Guide: Windows Fjernhjelp
Slik fjernstyrer du andres PC
Er det deg venner og familie ringer når de har datatrøbbel, eller trenger du selv hjelp med PC-en av og til? Da bør du ta en titt på Windows Fjernhjelp.
Som datakyndig har du sikkert stadig fått spørsmål om å hjelpe andre med dataproblemer de måtte slite med.
Eller så har du kjørt deg helt fast, og trenger hjelp av noen som kan mer enn deg.
Les også: Test av webkamera
Å forklare hva man skal gjøre over telefon kan kanskje fungere i enkelte sammenhenger, men det er mye enklere å slippe hjelperen direkte inn på PC-en, for å gjøre endringene som trengs.
Mange er ikke klar over at Windows har et glimrende program for å gi og motta slik hjelp over internett.
Windows Fjernhjelp (Remote Assistance på engelsk) er tilgjengelig i nyere versjoner av Windows, og trenger ikke noe komplisert konfigurering.
Vi har her tatt utgangspunkt i versjonen som finnes i Windows Vista.
Les også: Guide til DynDNS
For å få hjelp
1. Åpne tjenesten ved å skrive Windows Fjernhjelp i søkefeltet nederst på startmenyen, og klikk på resultatet som kommer opp. Når programmet har startet, trykker du på knappen for å invitere noen du stoler på til å hjelpe. Det går også an å bruke Windows Live Messenger til å be om hjelp, hvis den som skal hjelpe er tilgjengelig der.
2. Den som skal hjelpe trenger en fil fra deg som trenger hjelp. Denne kan overføres på ulike måter, for eksempel via mail eller Live Messenger. Vi velger å sende filen på mail, og trykker «Bruk e-post til å sende en invitasjon». Hvis du bruker webmail, må du bruke det andre alternativet og lagre og sende filen manuelt.
3. Tast inn et passord som du gir til den som skal hjelpe deg.
4. E-postprogrammet på PC-en åpnes, og lager automatisk en e-post med den nødvendige filen. Send e-posten til den som skal hjelpe deg.
5. Når hjelperen har koblet seg til, får du spørsmål om å godta hjelpen. Svar Ja.
6. For at hjelperen skal få gjort noe, trenger han kontroll over selve maskinen. Svar ja på dette også.
7. Nå har hjelperen full kontroll over din maskin, og kan gjøre endringer. Du kan følge med på hva vedkommende gjør, og trykke på koble fra hvis du ønsker å avslutte hjelpen. Hvis du ønsker å starte en tekstsamtale med hjelperen samtidig, trykk på «chat».
For å gi hjelp
1. Åpne filen du har fått på e-post eller på annen måte fra den som trenger hjelp. Godta eventuelle sikkerhetsadvarsler.
2. Skriv inn passordet den som trenger hjelp har laget.
3. Du får nå opp skrivebordet til den som har bedt om hjelp. I utgangspunktet får du bare se skrivebordet. For å ta kontroll over maskinen og kunne gjøre endringer, trykk på knappen «Be om kontroll» som du finner helt øverst i vinduet.
4. Gjør de endringene som er nødvendige på den andre maskinen. Hvis maskinen må restartes underveis, må prosedyren gjentast.
Andre alternativer
Et annet alternativ er å bruke tjenesten Copilot, som du finner på www.copilot.com. Denne støtter også Mac, i tillegg til alle nyere Windows-versjoner. Fordelen med Copilot er at den er enda enklere å bruke for den som skal få hjelp, som bare trenger å logge seg på nettsiden og taste en kode. Ulempen er at den koster penger å bruke mer enn 2 minutter.
Les også: Guide til Copilot
Denne saken ble første gang publisert 12/05 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.