Slik er den «perfekte mann» i 12 forskjellige land
Hvem er din favoritt?
(SIDE2): I et samfunn som stadig retter fokuset mot kvinnekroppen, og seksualiseringen av den, er det lett å tro at det bare er kvinner som blir seksualisert og objektifisert i samfunnet.
Likevel viser det seg overraskende nok at det stadig blir flere tilfeller av menn som sliter med kroppskomplekser. Antall registrerte tilfeller stiger faktisk raskere enn hos kvinner, viser en undersøkelse gjennomført av Victoria Universitet.
Dette kan vi også se i skjønnhetsindustrien for menn. Mellom 2012 og 2014 har salget av mannlige skjønnhetsprodukter økt med hele 70%.
Denne informasjonen fikk nettstedet Buzzfeed til å gjøre sin egen journalistiske undersøkelse, for å finne ut hvilke skjønnhetsidealer menn må leve opp til, i tolv forskjellige land.
Resultatet viser at menn fra forskjellige kontinenter har en helt forskjellig standard å leve opp til.
USA
Det er de hvite skuespillerne fra Hollywood de fleste i verden viser tilbake til når de skal forklare hvem som setter standeren for skjønnhetsidealene i resten av verden.
En amerikansk ideell kropp har en bred overkropp, inkludert skuldre og armmuskler. Nøkkelordet ser ut til å være «V-formet». I de siste årene har looken med skjegg og rutete skjorter blitt så populær blant menn, at det har kommet et nytt ord for å beskrive stilen, kalt «tømmer-seksuell».
Mexico
Latin Amerika står bare for 2% av salget til hele verdens mannlige skjønnhetsprodukter. I Mexico blir menn ansett som attraktive om de er maskuline og mannlige.
I en studie gjennomført i 2000, kom mexikanske menn på en sammenlagt andreplass, over de tøffeste mennene på jorda. På førsteplass kom Venezuela.
Brasil
Brasil er et av verdens mest mangfoldige land. I 2010 identifiserte 47,7% av befolkningen seg som hvite, 7,6% som svarte, og 43,1% identifiserte seg med en flerkulturell bakgrunn.
Det er stor forskjell mellom rik og fattig i Brasil. Hvite menn blir ofte ansett som viktigere enn fargede, og det å ha rett og glatt hår blir ofte sett på som attraktivt hos menn.
Hvite trekk, sammen med en gyllen hudtone blir sett på som idealet i Brasil, både hos kvinner og menn. Også muskler spiller en stor rolle i landet, og er et stort kroppspress blant menn.
Sør-Afrika
I Sør-Afrika er kun 8,9% av befolkningen hvite, men likevel består forsidene av Sør-Afrikas GQ-magasin og Mens Health-magasin av 77% hvite modeller.
Et kjapt søk etter kjekke Sør-afrikanske skuespillere viser også et resultat av hvite skuespillere, og på IMDB sin oversikt over de mest populære Sør-afrikanske underholderne, er alle de 14 første plassene hvite.
Kroppsmessig er det imidlertid en klar forskjell mellom den skandinaviske og den Sør-afrikanske skjønnhetsmodellen. Det Afrikanske idealet er nemlig betydelig tynnere enn det skandinaviske, som legger mer vekt på muskler.
Nigeria
Den nigerianske filmindustrien, Nollywood, har stor innflytelse i Vest-Afrika, og produserer nest flest filmer på verdensbasis, rett etter Bollywood. Nigerianske mannlige musikkstjerner blir store idoler for tenåringene i Afrika.
Tradisjonell nigeriansk kultur legger vekt på styrke og balanse som det mannlige kroppslige idealet. En studie gjennomført av Universitet i Nigeria i 2007, fant at nigerianere mente maskulinitet er overlegen feminitet.
De som var med i undersøkelsen mente at fysisk styrke, mot, beskyttelse og mangel på følelser var med å bygge opp under det mannlige skjønnhetsidealet.
Tyrkia
Tyrkiske såpeoperaer er et raskt voksende fenomen, som stadig tiltrekker seg flere seere i den arabiske verden. Tv-seriene er den første kulturelle kanalen som blander tradisjonelle islamske verdier, med den vestlige kulturen.
Dette fører til at den tradisjonelle maskuline rollen menn hadde før, nå stadig blir skiftet mer ut med en mykere og mer romantisk rolle.
Det mest populære skjønnhetsinngrepet blant tyrkiske menn er hårfjerning, ettersom kvinner i Tyrkia foretrekker menn uten hår på brystet.
Italia
Italia anses på verdensbasis som hovedstaden for den mannlige moten. Italienske menn er vant til å gå med skreddersydde dresser, og sko uten sokker til hverdags.
Italienske menn er heller ikke redd for å gå med sterke farger, selv om de kan anses som feminine fargevalg, som rosa og lilla. Det å være likegyldig og avslappet blir i Italia ansett som attraktivt.
Italienske menn er opptatt av utseendet, og går gjerne til frisør for å få fikset både skjeff, hår og øyenbryn. Samlet står Italia for 21% av salget av mannlige skjønnhetsprodukter på verdensbasis.
England
Modeller og prodesjonelle fotballspillere som David Beckham og Robert Pattison har vært med på å sette skjønnhetsstanderen for menn i England.
De siste årene har det stadig blitt mer populært med skjegg og annen hårvekst blant menn i England, og store deler av Vest-Europa.
Tidligere var det metroseksuelle menn som brydde seg om utseendet som var mest populære i England, men de siste årene har den litt mer skjeggete og naturnære mannen tatt over førsteplassen.
Hver femte britiske mann har en tatovering. Noe som gjør England til det mest tatoverte landet på verdensbasis.
India
India er helt klart det landet som kjøper flest mannlige skjønnhetsprodukter, da de står for hele 65% av salget.
Hindu maskulinitet er designet for å styrke mannens maskulinitet, og gi dem kontroll over andre, inkludert kvinner. Det bygger derfor oppunder et mannsdominert samfunn.
Det mest populære skjønnhetsprodukter for menn i India er kremer som gjør huden lysere. Den blir stadig mer populær, spesielt blant Bollywood-skuespillere.
Sør-Korea
Den sør-koreanske pop-kulturen blir kalt Hallyu, og inkluderer både musikk, filmer og tv-serier. Den dominerer stort sett underholdningen som blir vist i Asia.
K-pop-stjerner mikser gjerne de harde og musuløse kroppene med myke trekk, og er ofte veldig stylet. De har som regel veldig moteriktige klær, og går gjerne med sminke.
Plastiske operasjoner blir stadig mer normalt blant sør-koreanske menn. Ved operasjoner forsøker de som regel å oppnå større øyne, doble øyelokk og en mer markert nese.
Filippinene
Den filippinske maskuliniteten mikser lokale skikker med de som Spania og USA kom med under koloniseringen. I tradisjonell filippinsk kultur dreier den mannlige rollen seg rundt det å beskytte familien, og det å ha kontroll.
I de senere årene har den maskuline idealet imidlertid veket for den mer metroseksuelle looken, hvor menn er mer opptatt av hårvekst, klesstil og skjønnhet på generell basis.
I en markedsundersøkelse gjennomført i 2004 var 84% av menn i Filippinene enig med uttalelsen «utseende betyr alt».
Australia
På en datingside kalt Misstravel.com vant Australske menn førsteplassen over verdens mest attraktive menn i 2013. Likevel er det én ting som går igjen når australske menn blir spurt om hva de ville forandret på utseendet sitt. De vil gjerne være større og mer muskuløse.
De seks mest populære plastiske operasjonene blant menn i Australia er neseoperasjoner, løft av øyelokkene, penisforstørrelser, ørekorregeringer, ansiktsløft og fettsuging.
Hele undersøkelsen til Buzzfeed kan du lese her. Da finner du også ut hva som sannsynligvis blir den ideelle mannen på verdensbasis i fremtiden.