Fototips: Slik tar du gode bilder av mennesker
Fototips til gode portretter
Familie og venner. Ta gode bilder av dem også, ikke bare mange.
Nei, det er faktisk ikke så enkelt å ta gode portretter.
På mange måter er gode bilder av barn, bilder av dyr og portretter noe av det mest utfordrende å ta bilde av, selv med ditt nye knallkamera.
Les også:
Soleklar sekser til dette kameraet
Det er altfor lett å la tankene vi har om personen komme foran det fototekniske, og resultatet kan dermed fort bli skuffende.
Med litt bedre planlegging, tydeligere fokus og grunnleggende fototeknikk på plass kan heldigvis de fleste portretter løftes flere hakk, og fotografen sitter igjen med bilder som yter modellen rettferdighet.
Les også:
Spontane portretter
Veldig mange bilder blir tatt spontant i situasjoner vi har det fint, for eksempel på ferie, i selskap, ute i naturen og ved høytider. Selvsagt ønsker vi minner fra hyggelige begivenheter!
Men nettopp spontaniteten i slike bilder ødelegger ofte for det gode bilderesultatet. Hvem har vel ikke tatt bilder fra hyggelig måltider, hvor man først i ettertid oppdager at dekketøy, flasker og halvfulle matfat dominerer hele forgrunnen?
Les også:
Stor test av speilreflekskameraer
1. Rydd plass til motivet
Kanskje bakgrunnen skjemmes av andre mennesker som haster forbi, komplett med halvt avkuttede hoder? Et slikt bilde blir aldri riktig godt, uansett hvor festlig lag man var i eller hvor godt måltidet smakte.
Et enkelt, men svært virkningsfullt, grep for bedre bilder, er da simpelthen å rydde unna så mye som mulig.
Flytt så mye som mulig av det som står foran personen, og se om du kan ta bildet fra et annet ståsted så bakgrunnen fremstår så ryddig som mulig. (Er maten i seg selv et høydepunkt, kan du ta egne bilder/stilleben av maten.)
2. Ta nære bilder
For portrettfotografering gjelder også det allmenne fototipset:
Gå nærmere! La modellen fylle så mye som mulig av bilderuten, og velg gjerne stående bildeformat for best mulig plassutnyttelse.
Når man velger kamerastandpunkt, vil det nesten alltid være best om man fotograferer i øyehøyde med motivet.
Les også:
3. Velg riktig teknikk
Det beste portrettobjektivet er ofte en moderat tele, med brennvidde mellom 80 og 100mm. Videre vinkel gir fortegning av ansiktet. Jo større vidvinkel - jo større nese!
Så å si alle kameraer har portrettprogram, hvor kameraet da velger en ganske stor blenderåpning (lav f-verdi).
Lær mer om valg av objektiv her.
Dermed fremstår hovedmotivet skarpt, og bakgrunnen mer sløret.
Dette kan man selvfølgelig også gjøre selv ved å velge blenderprioritet (A) eller helt manuell innstilling på kameraet. Effekten av stor blender ved portrettfoto blir best om modellen plasseres i god avstand til bakgrunnen.
På speilreflekskameraer kan man manuelt også stille inn lavere kontrast. Dette glatter ut huden og gjør eventuelle uregelmessigheter jevnere.
4. Velg riktig lys
Med mindre man har tilgang på profesjonelt utstyr, er blitsen sjelden en god hjelper for å få flatterende portretter.
Lyset blir flatt og hardt, og hudtonen blir ikke gjengitt korrekt. Klarer man derfor å benytte seg av det naturlige lyset, gir det oftest mye bedre resultat.
Bilder ute er da det enkleste alternativet. Ute vil lysets retning og styrke være avgjørende for portrettets karakter.
Det beste fotolyset finner man ved lett overskyet vær.
Medlys er som oftest ikke så gunstig, siden det kan få modellen til å myse og gir dype skygger i ansiktet.
Sidelys er mye brukt i portrettfotografering. Motlys gir fort undereksponert ansikt, men ved hjelp av utfyllingsblits eller eksponeringskompensasjon, kan motlys gi gode fotografiske resultater.
5. Vær varsom med blitsen
Er man inne, kan modellen plasseres i nærheten av vinduet - innfallende lys gir stemningsfulle bilder. Pass bare på stille hvitbalansen i kameraet så den er tilpasset fargetemperaturen!
Er det mørkt ute, og man må bruke blits, vil det i mange tilfeller hjelpe å tenne flest mulige lamper inne. Velg objektiv/brennvidde med best mulig lysstyrke.
Teleobjektiver har som regel dårligere lysstyrke enn normalobjektiver/vidvinkler, så her blir man nødt til å kompromisse.
Med blits er det viktig å holde en viss avstand til motivet, så man ikke får for høy kontrast og et overeksponert ansikt mot en altfor mørk bakgrunn.
Røde øyne oppstår nesten uansett hvis man bruker kameraets innebygde blits.
Ekstern blits hjelper bra på dette problemet. Ellers kan man fjerne røde øyne svært enkelt i de aller fleste bildebehandlingsprogrammer.
En del kamera har også teknologi for ansiktsgjenkjenning. Her er da kameraet programmert for automatisk å velge best mulig eksponering og fokus.
Ofte kan da også røde øyne fjernes direkte i kameraet.
6. Jobb med poseringen
Fastfrossete glis, lite flatterende vinkler og stive, oppstilte personer foran uinteressante bakgrunner er noe man bør forsøke å unngå når man tar portretter.
Med litt kunnskap om posering er det lett å gi modellen enkle instruksjoner.
Ved å småprate og holde en uhøytidelig tone løsner folk lett opp, for de fleste vil jo egentlig se bra ut på bildene.
Få gjerne modellen til å bevege seg litt - hvis motivet står rett opp og ned foran kameraet, blir det ikke noe interessant portrett.
Små endringer i vinkelen på kroppens vinkling kan heve resultatet mange hakk.
Hvis du vil ta bilder i helfigur, kan modellen med fordel ha noe å lene seg mot; det kan være en dørkarm, en bil eller et gjerde.
Dermed blir poseringen mer avslappet og naturlig.
Et helfigurportrett kan også tas mens modellen sitter i for eksempel en trapp eller på en stol. Sittende kan det være nyttig at modellen har noe å hvile albuene på.
7. Velg riktig vinkel
Ønsker du (eller modellen!) at vedkommende skal se slankest mulig ut, kan kroppen vendes litt på skrå.
Armene bør ikke presses inn mot kroppen, men i stedet holdes litt ut slik at det blir noen centimeters avstand mellom dem og kroppen.
På samme måte er det best å ha beina litt fra hverandre, og kanskje bøye det ene kneet lett.
En skallet isse blir mindre tydelig om man fotograferer litt nedenfra, og dobbelthake unngås ved at modellen løfter haken litt og ser opp mot kameraet.
Ved blitsfotografering blir det lett reflekser i brilleglass. Den enkleste løsningen er at modellen tar av seg brillene.
Det er også lettere å unngå reflekser om personen vender om hodet og viser halv profil, slik at blitslyset ikke slår direkte inn i brilleglassene.
Hendene forteller gjerne om hvor trygg modellen er, så prøv og finn en måte modellen kan slappe av i hendene på.
Hvis hendene virker unaturlige på bildet, kan du forsøke å få modellen til å aktivisere hendene ved å holde rundt noe.
8. Rett bakgrunn og atmosfære
For best mulig å fremheve personen du portretterer, er det også viktig å ikke glemme alt rundt. Tenk på hva du vil fortelle med bildet, og bruk omgivelsene til å fremheve dette!
Fargemessig er det slik at komplementære (motsatte) farger fremhever. En mørk bakgrunn vil dermed fremheve lyst hår, og motsatt.
Hva slags klær modellen skal ha på seg, avhenger også av hva slags portrett du vil ta. I et relativt nøytralt portrett vil det egne seg med enkle klær uten for mye mønster, og da gjerne klær modellen føler seg komfortabel med.
For mange farger stjeler oppmerksomhet, så det er best å holde seg innenfor noenlunde samme fargeskala. Det gjør seg godt med litt synlig hud på bilder, så prøv gjerne å åpne en ekstra skjorteknapp eller rull opp ermene på genseren.
For å skape ekstra blikkfang og underbygge bildet, kan du prøve deg fram med enkle rekvisitter. Hatter, såpebobler, blomster eller en fargerik ball er alle eksempler på enkelt tilbehør som kan gi portrettet særpreg
I et klassisk portrett er det ene og alene modellen som står i fokus. Ved siden av enkel bekledning, bør da også bakgrunnen være uten distraherende momenter.
Er du ute, kan himmelen, en enkel vegg eller en hekk være greie, nøytrale bakgrunner.
9. Bruk miljøet riktig
Inne brukes ofte stoffbakgrunner.
For å unngå slagskygge ved bruk av blits, så pass på modellen står i god avstand til bakgrunnen!
Tredelingsregel gjelder også for portretter, så du bør plassere modellens øyne i øvre tredjedel av bildet.
Et miljøportrett er en annen måte å avbilde mennesker på. Her er det meningen at miljøet (klær, bakgrunn og generell stemning) skal fortelle noe om personen som avbildes.
Det er viktig at alle elementene i bildet samspiller, så prøv å finne en bakgrunn som har sammenheng med motivet.
En fisker i arbeidsklær kan plasseres i båten han arbeider, og en uniformskledd gardist ser nok aller flottest ut dersom han fotograferes på vakt.
På motsatt side vil et bilde av en bunadskledd jente stilt opp på en trist asfaltert vei være lite spennende og sannsynligvis gi inntrykk av at noe mangler- selv om både jenta og bunaden er flotte!
10. Slik tar du gruppebilder
I mange situasjoner ønsker man å ta bilde av to eller flere mennesker samtidig. Dette krever en litt annen innfallsvinkel enn bare å fotografere én.
Først og fremst bør du forsøke å få personene til å fylle bilderuten og at de er plassert i forskjellige høyder.
Fra klassebilder husker du kanskje at de høyeste i klassen ble plassert bak, noen sto på kne og en kanskje lå sidelengs helt foran?
Om man ikke ønsker å kopiere den stilen helt, kan forskjellige høyder fint oppnås ved å finne fram noen stoler, plassere hele gruppen i en trapp eller lignende.
Det gir også bedre dynamikk om ikke alle holder kroppen i samme vinkel.
Det aller viktigste i et gruppebilde er likevel å få fram et samspill menneskene imellom, å få vist fram hva som gjør dem til en gruppe og ikke en tilfeldig sammensatt gjeng enkeltindivider. Menneskene bør derfor være ganske tett samlet, og gjerne ha fysisk kontakt med hverandre der det passer seg. Ikke glem å ta mange bilder! Jo flere par øyne i samme bilde, desto større risiko for at noen blunker.
11. Tenk utradisjonelt
Mange av de artigste bildene vi ser, viser mennesker i artige situasjoner eller med ukonvensjonelle ansiktsuttrykk.
Tenk bare på bilder av idrettsutøvere!
Noen av disse portrettene er tilfeldige blinkskudd- fotografen har tilfeldigvis havnet i en spennende situasjon og trykket på utløseren i det rette øyeblikket.
De langt fleste bildene dreier seg imidlertid om god planlegging og evne til å tenke litt utenfor boksen.
Alle går igjennom ulike sinnsstemninger, og kanskje er ikke et smilebilde det beste for å fortelle noe om en person?
Prøv å lokke fram reaksjoner hos modellen, og vær aktivt til stede i situasjoner der det foregår noe. La modellen leke seg, bøy deg ned, klatre opp på en stol og eksperimenter med kameraets innstillinger.
Det skal ofte ikke så mye til før du får resultater i form av helt unike portretter!
Les også:
Slik lager du fotokunst med HDR-teknikken
Denne saken ble første gang publisert 27/04 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.