Norske kjendiser granskes for nettspill-reklamer
Lotteritilsynet truer med tvangsmulkt og anmeldelse.

(SIDE2): Lotteritilsynet har opprettet tilsynssak mot bransjen, og de følger særlig med på, og registrerer kjendiser som brukes i markedsføringen.
Det er til nå registrert rundt 30 personer innen idrett og underholdning, som på ulikt vis har skapt omtale rundt pengespill de siste årene.
Kan anmeldes i hendhold til lotteriloven
- Vi har registrert at disse personene opptrer i ulike fora der pengespill profilerer seg. Vi ser at flere av disse kjente personene opptrer i grenseland for hva som er lovlig markedsføring, sier juridisk rådgiver Silje Sægrov Amble i Lotteritilsynet til VG.
Amble nevner blant annet Petter Solberg, Agnes Kittelsen, Alexandra Joner og Petter Northug.
Mer fra Side2.no: Besøk forsiden
Avisen har blant annet vært i kontakt med Alexandra Joner, som tidligere har vært ambassadør for Betsson. Gjennom sin agent sier at hun ikke har noen kommentar, og at hun ikke er ambassadør for spillselskapet lenger.
Mange av reklamene sendes fra utlandet, men er rettet mot nordmenn. Lotteritilsynet har ikke reagert mot noe eller noen ennå, på grunn av TV-direktivet fra EU som gjør at det som vises på norske kanaler, men som er sendt fra utlandet kun reguleres av sendelandet. Men om kjendisene markedsføres i Norge eller på nettsteder rettet mot nordmenn kan saken stille seg annerledes.
Harrysegmentet av kjendiser
Rektor Trond Blindheim ved Norges Markedshøyskole forteller til avisen at budskapet blir mer troverdig om det kommer fra en person man liker, enn om det kommer fra en selger. Altså har kjendisene i kraft av sin status mulighet til å påvirke andre. Men å stille opp på noe som dette synes han er harry.
- Dette må da være det folk kaller harrysegmtet av kjendiser. Der det er penger å hente stiller denne kategorien kjendiser opp på nesten hva som helst. Og det virker åpenbart, sier Blindheim til VG.