Forsinket, men på gang:

Bredbånd på toget i vår

Et halvt år forsinket ble det, men i sommer vil de første togkundene få glede av mobilt bredånd.

NETT PÅ FJELLET: Bergensbanen vil ha tilbud om mobilt bredbånd til våren.
NETT PÅ FJELLET: Bergensbanen vil ha tilbud om mobilt bredbånd til våren. Foto: Foto: Scanpix
Sist oppdatert

- Vi håper å kunne tilby trådløst bredbånd på strekningen Skien-Lillehammer fra rundt nyttår, sa daværende markedssjef Ståle Nistov i NSB persontog til Klikk i august i fjor .

Det var nok noe optimistisk. Men i løpet av våren skal tilbudet være på plass, forsikrer Arne Vidar Hesjedal, prosjektleder for nett på tog i NSB.

Han forteller at den tekniske installeringen nå er så godt som ferdig, men omfattende testing må til før det rulles ut.

- Vi vil ikke tilby noe vi ikke er hundre prosent trygge på. I løpet av våren skal testene være gjennomført, sier Hesjedal til Klikk.no.

Drammenstoget

NSB inngikk i fjor kontrakt med engelske Nomad Digital, som skal installere servere, rutere, programvare, kontaktpunkter og annet nødvendig utstyr på norske tog.

Les også: Ta toget til syden

Først ut er altså strekningen Skien-Lillehammer. Dette kommer dermed pendlere på strekningen til gode. Opp mot 85 prosent av togene på streknmingen vil få brebåndstilbudet, lover Hesjedal

- Det dreier seg om de togene som har avgang en gang i timen, ikke ekstratogsettene, og heller ikke lokaltogene mellom Drammen og Oslo for eksempel.

Østfold må vente

Reisende med lokaltogene mellom Drammen og Oslo må fortsatt klare seg uten dette bredbåndstilbudet.

I tillegg til Skienstoget skal et par av de moderniserte togsettene på Bergensbanen få tilbudet om bredbånd.

- Når vil andre travle strekninger, som Østfoldbanen, få tilbudet?

- Blir piloten vellykket, vil vi rulle ut tjenestene på andre strekninger etter hvert. Det er altfor tidlig å si noe om når.

Les også: Slik får du raskere internett

Ukjent pris

Når bredbåndet endelig blir klart, kan togkunder kjøpe bredbåndstilgangen direkte av NSB. Togselskapet samarbeider med operatørene Telenor, Ice og Netcom for å ha så god dekning som mulig hele veien.

Mens Telenor og Netcom gir best dekning i tettbygde strøk, er ICE ofte bedre på de mer øde strekningene, forteller Hesjedal.

Ved å kombinere dekning hos ulike operatører vil NSB sørge for kontinuerlig dekning.

- Det er ikke til å unngå at signalene vil være svakere for eksempel i tunneler. Men det er viktig at kundene ikke opplever at dekningen faller helt ut.

- Hvordan skal dere prise tjenesten? Blir det abonnement, enkeltkjøp eller både og?

- Det vet jeg jo, men det kan jeg ikke si noe om før tjenesten er helt klar.

Les også: Rikstv-opptaker med småfeil

KOMMER NÅ: I løpet av våren blir togpassasjerer på strekningen Skien-Lillehammer de første i Norge som får prøve NSBs nye tilbud om mobilt bredbånd. 
Foto: Morten Holm / SCANPIX .
KOMMER NÅ: I løpet av våren blir togpassasjerer på strekningen Skien-Lillehammer de første i Norge som får prøve NSBs nye tilbud om mobilt bredbånd. Foto: Morten Holm / SCANPIX . Foto: ARKIVFOTO: Scanpix

Film og underholdning

I tillegg til tilbudet om trådløst bredbånd for passasjerer med egen pc, vil det bli mulig å leie håndholdte mediespillere. På de lengre strekningene kommer det egne underholdningstilbud.

Noen av disse tjenestene kan tilbys uavhengig av internettdekningen. Men det er ikke avklart nøyaktig hvordan den tekniske løsningen vil se ut til slutt.

Les også: 6 billige knallkamera

Dyrt i Sverige

I Sverige har internett på togene vært et tilbud i flere år. NSB understreker at svenskene har et eldre system enn det som nå innføres i Norge.

Nettsidene til SJ (Svenska Järnbanen) viser at internett kan bli en dyr fornøyelse, særlig for sporadiske brukere.

Svenskene tar 49 kroner for en halvtime, 69 for en time og 89 for to timer. Månedskort for internettilgang ligger på 599 kroner, mens SJ krever 5990 svenske kroner for et helt år med nettilgang på toget.

Flere teknologisaker på Klikk Teknologi

Flere reisesaker på Klikk Reise

Denne saken ble første gang publisert 12/02 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også