Anmeldelse - Bulletstorm

Modent tøysespill

Forfriskende lite selvhøytidelig fra Gears of War-utviklerne.

Sist oppdatert

Fans av førstepersonskytespill er som regel en traust og konservativ gjeng.

De liker å skyte nazister og terrorister. De liker realistiske våpen. De liker realistiske scenarioer. Og de fnyser på nesa av spill som «Bulletstorm»: fjollete science fiction med en elektrisk pisk og masse humor.

Synd for dem, alle som hopper over «Bulletstorm» i påvente av et nytt «Call of Medal of Battlefield 1977» går nemlig glipp av et FPS-spill som våger å utvide spillopplevelsen ut av rammene som ble satt av «Doom» for 17 år siden.

Jeg er Grayson Hunt, tidligere elitesoldat som nå er på flukt fra loven. Glad i flaska og stygg i kjeften.

Når Grayson kommer i konflikt med slagskipet til sin tidligere arbeidsgiver General Serano, bestemmer han seg for å ta hevn for gamle dager.

Den litt vel ambisiøse planen ender med at både Seranos slagskip og Graysons romfarkost styrter ned på en fremmed og ugjestmild planet befolket av mutanter.

«Bulletstorm» har blitt presentert som et komispill, en parodi på skytespillsjangeren, og et useriøst tullespill, men historien i spillets enspillerdel er faktisk overraskende engasjerende.

Grayson Hunt og hans venner og fiender fremstår som troverdige, om enn noe karikerte, og utvikler seg til en gjeng jeg faktisk bryr meg om.

Selv om spillet starter som et tradisjonelt skytespill, skjønner man ganske fort at man går glipp av mye hvis man spiller dette som «Call of Duty» eller «Medal of Honor».

En kamp i «Bulletstorm» handler ikke om å knerte fiendene for så å gå videre, det handler om å knerte dem med stil.

Er det et stup i nærheten, dra fienden mot deg med pisken og spark han utenfor.

Skyt en annen motstander i skrittet og følg opp med en kule i panna for å få "Mercy"-bonusen.

Glidetakl en fiende så han flyr opp i lufta, for så å sparke han inn i en strømledning, og en ny bonus er på plass.

Jo mer spektakulært og voldsomt fiendene dør, desto mer poeng får du.

Og poeng vil man ha, de brukes nemlig som valuta som oppgraderer våpen.

«Bulletstorm» er definisjonen av et lekent spill: det leker med spillkonvensjoner, det leker med sjangerkonvensjoner, og det lar spilleren leke seg hele tiden.

Det er en liten påminnelse om at gode skytespill gjerne kan by på mer enn fete våpen og god grafikk, det går an å utvikle spillmekanikkene også, og by på noe mer enn hodeskudd og fotorealistiske omgivelser.

For lengre anmeldelse og skjermbilder fra spillet, besøk Spill.no

Les også:

Slik blir Playstation på mobilen

Marvel-heltene slår fra seg

PC-duell: HP vs. Acer

Denne saken ble første gang publisert 23/02 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også