andre delikatesser. Og dollar − nøkkelen til suksess på den russiske svartebørsen.
En lokal fisker, som i juni 1944 først nådde vrakrestene ved foten av Andotten, fortalte at han hadde funnet «kister med amerikanske dollar,» som han hadde fjernet og begravd på et sikkert sted. Men fiskeren ble arrestert og døde på Tromsø sykehus uten å si eksakt hvor gjemmestedet var.
Da saken kom opp i den russisk-amerikanske felleskommisjonen i 2017, ble funnet av dollarsedler på havaristedet bekreftet. Men ingen har greid å avklare om flybåten virkelig hadde om bord et større dollarbeløp som skulle fra USA til Sovjetunionen. Hvis fiskeren snakket sant, kan kistene fortsatt befinne seg et eller annet sted på den ville og vakre Sørøya.