Mojave-ørkenen, California
Den hemmelige flyplassen
Her har Clint Eastwood og Steven Spielberg spilt inn filmer, rockestjerner laget musikkvideoer og Liam Neeson kjøpt fly. Likevel er det noe helt annet som står for underholdningen...
En tørr vind kaster sand opp i lufta og skaper en tåkelignende atmosfære.
- Nå skulle Arnold vært her, sier Paula Madrid og smiler inne i det lange håret. Hun forteller at Arnold og filmteamet hans selvsagt har vindmaskiner og alt mulig annet utstyr til å skape effekten vi nå ser.
- Men Arnold liker best det naturlige, hevder Paula og jeg undrer selvsagt:
- Arnold? Ikke selveste Terminator?
- Jo, selvsagt, Arnold Schwarzenegger. Paula titter på meg og nyter tydeligvis mitt litt overraskede uttrykk. Så ramser hun opp: Kiefer Sutherland, Steven Spielberg, Clint Eastwood, Liam Neeson ...
- Ja, forresten, Liam og filmteamet hans bestilte nylig to fly av meg. Han spiller inn en actionfilm i Vancouver og trengte to fly i forbindelse med opptakene.
- Kostet 260 000 dollar (ca. 1,5 millioner kroner). Men det var jo inkludert frakt da, understreker Paula og introduserer meg for en verden jeg ikke kjenner.
Les også:
5000 dollar dagen
- Hit kommer filmteam fra Hollywood enten for å kjøpe fly de skal bruke i en film, eller for å ta opptakene her, forteller hun.
En lukrativ business vil jeg tro, for Paula krever $ 5000 (ca. 28 800 kr) pr. dag, enten det er Steven Spielberg som skal spille inn en megafilm med et gigantbudsjett, eller det er et rockeband som skal lage en musikkvideo.
- Og de holder jo ofte på i mange dager, innrømmer hun, mens hun trekker meg med rundt på denne enorme ørkensletta. Til sammen står det over 100 fly her. Noen av dem er gamle og oppspist, andre ganske nye.
- De jumbojetene der ser jo ganske nye ut, sier jeg og skal til å rette kameralinsa mot noen hvite giganter merket med «Southern Air».
- Du må ikke engang se den veien, roper Paula halvveis hysterisk. - Dette stedet tilhører flere enn meg!
Paula leier et område av denne store plassen, men hun har naboer, og ifølge henne er mye av det som skjer på denne gudsforlatte ørkensletta, topp hemmelig.
- De flyene du nesten tok bilde av, tilhører CIA, sier hun med litt lav stemme, akkurat som om noen skulle stå bak nærmeste flyvrak og lytte.
- De plasserer noen av flyene sine her for både korttids- og langtidslagring, og det er topp hemmelig, tilføyer hun.
Men det hemmeligste av alt, er mannen som leier området ved siden av Paula. Hun ramser opp SWAT, US Navy Seals og en rekke andre spesialorganisasjoner og antiterrorgrupper som har vært her og trent.
- De sprenger fly i lufta, øver på kapringer og skyter dukker fra langt hold med store pistoler, forteller hun. Fortsatt med lav stemme.
- Ser du det tårnet der borte - men ikke kikk!
Jeg har selvsagt fått med meg flytårnet i det fjerne.
- Der sitter de og følger med på hver eneste bevegelse vi gjør, hevder Paula, og tilføyer at hvis jeg tar bilder av noe jeg ikke har lov til, så kommer de med fulle sirener!
Topp hemmelig
Etter terroranslaget 11. september 2001 har sikkerhetstiltakene i USA eskalert voldsomt. Denne isolerte plassen i Mojave-ørkenen i California er intet unntak.
Hele området er omringet av et flere meter høyt piggtrådgjerde. Alle som vil inn, sluses gjennom et kameraovervåket portsystem. Som utenforstående måtte jeg ha tillatelser fra flere hold, samtidig som jeg måtte ut med et stort beløp i «avgifter».
Og stedet er overvåket og patruljert døgnet rundt.
På meg virker det hele som det glade vanvidd, for dette er egentlig bare en enorm flykirkegård. Greit nok at de vil unngå at flyene blir loppet for verdifulle instrumenter og annet utstyr, men hemmelig?
Hadde det stått noen splitter nye Stealth-fly her, skulle jeg forstått det. Men hva i all verden er hemmelig med en utdatert Boeing 737 eller en møllspist DC- 9?
Men det blir verre ...
Dag to entrer jeg stedet sammen med Paula før soloppgang. Da holder en gruppe menn på å flytte et stort fly. De bruker et par trucker og plasserer flyet slik at Paula og jeg ikke får innsyn til plassen hvor denne antiterrormannen utfører sine øvelser.
- Han er nok blitt tipset om at du er her med kamera, og for å beskytte seg mot at du fotograferer noen av hans fly, skjermer han plassen sin, forklarer Paula.
Flymøbler
Når fly blir hugget opp, blåst i filler og sprengt i været, faller deler både her og der. I løpet av det siste året har Paula plukket opp aluminiumsbiter for rundt 35 000 kroner.
Derfor benytter hun hver eneste mulighet til å rusle rundt mellom flyene og lete etter aluminium sammen med hunden sin. Dette drar jeg nytte av siste kvelden. Mens hun plukker metall, kan jeg vandre alene mellom vrakene. Med litt forsiktighet kan jeg rette kamera i hvilken retning jeg vil.
Det hersker en spesiell atmosfære her. Den tørre lufta, lydene av små flydeler som knirker i møte med ørkenvinden og ikke minst synet av alle disse forvrengte og delvis oppspiste flyene.
Det er utrolig mye et fly kan brukes til - også etter at det blir satt på bakken. Det første som går, er motorene. Deretter går instrumentene og deler av understellet.
Et firma som kaller seg Moto Art, har også spesialisert seg på å lage møbler av flydeler. De kutter av flyvegger og seter, og lager kostbare møbler til fancy kontorer verden over.
Men det som er mest i øyenfallende, er flyene som er blitt brukt i antiterrorøvelser. Mens jeg står og titter i retning av et bombet DC-10, kommer Paula. Hun har sett meg, og er redd jeg skal ta bilde.
- Men det er jo ingen som trener der nå, ymter jeg, og lurer på hva i all verden jeg kan avsløre her, som verden ikke allerede vet om?
Hviskende innrømmer hun at dette grenser til sykelig paranoia. Derfor føler hun for å legge til:
- Min nabo skal ha en hemmelig antiterrorøvelse her fra november, og i den sammenheng har han betalt meg $30 000 (ca. 172 000 kroner) for at jeg skal holde meg unna i tre måneder. Jeg tør ikke å risikere å miste den dealen nå!
- Naboen er nok litt gal, den gubben, men jeg liker ham likevel, avslutter hun med dollartegn blinkende i øynene.
Les også:
En helt vanlig milliardærbolig
Denne saken ble første gang publisert 01/02 2012, og sist oppdatert 06/05 2017.