Han laget sin egen flysimulator
Norges råeste flysimulator
I en liten bygd utenfor Molde finner du trolig Norges råeste hjemmelagde flysimulator. Hva får man for 250.000 kroner og over 3000 arbeidstimer?
Vi har vært så heldige å få besøke 32 år gamle Ivar Hestnes fra Molde som er midt i et ambisiøst prosjekt. Han har satt seg som mål å lage en fungerende, tro kopi av cockpiten til en Boeing 737 flygemaskin. Han har holdt på å bygge i halvannet år nå og estimerer at han er 60 prosent ferdig.
Vi kommer inn i et kjellerrom som er ca. fem ganger fem meter. Den ene veggen er opplyst av tre projektorer og danner et bredformatbilde av Flesland flyplass. På motsatt vegg er det to enorme høyttalere som peker inn mot midten av rommet hvor det står en Boeing 737 cockpit. Ivar gliser i det vi går inn i rommet og jeg kan ikke annet enn å måpe. Dette er noe av det råeste jeg har sett. Det blir så vidt tid til en liten inspeksjon før Ivar roper meg inn i cockpiten. Vi må dra, vi har «slot-tider» å holde og trafikken ut av Flesland på morgenkvisten er brutal. Vi skal fly Bergen - Oslo. Ivar er pilot, mens jeg skal gjøre mitt beste som co-pilot.
Kaptein Ivar starter motorene og hele cockpiten durer av de startende motorene. Hemmeligheten til den kraftige duringen er en basshøyttaler under gulvet i cockpiten. Den har Ivar satt opp til å vibrere for å få opp realismen i simulasjonen.
Ivar ber tårnet om en såkalt «push-back» ut fra gaten. «Fest setebelter» er tent og vi er klare for å taxe mot rullebanen. Ivar går igjennom alle prosedyrer for letting og landing og forklarer hva alle knapper i cockpiten gjør. Den stakkars journalisten blir likblek da han får vite at det faktisk er han som skal fly tilbake fra Oslo. Hvordan vil dette gå?
Bygger alt selv
Vi kommer oss ut på rullebanen og Ivar setter fart. Flygemaskinen letter og vi ser Bergen forsvinne under oss. Når vi har stabilisert maskinen mot Oslo, slukker Ivar «fest setebelter-skiltet» og setter på autopiloten. Jeg benytter anledningen til å skyte inn noen spørsmål. Og et naturlig spørsmål er «hvorfor?».
- Jo sier Ivar, jeg har alltid hatt en utrolig interesse for fly. Jeg spilte flysimulator på min gamle Commodore 64 og var oppslukt. Den gangen var det ikke stort annet enn firkanter på skjermen, men man kunne drømme seg bort. Så kom jeg borti Microsoft Flight Simulator 2004 og ble helt frelst. Det tok ikke lang tid før jeg fant ut at det faktisk er mulig å bygge en simulator rundt dette spillet. Og da var det gjort, forteller han.
Dette var tilbake i 2006 og byggingen startet tidlig 2007. Flykroppen er bygget av kryssfiner som han har bøyd og lakkert. Finishen er upåklagelig og det ser helt ekte ut. Instrumentene er stort sett kjøpt gjennom et canadisk firma ved navn www.flightdecksolutions.com. Her kan man kjøpe kopier av ekte instrumenter som snakker med simulatoren og oppfører seg deretter. Høydemålere, fartsmålere, kompass og alt annet inne i flyet fungerer på akkurat samme måte som det gjør i virkeligheten.
- Selv om delene kommer ferdig er det fortsatt mye som må gjøres for å få det til å passe i akkurat denne simulatoren, forteller Ivar. Han er virkelig en tusenkunstner som ordner med alt fra elektronikken til programmene som kjører i bakgrunnen av simulasjonen.
- Sånn som denne bryteren her, fortsetter han og holder opp en bryter for å starte motoren. Den skal vris til høyre, blir stående og går tilbake igjen når motoren har fått rett turtall. Dette kommer ikke fra produsenten av bryteren og dermed må Ivar lage en innretning som gjør nettopp dette.
200.000 kroner, så langt
Selve simulatorprogrammet er Microsoft Flight Simulator 2004. Ivar venter med å oppgradere til siste versjon.
- 2004 fungerer bra og det er opp mot denne utgaven alle paneler, knapper og brytere er stilt inn. Det er ikke bare-bare å bytte grunnsystemet forklarer han. Men, jeg kommer nok til å gjøre det når simulatoren er ferdig.
Hele maskineriet drives av ikke mindre enn seks PC-er. Disse er gjemt under snuten på cockpiten.
- En maskin kjører selve simuleringen, de andre er der kun for å kjøre instrumenter. De digitale instrumentene vises i skjermer som ligger bak instrumentpanelet og jeg må dermed kjøre en PC pr. skjerm, mens en maskin holder styr på alle knapper og brytere.
«Så dette er en kostbar hobby?» lurer jeg, men nå forstyrrer jeg vist en kursendring over Hardangervidda. Ivar snurrer og trykker på autopiloten som straks begynner å svinge flyet.
- Beklager det, sier Ivar. Man må gjerne justere ruten litt underveis. Før han fortsetter: Jo, det er ganske kostbart. Hittil har jeg vel brukt nærmere 200.000 kroner. Jeg regner med å bruke i hvert fall 250.000 før jeg blir ferdig. Det har også gått med over 2000 arbeidstimer til nå, så den egentlige kostnaden er en del høyere om man regner med timelønn. Men det er definitivt verdt både tiden og pengene smiler Ivar, som tydelig nyter hvert øyeblikk i simulatoren.
Det er nå jeg kommer til skade å spørre om Ivar spiller mye eller om det blir mest bygging.
-Spiller? Spør Ivar, tydelig forvirret før han skjønner hva jeg snakker om. Jo, jeg flyr en del ja, men det blir mer bygging. Tipper jeg bygger 90 % og flyr 10. Men det vil nok jevne seg mer og mer ut etter hvert som ting kommer mer på plass.
100.00 for stoler
Hittil har Ivar fått på plass hele hovedpanelet. Her er alle de viktigste instrumentene. Han har fått inn en spesialbygget gasskontroll, autopilotpanelet under vinduet er ferdig og han har akkurat montert takpanelet.
- Det som gjenstår er noen knapper og brytere her og der. Det mangler et lite panel i taket, flystikkene mangler samt stoler. Bortsett fra det, er alt på plass. Stikkene har han liggende, men det er visst en del hindringer å overkomme før de kan komme på plass. Ivar er redd for å miste flytid og flyr dermed foreløpig med en vanlig joystick.
- Stikkene kommer så fort jeg har laget ferdig festeanordningen forteller han, det er ikke noe problem. Setene derimot, det er et problem. Det er langt fra noen vanlige seter og brukt koster dem fort opp mot 100.000 kroner. Flyselskapene har en policy om å kaste alt gammelt, så Ivar må pent se på at pent brukte seter blir knust foran øynene på han. Men det er en kar i England som bygger kopier forteller han med et håp i stemmen. Det får bli siste utvei om jeg ikke får tak i noen ekte.
Nå begynner Ivar å trykke på alt som er av knapper i cockpiten. Vi skal nemlig inn for landing på Gardermoen. Ivar drar på luftbremser, tar ut hjul og stiller flaps. Hele cockpiten rister av bremsingen. Basshøyttaleren på gulvet gjør en kjempejobb i realismen og man tar seg selv i å holde seg fast av all vibreringen.
Et siste stort dunk møter oss da hjulene tar i bakken. Det er en perfekt landing og Ivar taxer inn til gaten for å tanke. Nå er det min tur.
Sosial hobby
Jeg får start på maskineriet og kommer meg omsider ut på rullebanen. I det vi får klarsignal fra tårnet titter jeg bort på en bekymret Ivar og gir full gass. Her kommer første korreksjon. Man gir ikke full gass under take-off. Det har med drivstofføkonomi å gjøre. Ivar er svært miljøbevisst i flygingen sin. Han gjør det han kan for å spare miljøet og flyr dermed økonomisk. Han fyller bare det han må, for å holde vekten på flyet nede.
Etter en litt mer humpete take-off, fortsetter jeg intervjuet. Hvorfor akkurat 737 spør jeg.
- Det er en veldig enkel grunn til det sier Ivar. Jeg har flydd utrolig mye mellom Oslo og Molde, og denne ruten er det 737 som flyr. Jeg har derfor et forhold til akkurat dette flyet. Det er også et populært fly, så deler er billige. Dessuten er Boeing sine fly mer flymaskiner enn de datastyrte Airbusene får jeg vite og fortsetter: har du noen favorittsteder å fly?
- Det blir mest innenlands ja. Flyet står som regel parkert på Molde lufthavn. Det er mest gøy å fly steder man kjenner seg igjen. Det er ikke rent sjelden jeg tar meg en flytur kun for å nyte utsikten.
Og akkurat da svinger jeg og autopiloten til høyre og flyr vest ut av Oslo. Man kan virkelig kjenne seg igjen i landskapet og jeg skjønner straks hva Ivar snakker om.
Du har ikke vurdert pilotyrket på ordentlig da? Spør jeg.
- Jo da, jeg har lekt med tanken, men man begynner liksom ikke å fly en 737. Man begynner gjerne på småfly og må jobbe seg oppover. Det koster flesk å ta sertifikatet og en del år før man kan begynne å tjene det inn. Dessuten har jeg jo simulatoren, legger han til med et smil.
- Miljøet for flysimulatorbygging er svært godt forteller Ivar. Han er medlem av OFKL.org eller Oslo flysimulatorklubb. Her arrangeres det jevnlig arrangementer og alle er gode venner.
- Vi har medlemmer fra 16 til 80 år forteller Ivar så det er et miljø for alle aldersgrupper. OFKL stiller noen ganger ut simulatorene sine og da er det Ivars simulator som troner øverst. Han har bygget simulatoren i fem moduler som får plass på lastebil. Den er derfor veldig enkel å frakte rundt.
Har du noen tips til folk som ønsker å vite mer om flysimulatorer og byggingen av dem, spør jeg.
- Det aller beste er å bruke forum på Internett. www.OFKL.org har mye bra og www.flightsim.no har også mye bra smiler Ivar, som har laget en forumtråd om simulatoren sin på sistnevnte. Denne tråden er den mest leste posten på forumet. Ivar legger også ut en jevnlig oppdatering på hva som skjer med byggeprosjektet.
Følg prosjektet
Nå begynner jeg å skimte Flesland igjen og Ivar snakker meg gjennom landingsprosedyrer. Hender det at du ikke klarer landingen og styrter spør jeg. Da får Ivar et alvorlig uttrykk i ansiktet. Han vil tydelig ikke snakke om det, og mumler noe om mange liv på samvittigheten.
Dette er altså ikke noen lek, så det er ikke uten grunn jeg kaldsvetter på vei inn mot Flesland. Ivar gjør alt klart og det er dekket bord når jeg setter hjulene i asfalten og puster ut. Ivar er tydelig fornøyd med flygingen min, selv om det vises et snev av lettelse i ansiktet hans.
Så hva blir neste store milepæl i byggeprosjektet spør jeg.
- Jeg skal få på plass et halvsirkelformet lerret i stedet for det flate jeg har i dag. Dette gjør at man kan kikke til siden ut av sidevinduene. Dette vil gjøre mye forteller Ivar og klarer ikke helt å skjule entusiasmen i stemmen. Jeg regner med å si meg fornøyd med byggingen mot neste sommer forteller han. Og oppfordrer alle som er nysgjerrige til å følge med på tråden han på flightsim.no.
Denne saken ble første gang publisert 25/10 2008, og sist oppdatert 03/05 2017.