Apple, Google, Amazon, Facebook:
Kampen mellom de fantastiske fire
Apple, Google, Amazon og Facebook er verdens fire mektigste selskaper. I startfasen delte de den digitale verden mellom seg – nå er hanskene av og det er kamp alle mot alle.
Etter to økonomisk ødeleggende kriger har USA et imageproblem. Ryktet til USA som militærmakt er mildt sagt frynsete, romskipene flyr ikke mer, bilindustrien ligger brakk og Wall Street er i vanry.
Men så annerledes det ser ut når blikket vendes mot Apples brukervennlige produkter, gratisoppfinnelsene til Google, den lynkjappe netthandelen på Amazon eller den kule vennetjenesten Facebook.
Ikke bare er alle fire amerikanske. Apple, Google, Amazon og Facebook er også de fire viktigste selskapene i verden i dag. De har sammen forandret både hverdagen vår og måten vi tenker på som få - eller ingen - før dem i historien.
Du må bare la deg fascinere av de kreative ideene, løsningene, oppfinnelsene,patentene. Men det som til syvende og sist selvsagt fascinerer aller mest, er de enorme pengesummene de er verdt.
Ta for eksempel Facebook som ble etablert så sent som i 2004. Åtte år senere er firmaet verdsatt til 100 milliarder dollar, cirka 600 milliarder norske kroner. Slikt pirrer fantasien.
Samtidig er det andre sosiale nettmediet Amazon med sine 90 milliarder dollar, ca. 540 norske milliarder, verdt nesten like mye. Svimlende summer til tross:
Google er verdt 200 milliarder dollar, cirka 1200 milliarder kroner, og Apple med sin iPhone, iPod, og iPad verdt 360 milliarder dollar, cirka 2160 milliarder kroner.
Til sammenligning var Norges statsbudsjett i 2011 på cirka 1000 milliarder kroner.
Les også:
Mannen som brakte dødsstraffen tilbake
800 millioner «venner»
Den økonomiske makten til den digitale kvartetten er enorm. Når Apple for eksempel lanserer en ny iPhone, lytter verden.
Amazon er for mange synonymt med internettbutikk. Google dominerer bransjesøkene og vennenettverket, Facebook teller 800 svimlende millioner medlemmer. Noe som tilsvarer 160 ganger antall innbyggere i Norge.
Til sammen er de fire verdt cirka 750 milliarder dollar, rundt 4500 milliarder kroner, fire og en halv ganger fjorårets norske statsbudsjett. I gründerdagene delte de fire den digitale verden mellom seg. Ikke nå lenger.
Ingen av dem er i dag fornøyd med å spille andrefiolin. Alle er besatt av stormannsgalskap, hvert og ett av selskapene prøver å lansere noe som vil knuse de andre. Her slåss alle mot alle.
Google vil inn på Apples mobilmarked, Facebook vil gjøre Google overflødig som søkemotor, Amazon har utviklet lesebrettet Kindle Fire som en direkte konkurrent til Apples iPad til halve prisen og Apple vil inn på TVmarkedet og ta andeler fra Google som gjennom YouTube dominerer på Internett filmsnutter.
Drømmen om Google-bil
Da en av sjefene i Googlekonsernet, amerikaneren Eric Schmidt, besøkte konferansen Digital Life Design i München, fortalte han at han så for seg en fremtid med Google-biler som blir styrt av computere og Google-telefoner som simultanoversetter samtalene.
I Apples forskningslaboratorium ble det i 2011 forsket på hjerneaktiviteten til iPhone-brukere. Forskerteamet ønsket å finne ut om en mobiltelefon er like avhengighetsdannende som narkotika, nikotin eller alkohol.
Konklusjonen ble at hjernen reagerer på en iPhone som på en person man er forelsket i. Apple har med andre ord gjort mobiltelefonen til mer enn en avhengighet. Den er blitt livsledsager, trofast og elsket venn.
Dette har Apple skapt så å si alene. Før iPhone kom i 2007, var mobiltelefoner ikke annet enn bærbare, trådløse telefoner. Alle forsøk på å gjøre den til noe mer, strandet.
Da Apple forsøkte å revolusjonere mobilbransjen, ble selskapet møtt med latter fra giganter som Nokia og Motorola.
Ville forandre livet ditt
Apples mobilsuksess er selvsagt sterkt knyttet til ett navn: Nylig Google avdøde Steve Jobs. Han ville ikke bare skape tekniske konsumprodukter, han ville forandre livene til folk.
Han var overbevist om at folk ønsket å være mobile. Og ikke bare når det gjaldt telefon.
Derfor skapte Apple en mobil som gjør det som før tok et billass å ordne: Surfe på nettet, laste ned og høre på musikk, se på filmer, bruke GPS, sjekke på kart hvor du er eller hvor du skal, diktere tekster, gjøre avtaler, ta bilder eller lage egne filmer.
Med iPod, iPhone og iPad har Apple revolusjonert hverdagen vår. Apple, Google og Amazon er allerede børsnotert. Og nå som Facebooks inntreden på børsen virker nær forestående, er det hanskene av for de fire imellom i overskuelig fremtid.
Kampen kommer til å handle om å invadere hverandres markeder, lokke oss kjøpere fra dem til seg. Hvem er så vi kjøperne sett fra styrerommene til den digitale firerbanden?
I henhold til den tidligere Apple-utvikleren Jon Callas er vi alle kålhoder.
DE 4 STORE I TALL
Mountain View, California
Omsetning 2010:
29,3 milliarder dollar.
Profitt: 8,5 milliarder dollar
Ansatte: 24 400
APPLE
Cupertino, California
Omsetning 2010:
65,2 milliarder dollar
Profitt: 14,0 milliarder dollar
Ansatte: 46 600
AMAZON
Seattle, Washington
Omsetning 2010:
34,2 milliarder dollar
Profitt: 1,2 milliarder dollar
Ansatte: 33 700
Palo Alto, California
Omsetning 2010:
2 milliarder dollar
Profitt: 0,6 milliarder dollar
Ansatte: Drøyt 2000
Les også:
Hoppet ned i verdens dypeste grotte
Denne saken ble første gang publisert 20/03 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.